>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Eski Anadolu Türkçesi II TDE302 Zorunlu Lisans 3 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Tülay ÇULHA
Dr. Öğr. Üyesi Nesrin ALTUN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Eski Anadolu Türkçesinin ses bilgisi ve şekil bilgisi özelliklerini tanır.
2) Türk dilinin Anadolu’da yazı dili olarak gelişimini açıklar.
3) Eski Anadolu Türkçesinin Eski Türkçeyle bağlantısını kurar.
4) Türkiye Türkçesi, Azeri Türkçesi ve Eski Anadolu Türkçesi arasındaki ilişkileri açıklar.
5) Elyazması eserlerde nasıl edisyon kritik yapıldığını açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                    
2                      
3                      
4                      
5                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

TDE 218 Batı Yazı Dilinin İlk Dönem Metinleri

Dersin İçeriği

Eski Türkçe, Eski Anadolu Türkçesi ve Türkiye Türkçesi ses bilgisi, yapı bilgisi, sözdizimi ve anlambilim açılarından karşılaştırılarak dönemin elyazması metinleri üzerinde çalışılır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Eski Anadolu Türkçesi hakkında genel bilgiler, Türk dili tarihi içindeki yeri, dönemin edebiyatı, yazarları, ve bibliyografik bilgileri.
2) Elyazması eserden yola çıkarak imla özelliklerinin tanınması
3) Elyazması eserden yola çıkarak imla özelliklerinin tanınması
4) Karşılaştırmalı ses bilgisi incelemesi
5) Karşılaştırmalı ses bilgisi incelemesi
6) Karşılaştırmalı biçim bilgisi incelemesi
7) Karşılaştırmalı biçim bilgisi incelemesi
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Karşılaştırmalı söz varlığı incelemesi
10) Karşılaştırmalı söz varlığı incelemesi
11) Karşılaştırmalı cümle bilgisi
12) Karşılaştırmalı cümle bilgisi
13) Karşılaştırmalı anlam bilgisi
14) Karşılaştırmalı anlam bilgisi
15) Karşılaştırmalı anlam bilgisi
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Özkan, Mustafa, Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi, Filiz Kitabevi, İstanbul 1995.
2- KORKMAZ, Zeynep, (1973), Marzubannâme Tercümesi, İnceleme- Metin- Sözlük- Tıpkıbasım, DTCF Yayınları, Ankara.
3- ERDAL, Marcel, (1991), Old Turkic Word Formation, A Functional Approach to the Lexicom, Vol. I-II, Otto Harrassowitz, Wiesbaden.
4- REDHOUSE, Sir James W., A Turkish and English Lexicon, 3. bs., Librairie du Liban,Beyrut 1987.
5- CLAUSON, S. Gerard, (1972), An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish, Oxford University Press.
6- Topaloğlu, Ahmet, Muhammed bin Hamza XV. Yüzyıl Başlarında Yapılmış Kur’an Tercümesi, C. 2 (Sözlük), Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 1978.
7- El yazması metinler
8- Manuscripts
9- Yok
10- /www.yazmalar.gov.tr/
11- /www.yazmalar.gov.tr/
12- /www.yazmalar.gov.tr/
13- /www.yazmalar.gov.tr/

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte