>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik Şiir Estetiği TDE322 Seçmeli Lisans 3 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Gülçin TANRIBUYURDU

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlı kültürü ve medeniyeti hakkında bilgi edinir.
2) Klasik şiir estetiğini oluşturan konular ekseninde, oluşlumlar arasında bağlantı kurar.
3) Aşk olgusu üzerine temellendirilmiş bir felsefenin hakim olduğu klasik şiirdeki ilişki örüntülerini, patronaj kavramını öğrenir. Sevgili ve aşık başta olmak üzere klasik şiir estetiğinin oluşumunda önemli rol üstlenen diğer tipleri tanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1   Orta Orta Orta              
2 Orta Düşük                  
3 Orta                    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Şiir ve Minyatür

Dersin İçeriği

Klasik şiir estetiğinin oluşumuna paralel olarak, şâirlik mektebi, Osmanlı şiirinin beslendiği temel felsefe, bu felsefenin sınırları, şiirde aşk olgusunun sebep olduğu ilişki örüntüleri ve otorite, klasik edebiyatta görülen tiplerin öğrenilmesi bu dersin içeriğini oluşturur. Klasik şiir estetiğinin önemli bir kısmını oluşturan “mazmun” kavramının öğretilmesi. Klasik şiir estetiğini vücuda getiren ve estetik imaj, klişe, tablo gibi adlandırmalarla anılan “mazmun” kavramının örneklerle anlatılması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Klasik şiir estetiği nedir? sorusundan hareketle genel bilgilendirme.
2) Klasik şiir estetiğinin oluşumu, sınırları ve farklı yüzyıllardaki görüntüsü.
3) Klasik şiirin ana temi olarak yüzyıllarca terennüm edilmiş “aşk” ın, mistik ve felsefi alt yapısı. Tasavvufi yorumda aşkın yeri ve klasik şiire yansıyan boyutu.
4) Aşk olgusu ekseninde oluşan tiplerden “sevgili”nin tanıtılması. Mistik yorumda sevgili, beşeri yorumda sevgilinin görünümü. Sevgilinin fiziki ve ruhsal özelliklerinin ayrı ayrı ele alınması.
5) Aşık tipinin tanıtılması.
6) Aşık ve sevgili arasındaki ilişki örüntüsünün iktidar, otorite ve patronaj bağlamında anlatılması
7) Zahid, sufi, hoca /rakip tipi. Bu tiplerin dahil olmasıyla meydana gelen katılım ve zıtlaşma gruplarının klasik şiir estetiğindeki görüntüsü.
8) Ara sınav
9) Osmanlı’da nasıl şair olunur? Şairlik bir mektep midir? Şairliğin oluşum süreci
10) Klasik şiir estetiğinde romantik söylemin kaynağı ve oluşumu. Dünyevilik, uhrevilik, batınılik meseleleri.
11) Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde şiir estetiğini oluşturan temel kavramların yorumlanması.
12) Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde “aşk” olgusunun ve tiplerin değerlendirilmesi.
13) Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde ilişki örüntülerinin şema, tablo yardımıyla sistemleştirilmesi.
14) Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde iktidar, otorite kavramının değerlendirilmesi. Kul-tebaa/sultan, kul/yaratıcı, aşık/sevgili görünümünün yorumlanması.
15) Farklı yüzyıllardan seçilmiş manzum metinler üzerinde romantik söylemin kaynağına dair izlerin yorumu.
16) Genel değerlendirme.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1 Akün, Ö.Faruk, Divan Edebiyatı, İsam Yayınları, İstanbul, 2013. 2 Okuyucu, Cihan, Divan Edebiyatı Estetiği, Kapı Yayınları, İstanbul, 2010. 3 Şentürk, A. Atilla, “Klasik Şiir Estetiği”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007. 4 Akkuş Metin, “Klasik Edebiyatta Tipler”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.2, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007. 5 Andrews, Walter, Şiirin Sesi Toplumun Şarkısı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2009. 6 İnalcık, Halil, Şair ve Patron, Doğu-Batı Yayınları, İstanbul, 2010. 7 Kurnaz, Cemal, Osmanlı Şair Okulu, Birleşik Yayınları, Ankara, 2007. 8 Yıldırım, Ali, “Klasik Şiirde Romantik Söylem Veya Osmanlı Romantizmi”, Türk Edebiyatı Tarihi, C.2, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2007.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte