>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Nümismatik ARK413 Seçmeli Lisans 4 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Erdal ÜNAL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Arkaik dönem sikkelerini tanır.
2) Klasik dönem sikkelerini tanır.
3) Hellensitik Dönem sikkelerini tanır.
4) Roma Dönemi sikkelerini tanır.
5) Bizans Dönemi sikkelerini tanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1       Orta Yüksek Yüksek      
2       Orta Yüksek Yüksek      
3       Orta Yüksek Yüksek      
4       Orta Yüksek Yüksek      
5           Yüksek      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Roma Portre Sanatı

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından Bizans Çağı sonuna kadar sikkelerin gelişimi, yayılım alanı, üzerinde taşıdıkları simgeler, değerleri, ikonografik özellikleri, darphaneler, baskı teknikleri anlatılacaktır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tarihsel Süreç-giriş
2) Nümismatik ile ilgili terimler, Sikkenin icadından önceki para biçimleri ve ticaret, Sikkenin icadı.
3) Para ekonomisinin ortaya çıkışı ve gelişimi, İlk Sikkeler, Lidya Krallığı, İonia kentleri, Kıta Yunanistan
4) Grek sikke birimleri ve ağırlık modelleri; kökenler, bölgesel farklılıklar Arkaik Çağda sikke
5) Klasik Çağ’da sikke, Pers İmparatorluğu’nda sikke.
6) Makedonya Krallığı’nda sikke, Hellenistik dönem krallık sikkeleri, Seleukos Krallığı, Ptolemaios Krallığı
7) Roma'nın ilk sikkeleri, Roma Cumhuriyeti’nin sikkeleri
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Cumhuriyet ve İmparatorluk sikkelerinde birimler, Sikkelerde politik motifler.
10) Roma Şehir Sikkeleri
11) Julius-Claudius ve Flavius hanedanlarının önemli sikke tipleri, Antoninler ve Severusların sikkeleri
12) Julius-Claudius ve Flavius hanedanlarının önemli sikke tipleri, Antoninler ve Severusların sikkeleri
13) Sirkulasyon, M.S. 3.yy. krizi. Geç Roma Sikkeleri, darphaneler
14) Sikke teşhis tanım ve kaydetme
15) final sınavı
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Carradice, I. ve M. Price, Hellen Dünyasında Sikke (çev. O. Tekin), Homer Kitabevi, İstanbul, 2001.
2- Tekin, O. Eskiçağ’da Para. Antik Nümismatiğe Giriş, Eskiçağ Bilimleri Enstitüsü Yayınları, İstanbul 1998.
3- Franke, P.R., Roma Döneminde Küçük Asya. Sikkelerin Yansımasında Yunan Yaşamı, (çev. N.Baydur ve B. Theis-Baydur), Ege Yayınları, İstanbul, 2007.
4- Morkholm, O., Erken Hellenistik Çağ Sikkeleri, (çev. O. Tekin), Homer Kitabevi, İstanbul, 2000.
5- Tekin, O. Antik Anadolu Nümismatiği Bibliyografyası / Bibliography of Ancient Numismatics for Anatolia, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1993.
6- Howgego, C., Sikkelerin Işığında Eskiçağ Tarihi, (çev. O. Tekin), Homer Kitabevi, İstanbul, 1998.
7- Karwiese, S., Antik Nümizmatiğe Giriş, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1995.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte