>

Orta Asya Türk Tarihi I

Tarih

Fen - Edebiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Orta Asya Türk Tarihi I TAR113 Zorunlu Lisans 1 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Sema ORSOY

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Orta Asya coğrafyasını tanımlar.
2) Hun İmparatorluğu'nu tanır.
3) Hunların komşuları ile ilişkilerini değerlendirir.
4) Hunların siyasi, sosyal, ekonomik yapısını tanımlar.
5) Göktürkleri tanır.
6) Göktürklerin siyasi, sosyal, ekonomik yapısını tanımlar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek
2 Yüksek
3 Yüksek
4 Yüksek
5 Yüksek
6 Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Türkçe

Dersin İçeriği

Başlangıçtan 10.yüzyıla kadar siyasi, ekonomik, sosyo-kültürel açıdan Orta Asya Türk tarihi ve dönem boyunca yaşanan siyasal gelişmeler inceleme konusu edilecektir. Bu kapsamda Hunların, Göktürklerin, Uygurların siyasi yapıları ve komşularıyla ilişkileri işlenecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Orta Asya’nın tanımı
2) Orta Asya’nın coğrafi özellikleri
3) Orta Asya’nın en eski tarihi (İskit ile Sarmatlar) ve Bibliyografya
4) Büyük Hun İmparatorluğu’nun kuruluşu ve Mo-tu Ch’an-yü (M.Ö.209-141)
5) M.Ö. 3. yüzyılda Hunların komşuları ile olan ilişkileri (Tung-hu, Ting-ling, Wu-sun, Yüeh Chih, Ti, Ch’iang)
6) Hun ve Çinliler arasındaki hakimiyet mücadelesi (M.Ö.140-101) ve Çin’in Batı Bölgelerinde üstünlük sağlaması
7) Hun İmparatorluğu’nun çöküşü ve Hunlar arasındaki iç mücadeleler
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Hunların ikiye ayrılmaları, Kuzey ve Güney Hunlar
10) Hun İmparatorluğu’nun yıkılması ve M.S. 4.-5. yüzyıllarda Çin’de kurulan Hun Devletleri
11) 4.-5. yüzyıllarda Orta Asya ve Kuzey Çin’deki büyük istilalar (Hsien-pei, Tabgaç, Juan Juan, Akhun)
12) Göktürk Devleti’nin kuruluşu ve Bibliyografya, Göktürklerin siyasi faaliyetleri (542-582)
13) Göktürklerin sosyal, ekonomik, kültürel yapısı
14) Göktürk Devleti’nin ikiye ayrılması
15) Genel değerlendirme
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ögel Bahaeddin, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi, 2 cilt, Kültür Bakanlığı yayınları, 1981
2- Onat Ayşe, Sema Orsoy, Konuralp Ercilasun, Han Hanedanlığı Tarihi Hsiung-nu(Hun) Monografisi, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara, 2004
3- Sinor Denis (derleyen), Erken İç Asya, İletişim Yayınları, İstanbul, 2000

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte