>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tarih ve Sinema TAR432 Seçmeli Lisans 4 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. İbrahim ŞİRİN
Doç. Dr. Harun Mustafa TÖLE
Arş. Gör. Dr. Sinan VARDAR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenci sinema filmlerinin ve onların yönetmenlerinin kültür tarihi içerisindeki yeri ve önemini öğrenir ve belirli bir dönemin kültürel yapısını incelerken tüm bu faktörleri göz önüne alması gerektiği bilgisini edinir.
2) Sinema ve tarih arasındaki sosyal, iktisadi, siyasi ve kültürel bağlantıları çözümleyerek sinema-tarih ilişkisini bütüncül bir açıdan değerlendirebilme becerisi kazanır
3) Sinema tarihinin dönemlerini ve bu dönemlere özgü kurgu, ses, görüntü, oyunculuk ve senaryo sanatlarını öğrenir.
4) Belirli bir dönemde meydana gelen siyasi, askeri ve ekonomik olayların sinema tarihine yansımalarını görmeyi ve filmler üzerinden bir kültür tarihi okuması yapmayı öğrenir.
5) Tarihsel filmlerin sinematografik zaman ve uzamda işledikleri kurgusal atmosferlerin objektif şimdiki zamanla bağlantılarını incelemeleyi öğrenir.
6) Sinema kuramcılarının ve yönetmenlerinin tarihe, tarihçilerin ise sinemaya yönelik yorumlarını, değerlendirmelerini ve eleştirilerini öğrenir.
7) Sinemada sesin kullanılmaya başlanmasından önce çekilen filmlerin biçimsel ve kuramsal altyapısını incelemeyi öğrenir.
8) Sinema endüstrisinin tarihsel olayların filme aktarılmasına yönelik genel eğilimlerini ve bu eğilimler doğrultusunda hangi endüstriyel filmlerin, nasıl çekildiklerini öğrenir.
9) Ulusal sinemalarda, belirli tarihsel kahramanların ya da olayların hangi biçim ve yöntemlerle filme uyarlandıklarını öğrenir.
10) Sinemanın tarihsel süreç boyunca hangi saiklere bağlı olarak değişim ve dönüşüm gösterdiğini öğrenir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek
2 Yüksek
3 Yüksek
4 Yüksek
5 Yüksek
6 Yüksek
7 Yüksek
8 Yüksek
9 Yüksek
10 Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Düşünce Tarihi II

Dersin İçeriği

Kültür tarihi araştırmalarında önemli olan sinemayı içerir

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tarih-Sinema İlişkisine Giriş
2) Bir Kavramın Sine-Tarihsel Yolculuğu: Intolerance (D. W. Griffith, 1915)
3) Bir Ulusal Kahramanın Sinematik Tasviri: Napoleon (Abel Gance, 1927)
4) Sovyet Sinemasında Tarih ve Siyaset: Aleksandr Nevski (Sergei Eisenstein, 1938)
5) Tarihin Propaganda Filmlerinde Kullanımı: Kolberg (Veit Harlan, 1945)
6) Zamanın Satranç Tahtasında Ölüm ve Yaşam: Det sjunde inseglet [Yedinci Mühür] (Ingmar Bergman, 1957)
7) Tarih, Kılıç ve Sandalet: Ben-Hur (William Wyler, 1959)
8) Afrika Sömürgeciliği ve Sinema: La battaglia di Algeri [Cezayir Savaşı] (Gillo Pontecorvo, 1966)
9) Ara sınav
10) Aynı Savaş, Farklı Yorumlar: Tora! Tora! Tora! (Richard Fleischer, Kinji Fukasaku, Toshio Masuda, 1970)
11) 19. Yüzyıl Anadolusunda Kadın, Göç ve Aşk: Gökçe Çiçek (Ömer Lütfü Akad, 1972)
12) Tarihten Güncele, Fransız Devrimi'den Solidarnosc'a: Danton (Andrzej Wajda, 1983)
13) Animasyon Sinemasında Tarih: Hotaru no Haka [Ateşböceklerinin Mezarı] (Isao Takahata, 1988)
14) "Avrupa'nın Barut Fıçısı"nda Yüz Yıllık Karnaval: Podzemlje [Yeraltı] (Emir Kusturica, 1999)
15) Notaların Tarihi: Bohemian Rhapsody (Bryan Singer, 2018)
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Dominique Chansel, Beyaz Perdede Avrupa: Sinema ve Tarih Eğitimi, çev. Nurettin Elhüseyni İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1990
2- Marc Ferro, Sinema ve Tarih, çev. Handan Demir, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017
3- Sergey M. Eisenstein, Film Duyumu, çev. Nijat Özön, İstanbul: Payel Yayınevi, 1984
4- Sergey M. Eisenstein, Film Biçimi, çev. Nijat Özön, İstanbul: Payel Yayınevi, 1985
5- Sergey M. Eisenstein, Sinema Sanatı, çev. Nilgün Şarman, İstanbul: Payel Yayınevi, 2018
6- Dino Iordonova, Balkan Sineması: Alevler İçinde Sinema, çev. Burcu Erdoğan, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2013
7- Giorgio Bartellini, Emir Kusturica, Illinois: University of Illinois Press, 2014
8- Anna Lawton, The Red Screen: Politics, Society, Art in Soviet Cinema, Londra & New York: Routledge, 1992
9- Ingmar Bergman, Büyülü Fener, çev. Gökçin Taşkın, İstanbul: Agora Kitaplığı, 2007
10- Colin Odell, Michelle le Blanc, Stüdyo Ghibli: Hayao Miyazaki ve Isao Takahata Filmleri, çev. Barış Baysal, İstanbul: Kalkedon, 2011
11- Lewis Wallace, Ben-Hur, çev. Kolektif, İstanbul: Ak Kitabevi, 1960
12- Michael G. Cornelius, Of Muscles and Men: Essays on the Sword and Sandal Film, Jefferson: McFarland & Company, Inc., Publishers, 2011
13- Anthony Slide (ed.), D. W. Griffith: Interviews, Jackson: University Press of Mississippi, 2012
14- David Mayer, Stagestruck Filmmaker: D. W. Griffith and The American Theatre, Iowa City: University of Iowa Press, 2009
15- Melvyn Stokes, D. W. Griffith's The Birth of a Nation: A History of "The Most Controversial Motion Picture of All Time", Oxford: Oxford University Press, 2007
16- Mary-Elizabeth O'Brien, Nazi Cinema as Enchantment: The Politics of Entertainment in the Third Reich, Woodbridge: Camden House, 2004
17- Philip Kemp (ed.), Sinemanın Tüm Öyküsü, çev. Ertan Yılmaz, Nuray Ayhan Yılmaz, İstanbul: Hayalperest Yayınları, 2014

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte