>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Jeofizikte Veri İşlem I JFZ215 Zorunlu Lisans 2 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Oya ÇAKIN
Prof. Dr. Bülent ORUÇ
Dr. Öğr. Üyesi Berna TUNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Veriyi tanımlar.
2) Veriyi sınıflandırı
3) Histogram ve frekans dağılımlarını tanır.
4) Temel istatistik kavramları tanır.
5) Lineer olmayan denklemleri çözer.
6) Normal dağılımı (Gauss Dağılımı) tanır.
7) İstatistiksel test yöntemlerini tanır.
8) İstatistiksel testleri uygular.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                    
2                      
3                      
4                      
5                      
6                      
7                      
8                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu ders,veri nedir? verilerin sınıflandırılması, histogramlar ve frekans dağılımları,temel istatistik kavramlar,İstatistikte momentler ve ilişki,Lineer olmayan denklemlerin çözümü,olasılık kavramı Olasılık dağılımları ,istatistikte testler,Jeofizikte veriler ve veri türleri ,temel örnekleme teorisi ,ilişki işlemleri Yuvarlatma işlemleri,evrişim (konvolüsyon) ve jeofizikteki önemini kapsar.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Verinin tanımı, Bir değişken ya da değişkenler kümesinin niteliksel ve niceliksel özelliklerini gösteren veri kavramı, Veri işlemenin mühendislik uygulamalarındaki önemi.
2) Verilerin sınıflandırılması, Sürekli veriler, Ayrık veriler, Tanımsal veriler, Periyodik veriler, Peryodik olmayan veriler, Sinusoidal veriler, Rastgele veriler.
3) Histogramlar ve frekans dağılımları, Ham veri, Artan sıralama, Azalan sıralama, En büyük veri en küçük veri, Tablolanmış frekans verilerinin grafik olarak gösterimi, Yuvarlatılmış dağılım eğrileri.
4) Temel istatistik kavramlar, Ortalama değerr, Standart sapma, Ilişki katsayısı,
5) İstatistikte momentler ve ilişki, Peryodik verilerde ilişki, Bir fonksiyonun özilişkisi, Geçiici verilerin ilişkileri, Rastgele verilerin özilişkileri, Dalgacıkların özilişki ve çapraz ilişkileri
6) Lineer olmayan denklemlerin c?o?zu?mu?: Bir is?lemi belirli as?amalarda tekrar ederek hedeflenen sonuca ulas?ma c?o?zu?m as?amaları, Basit iterasyon Yo?ntemi, Newton-Raphson Yo?ntemi.
7) Olasılık kavramı, Ayrık olasılık dag?ılımları, Su?rekli olasılık dag?ılımları, Olasılık dag?ılımları, Normal dag?ılım, Poisson dag?ılımı, Binom dag?ılımı,
8) Ara sınav/Deg?erlendirme
9) I?statistikte testler, x2 testi, Student testi.
10) Jeofizikte veriler ve veri tu?rleri, Sismolojik Veriler, Sismik Veriler, Gravite verileri, Manyetik Veriler, O?zdirenc? Verileri, Jeofizikte veri is?lemin o?nemi.
11) Temel o?rnekleme teorisi : Devamli bir sinyali ayrık hale getirme, Rastgele o?rnekler ve rastgele sayılar.
12) O?rnekleme Dag?ılımları, Ortalamaların o?rtekleme dag?ılımı, Oranların o?rnekleme dag?ılımı, Farkların ve Toplamların O?rnekleme dag?ılımı.
13) Ilis?ki is?lemleri, Peryodik verilerde ils?ki, Peryodik olmayan verilerde ilis?ki
14) Rastgele verilerin ilis?kileri, O?zilis?kinin geometric anlamı, C?apraz ilis?ki.
15) Yuvarlatma is?lemleri, Kayan ortalama, Yuvarlatma is?lec?lerinin ardıs?ık kullanımı, Evris?im (konvolu?syon) ve jeofizikteki o?nemi, Su?rekli zaman fonksiyonlarının evris?imi, Evris?im ile ilis?ki arasındaki bag?lantı.
16) Final Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Canıtez, N., 1984, Jeofizikte Veri İşlem (cilt 1), İTÜ Maden Fakültesi Jeofizik Mühendisliği Bölümü, Teknik Üniversite Matbaası, Gümüşsuyu İstanbul
2- Canıtez, N., Yaramancı, U. ve O?zdemir, H., 1987. Spektral Analiz ve Jeofizik Uygulamaları. TMMOB Jeof. Muh. Odası Yayını, no:1, Ankara.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

30%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Ödev

1

25%

Uygulama

1

25%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte