>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kalite Süreci Ve İş Etiği JFZ425 Zorunlu Lisans 4 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Şerif BARIŞ
Dr. Öğr. Üyesi Berna TUNÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Etik kurallar ve ilkeler
2) diğer insanlara, yasalara çevreye saygılı olmayı ve toplumsal kurallara uymayı öğrenece
3) mesleki ve tomplumsal sorumluluklarının farkına varmak
4) Mühendis ve sorumluluklarını öğrenmek
5) değişik durumlarda etik kurallara uygun davranış göstermeyi öğrenmek

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük                    
2 Düşük                    
3 Orta                    
4                     Orta
5                      

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Mühendislik Etiği

Dersin İçeriği

Bu ders, etik konusuna giriş, toplumu düzenleyen kurallar, ahlak ve etik, etik kavramının kapsamı ve boyutları, felsefi temeller, toplumsal çerçeve, etik kodlar konusu ve uluslararası yaklaşımlar, etik ilkelerin temelleri, davranış bilimlerinin temelleri, etik ilkelerin insan davranışlarına yansıma konusu, meslek tikleri konusu, mühendisliğin toplumsal anlamı ve etiğin önemi, bir mühendislik etiği gerekli mi? Uluslararası alanda ve ülkemizde mühendislik etiğine yaklaşımlar, örnekler ve uygulama sorunları, Jeofizik Mühendisliği'nin özü ve meslek etiğinin önemi, zemin etüdü, su Arama sektöründe etik ilkelerin geliştirilmesi gereği, meslek uygulamalarından örnekleri kapsar. Kalite Yönetimi, Ergonomi, Risk Analizi ve Çevresel Etkiler hakkında bilgi sahibi olunur.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma, ders programı ve içeriğinin tanıtılması, yararlanılabilecek kaynaklar, etik ve ahlak kavramı ve mesleki etik gerekliliği
2) Etik sözcüğünün kökeni ve anlamı, Etiğin insan pratiğindeki önemi, Etik teorisi, önemseme ilkesi, içselleştirme-tutarlılık ilkesi, yararlılık ilkesi
3) Etiğin temel ilkeleri, temel etik kuramı tipleri, etik modelleri, pratiğin bilimi olarak etik, meslek modelleri ve etik,
4) Çekirdek etik değerler, üst değerler, evrensel değerler, altın kurallar, haklar ve özgürlükler
5) Mühendislik etiği ve tanımı, mühendislikte dürüstlük, mühendislik sorumluluğu, ürün sorumluluğu, Mühendislik Etiği ilkeleri
6) Meslek kavramı ve meslek etiği, mühendislik mesleğinin uygulama özellikleri, kamuda veya ücretli çalışma olanakları, müşteri-işveren ilişkileri, yasalar ve yönetmelikler
7) Topluma karşı sorumluluk, mühendislik uygulamalarının sosyal boyutu,
8) Ara sınav-değerlendirme
9) Doğaya ve çevreye karşı sorumluluk, mesleğe ve meslekdaşlara karşı sorumluluk,
10) İş hayatında hak ve sorumluluklar, İşveren ve müşterilere karşı sorumluluk, kişisel sorumluluk,
11) Mesleki davranış ilkeleri ve etik kodlar
12) Örnekolay irdelemesi I, Tartışma. Bir kamu ihalesini almak için yapılan davranışlar ve etik karşılaştırma
13) Örnekolay irdelemesi II, Tartışma. Deprem önceden belirleme ve televizyon programlarında bu konunun tartışılması
14) Örnekolay irdelemesi III, Tartışma. Rapor yazımı sırasında intihal ve etik
15) Kalite Yönetimi, Ergonomi, Risk Analizi ve Çevresel Etkiler
16) Yarıyıl sonu değerlendirme sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
2- Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6 Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
3- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
4- Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6 Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
5- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6 Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X Kaynaklar Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
6- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3 Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4 Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6 Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X Kaynaklar Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

20%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

70%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte