>
Course Unit Title | Course Unit Code | Type of Course Unit | Level of Course Unit | Year of Study | Semester | ECTS Credits |
---|---|---|---|---|---|---|
Quality Process And Business Ethics | JFZ425 | Compulsory | Bachelor's degree | 4 | Fall | 3 |
Prof. Dr. Şerif BARIŞ
Assistant Prof. Dr. Berna TUNÇ
1) Ethic codes and principals
2) learn to respect to others, laws, enviroment and obeying social rules
3) learn and notice engineering and social responsibilities
4) learning rsponsibilities of engineering
5) learn how to behave obeying ethical rules in different cases
Program Competencies | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||
Learning Outcomes | ||||||||||||
1 | Low | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | |
2 | Low | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | |
3 | Middle | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | |
4 | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | Middle | |
5 | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation | No relation |
Face to Face
None
ENGINEERING ETHICS
The concept of ethics, root and meaning of the concept of ethics, the importance of ethics in human practice, Theory of ethics, consideration, consistency and usefulness principles, Code of ethics, universal principles, Principal worth of ethics, universal and top worth, golden rules, rights and freedom, Basic principles of the ethics, basic types of ethical principles, ethical models, Ethics as science of practice, ethics and the profession models, Description of the engineering ethics, honesty in engineering, engineering and work responsibility, Responsibility to the community, the social dimension of the engineering applications, Responsibility to the nature and environment, responsibility to the profession and colleagues, Responsibility to the employers and customers, personal responsibility, Geophysical Engineering profession and ethical principles, application characteristics for different types of exploration, working opportunities of the profession, employers, employees, lows and regulations in the public sector. different cases in engineering ethics. Information is given on quality assuarence and management, ergonomy, risk analysis and enviromental effects.
1- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
2- Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6
Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X
Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
3- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
4- Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6
Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X
Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
5- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6
Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X
Kaynaklar
Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
6- Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Ahmet Cevizci, Etiğe Giriş, Paradigma Yayınları/Felsefe Dizisi, İstanbul, Ocak 2002, 385 s., ISBN 975-7819-26-3
Veysel Atayman, Etik, DonKişot Yayınları/Temel Kültür ve Düşünce Dizisi İstanbul, Ocak 2005, 83 s., ISBN 975-6511-35-4
Gözde Dedeoğlu, Etik Düşünce ve Postmodernizm, Telos Yayıncılık/İnceleme Dizisi, İstanbul, Şubat 2004, 191 s., ISBN 975-5452-03-6
Felicity Haynes, Eğitimde Etik, Ayrıntı Yayınları/İnceleme Dizisi, Çeviren: Semra Kunt Akbaş İstanbul 2002, 279 s., ISBN 975-5393-51-X
Kaynaklar
Doğan Özlem, Etik-Ahlak Felsefesi, İnkilap Kitapevi/Bütün eserlerine doğru, İstanbul 2004, 245 s., ISBN 975-1022-48-7
1) Lecture
2) Question-Answer
3) Discussion
Contribution of Semester Studies to Course Grade |
20% |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
||||||||||||
Contribution of Final Examination to Course Grade |
80% |
|||||||||||
Total | 100% |
Turkish
Not Required