>

Hücre Bilimleri-3

Tıp

Tıp Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı AKTS Kredisi
Hücre Bilimleri-3 TIP103 Zorunlu Lisans 1 9

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Belgin BAMAÇ
Prof. Dr. Canan BAYDEMİR
Prof. Dr. Meltem Özlen DİLLİOĞLUGİL
Prof. Dr. Nurettin Özgür DOĞAN
Prof. Dr. Mehmet Doğan GÜLKAÇ
Prof. Dr. Murat KASAP
Prof. Dr. Hale MARAL KIR
Prof. Dr. Murat PEKDEMİR
Prof. Dr. Elif YAKA
Prof. Dr. Yusufhan YAZIR
Prof. Dr. Serkan YILMAZ
Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR
Doç. Dr. Sibel BALCİ
Doç. Dr. Fatma Ceyla ERALDEMİR
Doç. Dr. Banu İSKENDER İZGİ
Doç. Dr. Aylin KANLI
Doç. Dr. İbrahim Ulaş ÖZTURAN
Doç. Dr. Elif TATLIDİL YAYLACI
Dr. Öğr. Üyesi Zehra Seda HALBUTOĞULLARI
Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÖZTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Enzimlerin genel özelliklerini, sınıflandırılması ve etki mekanizmalarını bilir.
2) Vitaminler ve fonksiyonları, membranların yapı taşları ve genel özelliklerini bilir.
3) Karbonhidrat metabolizmasını ve ilişkili bazı hastalıkların biyokimyasal mekanizmalarını tanımlar.
4) Hücre döngüsünü-çoğalmasını, interfaz-mitoz fazlarını, hücre kontrol noktalarının çalışma biçimlerini, bunlara bağlı kanserleşmenin nasıl geliştiğini ve programlanmış hücre ölümünün önemini, apoptosis, otofajinin hücresel yaşamdaki rollerini bilir ve hücre bölünmesinin canlılardaki evrelerini tanımlar.
5) Mendel kalıtımı ve multifaktöryel kalıtımı anlayıp bunlarla semptomlar arasındaki ilişkiyi kurar.
6) Kalıtım modellerinin tıbbi yönden önemini, günümüz tıbbında çeşitli kalıtım modelleri ve soy ağaçlarının kullanımını bilir, sitogenetik yöntemleri tanımlar.
7) Eldeki verilerle analiz yapabilmek için uygun teste karar verir, doğru analizleri yapar, verilerin gösteriminde uygun tablo ve grafikleri uygular.
8) Temel psikoloji ve sosyal psikoloji kavramlarını kullanarak tıp öğrencisi olarak kendini ve çevresini, hekim adayı olarak hasta-hekim ilişkilerini tanımlar.
9) Birey ve grup ilişkileri, gruba uyma davranışları, ben ve öteki kavramları, kişiler arası ilişkilerde çatışmalar ve çözüm yollarını bilir.
10) Mikroskobun bölümlerini tanımlar, kullanır.
11) Hücre ve dokuların mikroskobik özelliklerini açıklar; hücre, doku ve embriyonun gelişimsel özeliklerini bilir.
12) Kardiyak arrestin tanısını koyar ve temel yaşam desteği uygular.
13) Yaralanan hastayı değerlendirir ve ilk müdahalesini uygular.
14) Hücre bölünme mekanizmaları ve ilişkili mekanizmaları bilir, enzim ve koenzimlerin yapısal özellikleri, fonksiyonları ve düzenlenmesiyle ilişkili bilgileri, ATP sentezi ve onun metabolik yollardaki etkisini bilir, hücredeki metabolik yolların bileşenlerini ve reaksiyonlarını tanımlar, deneysel uygulamaları yaparak gerekli beceriyi kazanır.
15) Probleme dayalı öğrenme kapsamında mesleki anlamda faydalı olacak güncel literatür bilgilerini öğrenir.
16) Bilgi teknolojilerini etkin kullanır.
17) Güncel literatürü takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim için gerekli dil yeterliliği kazanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Orta Orta                        
2 Yüksek Orta Orta Orta                        
3 Yüksek Orta Orta Orta                        
4 Yüksek Orta Orta Orta                        
5 Orta Orta Yüksek Orta                        
6 Orta Orta Yüksek Düşük Düşük                      
7 Orta Orta Yüksek Düşük Düşük           Orta          
8               Yüksek Orta Düşük            
9               Yüksek Orta Düşük Düşük          
10     Düşük Orta             Düşük Orta        
11 Yüksek Yüksek Yüksek                          
12   Düşük Düşük Orta Orta   Yüksek                  
13   Düşük Düşük Orta Orta   Yüksek                  
14 Yüksek Yüksek Orta Orta Düşük                      
15                     Yüksek Yüksek        
16                     Yüksek Yüksek Yüksek      
17                       Yüksek     Yüksek  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Psikiyatri

Dersin İçeriği

Enzimlerin genel özelliklerini, sınıflandırılması ve etki mekanizmalarını bilecek. Hücre döngüsünü-çoğalmasını, interfaz-mitoz fazlarını, hücre kontrol noktalarının çalışma biçimlerini, bunlara bağlı kanserleşmenin nasıl geliştiğini ve programlanmış hücre ölümünün önemini, apoptosis, otofajinin hücresel yaşamdaki rollerini kavrayabilecek ve hücre bölünmesinin canlılardaki evrelerini tanımlayabilecek. Kalıtım modellerinin tıbbi yönden önemini, günümüz tıbbında çeşitli kalıtım modelleri ve soy ağaçlarının kullanımını anlayabilecek, sitogenetik yöntemleri bilecek. Temel psikoloji ve sosyal psikoloji kavramlarını kullanarak tıp öğrencisi olarak kendini ve çevresini, hekim adayı olarak hasta-hekim ilişkilerini tanımlayabilecek. Mikroskobun bölümlerini tanımlayabilecek, kullanabilecek. Kardiyak arrestin tanısını koyabilecek ve temel yaşam desteği uygulayabilecek. Yaralanan hastayı değerlendirip ve ilk müdahalesini uygulayabilecek. Laboratuvar ve pratik beceriler kısa laboratuvar eğitimleriyle kazandırılacaktır. Bu kurulda daha kapsamlı ve daha interaktif katılımlı dersler amaçlanmaktadır. Bu kurulda, tıbbi bilgilerden bağımsız olarak temel ilkyardım prensipleri de işlenecektir. Tıbbi beceri uygulamaları sonunda, dekontaminasyon, dezenfeksiyon ve sterilizasyonun temel prensipleri hakkında bilgi ve steril eldiven giyme ve steril aletlerle uygun şekilde çalışma becerileri kazandırılacaktır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kurul Tanıtımı Temel yaşam desteği Biyolojik oksidasyonlar Biyoenerjitik ve yüksek enerjili fosfat bileşikleri DNA rekombinasyonu, transpozonlar İlkyardıma giriş RNA’nın yapısı ve tipleri Enzimlerin yapısı,sınıflandırılması, koenzimler ve enzimlerin etki mekanizması Enzim kinetiği Dürtüler ve Motivasyon Enzim inhibisyonu ve enzim aktivitesinin düzenlenmesi Kelime işlemci programı (Ms Word) Ms Word uygulama Yaralanmalarda ilkyardım Çevresel acillerde ilkyardım RNA polimeraz ve transkripsiyon RNA’nın epigenetik düzenlenmeleri Hekimliğe Hazırlık Programı (TODUP-3) Türk Dili Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi Yabancı Dil (İngilizce)
2) Karbonhidratların tanımı,yapı ve sınıflandırılması Karbonhidratların tepkimeleri Zehirlenmelerde ilk yardım Rekombinant DNA teknolojisi ve CRİSP-R Tek yönlü varyans analizi, iki yönlü varyans analizi Biyokimya Lab-1 : Kanda Glukoz Tayini Genetik kod: keşfi ve özellikleri Mann – Whitney, Wilcoxon, Kruskal Wallis, Friedman testleri Translasyon ve protein sentezi Kategorik veri analizi, Pearson ki-kare, Yates’ Ki-kare, FisherExact test Sentez sonrası protein düzenlemesi Ara sınav- Bilgisayar Basit ve Çoklu Doğrusal Regresyon analizi ve korelasyon analizi Glikoliz ve pirüvatın oksidasyonu Hekimliğe Hazırlık Programı (TODUP-4) Ara sınav- Türk Dili Ara sınav- Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi Ara sınav-Yabancı Dil (İngilizce)
3) Trikarboksilik asit döngüsü Medikal tanı testlerinin doğruluğunun değerlendirilmesi Yaşam analizi: Yaşam tablosu, Kaplan-Meier ve Cox regresyon analizleri Histoloji Lab 1: Işık mikroskobunun tanıtımı ve kullanımı Elektron transport zinciri ve Oksidatif fosforilasyon Hücrede protein stabilitesi ve yıkımı Mikroskop çeşitleri, bölümleri, mikroskopta çalışma ve preparat incelenmesi Hücre ve doku yapısının ışık mikroskobik inceleme yöntemleri Glikojenez ve glikojenoliz Glikojen metabolizmasının kontrolü Sunu programı (Ms Power Point) Ms Word uygulama PDÖ tanıtımı Pentoz fosfat yolu ve üronik asit yolu Glikoneogenez ve glikoz homeostazı Hekimliğe Hazırlık Programı (TODUP-5) Türk Dili Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi Yabancı Dil (İngilizce)
4) Membranların yapısı ve özellikleri Özel histokimyasal, sitokimyasal ve immünositokimyasal yöntemler Histoloji Lab 2: Hücre özelliklerinin incelenmesi Membran transport sistemleri Danışmanlık saati PDÖ 1. Oturum Biyokimya Lab-2 : Kanda Glukoz Tayini Sinyal iletimi Galaktoz fruktoz ve laktoz metabolizması, Amino şekerlerin ve glikozaminoglikanların metabolizması Sağlıkla ilgili oran, hız ve kavramlar Biyoistatistik Uygulaması: Varyans analizi ve kategorik veri analizi Biyokimya Lab-1 : Enzim Kinetiği-Hemolizatta katalaz tayini Hekimliğe Hazırlık Programı (TODUP-6) Türk Dili Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi Yabancı Dil (İngilizce)
5) Sinyal iletimi ve mekanizmaları- I Hormon Sistemleri Dönüşümlü Tıbbi Biyoloji- Biyokimya Lab: Biyokimya Lab-2 : Enzim Kinetiği-Hemolizatta katalaz tayini Tıbbi Biyoloji Lab 2: Protein elektroferezi ve sonuçların analizi Sinyal iletimi ve mekanizmalar-II Biyokimya Lab-3 : Kanda protein tayini PDÖ 2. Oturum Sunu programı (Ms Power Point) Ms Power Point uygulama Laboratuar telafi çalışması (Anabilim Dalı laboratuarında) Hekimliğe Hazırlık Programı (TODUP-7) Türk Dili Atatürk İlkeleri ve Devrim Tarihi Yabancı Dil (İngilizce)
6) III. Ders Kurulu Teorik Sınavı Kurul değerlendirme saati
7) Sınav
8) Sınav değerlendirme

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kazım Özdemir SPSS uygulamalı temel istatistik
2- Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Örnek Olay
7) Laboratuvar/Çalıştay
8) Bireysel Çalışma
9) Problem Çözme
10) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

60%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte