>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
Genetik ve Gelişim Biyolojisi | TIP104 | Zorunlu | Lisans | 1 | 9 |
Prof. Dr. Gürler AKPINAR
Prof. Dr. Belgin BAMAÇ
Prof. Dr. Fatma BUDAK
Prof. Dr. Meltem Özlen DİLLİOĞLUGİL
Prof. Dr. Emel ERGÜL
Prof. Dr. Serdar FİLİZ
Prof. Dr. Süheyla GONCA
Prof. Dr. Mehmet Doğan GÜLKAÇ
Prof. Dr. Murat KASAP
Prof. Dr. Sema Aşkın KEÇELİ
Prof. Dr. Fetiye KOLAYLI
Prof. Dr. Hale MARAL KIR
Prof. Dr. MELDA YARDIMOĞLU YILMAZ
Prof. Dr. Yusufhan YAZIR
Prof. Dr. Zeki YUMUK
Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR
Doç. Dr. Fatma Ceyla ERALDEMİR
Doç. Dr. Banu İSKENDER İZGİ
Dr. Öğr. Üyesi Erdener BALIKÇI
Dr. Öğr. Üyesi Zehra Seda HALBUTOĞULLARI
1) Mikroorganizmanın yapısını, genetik özelliklerini, üreme şekillerini ve sınıflandırılmalarını açıklar.
2) Virusların genel özelliklerini, sınıflandırılmalarını, replikasyonlarını ve yapılarında meydana gelen genetik değişiklikleri yorumlar.
3) Mantarların, parazitlerin genel özelliklerini ve insan sağlığındaki önemlerini açıklar.
4) Aminoasitlerin, yağ asitlerinin, kolesterolün, DNA’nın, glikoproteinler ve proteoglikanların metabolizmasını çözer.
5) Genomik evrimin mekanizmalarını, FISH tanı yöntemlerini kullanım amaçlarını yorumlar.
6) İnsan kromozomlarının yapısını, fonksiyonunu, karyotiplemeyi, CGH ve FISH tekniklerinin genetik hastalıkların tanısındaki rolünü ayırt eder.
7) Mutasyonları ve kanserojenleri bilir, bu faktörlerin mutagenesis ve karsinogenesis üzerindeki etkilerini çözer.
8) Mutasyonlar ve aberasyonlar sonucunda ortaya çıkabilecek genetik hastalıkları bilir, genetik sorunlara nasıl yaklaşılması gerektiğini detaylı olarak yorumlar.
9) Genel evrim kavramını ve insanın evriminin kilometre taşlarıyla, Homo sapiens’in kültürel evrimini ve biyolojik evrimini açıklar.
10) İnsan lenfositlerinden DNA, RNA ve protein izolasyonunun nasıl yapıldığını bilir. Mutasyon tarama, genotipleme ve PCR yöntemlerini bilir, kişiye özgü tedavi seçeneklerinin temellerini kavrar.
11) Miyoglobinin ve hemoglobinin yapısı ve özelliklerini kavrar, hastalıkların biyokimyasal mekanizmalarının genel ilkelerini tanımlar.
12) Embriyonun gelişimsel ve yapısal değişikliklerini tanımlayabilir, germ diskinin oluşumunu, germ tabakalarının farklılaşmasını, doğumsal bozuklukları ve bunların nedenlerini açıklar.
13) İnsan lenfositlerinden DNA, RNA ve protein izolasyonunun nasıl yapıldığını bilir. Mutasyon tarama, genotipleme ve PCR yöntemlerini öğrenerek, kişiye özgü tedavi seçeneklerinin temellerini kavrar.
14) “Değerler, tutumlar ve davranışlarla ilişkiler”, kişiler arası ilişkilerde ilgi, sevgi, yakınlık, saldırganlık, şiddet konularını kavrar.
15) Organların gelişme ve farklılaşma süreçleri ile ilgili bilgi kazanır, çeşitli mikroorganizmaların temel özellikleri ve sınıflandırılmaları ve bakterilerin temel genetiğini bilir, kalıtımın moleküler mekanizmasını ve kalıtsal hastalıkların genetik temelini tanır, deneysel uygulamaları yaparak gerekli beceriyi kazanır.
16) Probleme dayalı öğrenme kapsamında mesleki anlamda faydalı olacak güncel literatür bilgilerini öğrenir.
17) Bilgi teknolojilerini etkin kullanır.
18) Güncel literatürü takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim için gerekli dil yeterliliği kazanır.
Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||
Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||
1 | Yüksek | Yüksek | Orta | Düşük | Düşük | ||||||||||||
2 | Yüksek | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | |||||||||||
3 | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | |||||||||||||
4 | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||||||
5 | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||||||
6 | Orta | Düşük | Orta | Orta | Düşük | ||||||||||||
7 | Düşük | Düşük | Orta | Orta | Düşük | ||||||||||||
8 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Düşük | Düşük | ||||||||||||
9 | Orta | Orta | Düşük | Düşük | |||||||||||||
10 | Düşük | Orta | Orta | Yüksek | Orta | Orta | |||||||||||
11 | Orta | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||||||
12 | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | ||||||||||||
13 | Orta | Orta | |||||||||||||||
14 | Yüksek | Orta | |||||||||||||||
15 | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | |||||||||||
16 | Yüksek | Yüksek | |||||||||||||||
17 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||||||||||||||
18 | Yüksek | Yüksek |
Yüz Yüze
Yok
Anatomi
Mikroorganizmanın yapısını, genetik özelliklerini, üreme şekillerini ve sınıflandırılmalarını öğrenecek. Virusların genel özelliklerini, sınıflandırılmalarını, replikasyonlarını ve yapılarında meydana gelen genetik değişiklikleri bilecek. Mantarların, parazitlerin genel özelliklerini ve insan sağlığındaki önemlerini kavrayacak. Mutasyonları ve kanserojenleri bilecek, bu faktörlerin mutagenesis ve karsinogenesis üzerindeki etkilerini öğrenecek. İnsan lenfositlerinden DNA, RNA ve protein izolasyonunun nasıl yapıldığını öğrenecek. Mutasyon tarama, genotipleme ve PCR yöntemlerini öğrenecek, kişiye özgü tedavi seçeneklerinin temellerini kavrayacak. Embriyonun gelişimsel ve yapısal değişikliklerini tanımlayabilecek, germ diskinin oluşumunu, germ tabakalarının farklılaşmasını, doğumsal bozuklukları ve bunların nedenlerini öğrenecek. “Değerler, tutumlar ve davranışlarla ilişkiler”, kişiler arası ilişkilerde ilgi, sevgi, yakınlık, saldırganlık, şiddet konularını bilecek. Bu kurulun son yıllarda hızla gelişen bir konuya ışık tutacağını umuyoruz. Bu eukaryotik organizmaların genom çalışmaları için geliştirilen metotlara ve de bu genomları fonksiyon ve dizi organizasyonlarına, genetik bilgi akışına, gen ekspresyonunun düzenlenmesine ve gen teknolojisine bakıldığında özellikle doğru olarak görülmektedir. İnsan gelişiminin temel gerçeklerini vermek için, temel bilimler kavramları ile birlikte gross anatomik özellikler açıklanacaktır. Gametogenesis, germ diskinin oluşumu, germ tabakalarının farklılaşması, vücut kısımlarının kuruluşu ve son olarak doğumsal bozukluklar ve bunların nedenleri detaylı olarak verilecektir. Tıbbi beceri uygulaması ilkyardımın temel kurallarının uygulamalarını içerecektir.
1- Thompson & Thompson Genetics in Medicine, 2015
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
60% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
40% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte