>

Hücre Bilimleri-2

Tıp

Tıp Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı AKTS Kredisi
Hücre Bilimleri-2 TIP102 Zorunlu Lisans 1 9

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Gürler AKPINAR
Prof. Dr. TUNCAY MÜGE ALVUR
Prof. Dr. Nurbay ATEŞ
Prof. Dr. Belgin BAMAÇ
Prof. Dr. Canan BAYDEMİR
Prof. Dr. Meltem Özlen DİLLİOĞLUGİL
Prof. Dr. Nermin ERSOY
Prof. Dr. Murat KASAP
Prof. Dr. Hale MARAL KIR
Prof. Dr. Selim ÖNCEL
Prof. Dr. Deniz ŞAHİN
Prof. Dr. Mine ŞEHİRALTI
Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR
Doç. Dr. Sibel BALCİ
Doç. Dr. Fatma Ceyla ERALDEMİR
Doç. Dr. Bahadır GENİŞ
Doç. Dr. Banu İSKENDER İZGİ
Doç. Dr. Elif TATLIDİL YAYLACI
Dr. Öğr. Üyesi Burcu ALPARSLAN
Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÖZTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin, aminoasitlerin, biyoenerjitikler, yüksek enerjili fosfat bileşiklerinin, nükleotitler ve nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar.
2) Asit-baz dengesini açıklar.
3) Tarihsel süreçte DNA’nın genetik madde olarak belirlenmesini sağlayan deneysel yaklaşımları yorumlar. Bu molekülün, nesilden nesile aktarılma biçimini, replikasyonunu ve hücre içinde saklanmasını düzenleyen mekanizmaları açıklar.
4) DNA’nın taşıdığı bilgiyi kullanılacak hale getiren mekanizmaları ayırd eder. (DNA’dan RNA’ya geçiş, RNA’dan proteine geçiş mekanizmaları), gen klonlama teknolojileri ve biyoteknoloji kullanım alanlarını bilir.
5) DNA’nın hasar ve onarım mekanizmalarını bilir ve bu mekanizmalardaki bozuklukların neden olduğu hastalıklar ve kanserleşmeye katkılarını tanımlar.
6) Ökaryotlardagenomik yapı organizasyonu, ekson ve intron kavramlarını, doku spesifik gen ekspresyonlarını tanımlar.
7) Ökaryotlarda transkripsiyon mekanizmalarını bilir, transkripsiyon faktörlerini ve bunlarla gen ürün artışı ilişkilerini kurar. Gen ekspresyon ve regülasyon mekanizmalarını; bu mekanizmaların gen patolojisi ve hastalıkların etiyolojisinndeki rolünü bilir.
8) Veri türlerini tanır, eldeki verilere uygun tanımlayıcı istatistikleri yapar, eldeki verilerle analiz yapabilmek için uygun teste karar verir, verilerin gösteriminde uygun tablo ve grafikleri kullanır.
9) Etik kavramları bilir; klinik tıpta etiğin yerini fark eder; tıp etiği kuram ve ilkeleri arasında ilişki kurmayı açıklar.
10) İyi hekimlik kavramını özümseyip, evrensel etik ilkeleri bilir.
11) Kendi fikirlerini ortaya koyar, eleştirel düşünmeyi, analiz etmeyi bilir..
12) Davranış bilimlerinin temelleri, insan duygu ve davranışlarını etkileyen zihinsel süreçleri bilir.
13) Algı, zeka, bellek, bilinç, dikkat, düşünme, problem çözme ve heyecanlar gibi kavramları, davranışların bireysel ve toplumsal yönlerini tanımlar.
14) Anlam yükleme ve motivasyon konularının önemini kavrar ve daha sonraki ders kurulunda ele alınan temel iletişim becerilerine hazırlık yapar.
15) Homeostasisin anlamını ve homeostatik mekanizmalarda temel ilkeleri bilir.
16) Vücut sıvıları ve elektrolitlerin dağılımı, özellikleri ve işlevlerini tanımlar.
17) Hücre membranında yer alan iyon kanallarını, işleyiş mekanizmalarını ve işlevlerini öğrenir.
18) Enzim ve koenzimlerin yapısal özellikleri, fonksiyonları ve düzenlenmesiyle ilişkili bilgi edinecek, ATP sentezi ve onun metabolik yollardaki etkisini anlayacak, hücredeki metabolik yolların bileşenlerini ve reaksiyonlarını tanımlayacak, deneysel uygulamaları yaparak gerekli beceriyi kazanacaktır.
19) Bilgi teknolojilerini etkin kullanır.
20) Güncel literatürü takip etmek ve yabancı meslektaşları ile iletişim için gerekli dil yeterliliği kazanır.
21) Eleştirel bakış açısı ve kanıta dayalı tıp yaklaşımı ile bilimsel gerçeklik ışığında bilginin doğruluğunu onaylar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1   Orta Orta Orta Düşük                      
2 Orta Orta Düşük Düşük                        
3 Yüksek Orta Yüksek Orta Düşük                      
4 Yüksek Orta Yüksek Yüksek Düşük                      
5 Orta Orta Orta Orta Düşük                      
6 Orta Orta Yüksek Orta Düşük                      
7 Orta Yüksek Orta Orta Düşük                      
8       Orta   Düşük       Düşük Orta   Yüksek      
9               Orta Yüksek Düşük            
10               Orta Yüksek   Düşük          
11               Yüksek Yüksek   Orta     Orta    
12               Yüksek Orta Düşük            
13               Yüksek Düşük Düşük Düşük          
14               Yüksek Düşük Düşük Düşük          
15 Orta Orta Düşük Orta                        
16 Orta Orta Orta Orta Orta                      
17 Orta Orta Orta Orta Düşük                      
18 Yüksek Orta Orta Düşük Düşük                      
19                     Yüksek Yüksek Yüksek      
20                       Yüksek     Yüksek  
21                           Yüksek    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Anatomi

Dersin İçeriği

Karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin, aminoasitlerin, biyoenerjitikler, yüksek enerjili fosfat bileşiklerinin, nükleotitler ve nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını öğrenecek. Asit-baz dengesini bilecek. DNA'nın taşıdığı bilgiyi kullanılacak hale getiren mekanizmaları kavrayacak. Veri türlerini tanıyabilecek, eldeki verilere uygun tanımlayıcı istatistikleri yapabilecek, eldeki verilerle analiz yapabilmek için uygun teste karar verebilecek, verilerin gösteriminde uygun tablo ve grafikleri kullanabilecek. İyi hekimlik kavramını özümseyip, evrensel etik ilkeleri bilecek. Algı, zeka, bellek, bilinç, dikkat, düşünme, problem çözme ve heyecanlar gibi kavramları, davranışların bireysel ve toplumsal yönlerini öğrenecek. Biyokimya, histoloji, fizyoloji, tıbbi biyoloji, davranış bilimleri ve iletişim, tıbbi etik ve biyoistatistiğin temel yaklaşımlarını içeren bu bölümün içeriği; prokaryot ve eukaryot gen düzenlenmelerinde yapısal ve fonksiyonel farklar ve benzerlikler, eukaryot ve prokaryot sistemlerde gen ekspresyonu, temel tıbbi biyoistatistik ve tıbbi etik. Ayrıca, öğrenciler tıbbi beceri laboratuvarının fonksiyonu ile kuramsal olarak aşina olacaklardır. Bu tıbbi beceri uygulamaları sonunda, öğrenciler el yıkama için uygun metotları içeren temel hijyen kuralları hakkında bilgi edineceklerdir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kurul Tanıtımı Değişken istatistik, parametre, veri tipleri ve veri analizi Kanıta dayalı tıp oturumu- I Kanıta dayalı tıp oturumu- II Mitokondriyal genom ve mitofaji Danışmanlık Saati
2) Aminoasitlerin tepkimeleri Peptidler ve oligopeptidler Kanıta Dayalı Tıp Oturumu Bellek işlevleri Etiğin tanımı, işlevleri ve tıptaki anlamı, önemi, yeri Hücre içi trafik ve veziküler taşınım-II
3) Kanıta Dayalı Tıp Oturumu DNA’nın kalıtsal madde olarak belirlenmesi ve DNA’nın yapısı Tıp etiği ilkelerine giriş: Özerkliğe saygı ve adalet Tek örneklem T testi, iki örneklem T testi, bağımlı gruplarda T testi
4) Vücut sıvıları ve iyon kanalları Proteoliz ve protein turnoverı Biyokimya Lab-2: Spektrofotometre
5) Zeka Yağda eriyen vitaminler Ksenobiyotikler Tıbbi Biyoloji Lab 1. DNA elektroforezi ve sonuçların analizi
6) II. Ders Kurulu Teorik Sınavı Kurul Değerlendirme saati

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kazım Özdemir SPSS uygulamalı temel istatistik
2- Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı
3- A Molecular Approach, Geoffrey M.Cooper, Robert E. Hausman, 2018

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Tartışma
3) Laboratuvar/Çalıştay
4) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

60%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte