>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
Sinir Sistemi ve Duyu Organları | TIP204 | Zorunlu | Lisans | 2 | 11 |
Prof. Dr. TUNCAY MÜGE ALVUR
Prof. Dr. Nurbay ATEŞ
Prof. Dr. Belgin BAMAÇ
Prof. Dr. Savaş CEYLAN
Prof. Dr. Tuncay ÇOLAK
Prof. Dr. Hüsnü EFENDİ
Prof. Dr. Serdar FİLİZ
Prof. Dr. Süheyla GONCA
Prof. Dr. Gül İLBAY
Prof. Dr. Ayşe KARSON
Prof. Dr. Deniz ŞAHİN
Prof. Dr. MELDA YARDIMOĞLU YILMAZ
Prof. Dr. Yusufhan YAZIR
Prof. Dr. Nurşen YÜKSEL
Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR
Doç. Dr. Aylin KANLI
Dr. Öğr. Üyesi Burcu ALPARSLAN
Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÖZTAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Ayla TEKİN ORHA
1) MSS’nin Genel Morfolojisi, Meninksler ve Dural Sinüsler, Medulla Spinalis, Çıkan ve İnen Yollar anatomisini bilir.
2) Hipotalamus, limbik sistem ve serebral korteks, görme ve işitme ile ilişkili mekanizmalar, bu mekanizmaların düzenlenmesi ve bunları etkileyen faktörleri bilir.
3) Sinir Sisteminin embriyolojik gelişimi ve histolojisini bilir. Sinir Lif Tipleri ve Reseptörler, Sinaptik İleti, Somatik Duyular: Genel organizasyon ve duyu fizyolojisini kavrar.
4) Retiküler ve intralaminar talamik çekirdeklerin anatomic yapısını, histolojisini ve kortikal uyarılma ve bilinç üzerindeki işlevlerini bilir.
5) Beyin, beyincik, beyin sapı, omurilik, ventrikül, göz ve kulakile ilişkili yapıların anomalileri ve temel işlevsel bozuklukları bilir.
6) Ağrı ve sıcaklığı ileten afferent anterolateral sistemin talamus ile nasıl etkileşime girdiğini açıklar.
7) Yetişkin ventriküler sistemini embriyolojik gelişimiyle ilişkilendirir ve diagram oluşturabilir.
8) Koroid pleksusun anatomisi ve fonksiyonu da dâhil olmak üzere BOS oluşumunu ve reabsorpsiyonunu tanımlar.
9) Serebral korteksin ana alanlarını ve algılama ve motor koordinasyonda rollerini açıklar. Görsel, işitsel, somatosensoriyel, motor ve konuşma alanları için Brodmann alanlarını ayırt eder.
10) İstemli hareketlerin planlama, başlatma ve yürütme ile ilgili beyin bölgeleri için bir akış diyagramı oluşturur.
11) Bazal gangliyonlar ile bağlantılı beyin bölgelerini ve bazal gangliyonlar ile serebral korteks arasındaki temel bağları listeler ve tanımlar. İlişkili nörotransmitterleri tanımlar.
12) Gözün yapısını, gözün görme mekanizmasını, görmede temel fizyolojik optiği açıklar, görme biyokimyasını bilir.
13) EEG, EOG ve EMG kayıtlarına dayalı insan beyin faaliyetinin üç durumunu (NREM, REM ve uyanıklık) tanımlar.
14) Olfaktor bulbus ve merkezi olfaktor bölgenin yapısını ve fonksiyonunı tanımlar.
15) Otonom Sinir Sistemi (OSS) yapısını, sinyal mekanizmasını ve akciğer, kalp, arter ve damarların sempatik ve parasempatik uyarımının etkilerini açıklar, gastrointestinal fonksiyon ve böbrek fonksiyonunu bilir.
16) İşitsel Sistemde ses enerjisinin mekanoelektrik iletim sürecinde dış, orta ve iç kulak yapılarının sinir uyarılarına etkisini tanımlar. İşitme testlerini tanımlar ve işitme bozukluklarının teşhisine nasıl katkıda bulunduğunu açıklar: Odyometri öğrenir, Weber testi, Rinne testi uygulayabilir.
17) Vestibüler Sistemde membranöz labirentin üç boyutlu yapısını tanımlar. Vestibüler sinirin (birincil sinir liflerinin hedefleri ve ikincil nöronların hedefleri) merkezî bağlantılarını açıklar ve bunları vestibüler aparatın üç veya dört ana fonksiyonuyla ilişkilendirir.
18) Beyin ve davranış, postür, bilinçli hareket, bazal gangliyonlar, okülo-motor sistem, duyu integrasyonu ve motor sistemler, trigeminal sistem, omurilik ve beyin sapının klinik sendromları, hipotalamus, limbik sistem ve serebral korteks, görme ve işitme ile ilişkili mekanizmalar, bu mekanizmaların düzenlenmesi ve bunlara etkileyen faktörleri bilir.
19) Beyin, beyincik, beyin sapı, omurilik, ventrikül, göz, kulak ve ilişkili yapıların normal gelişimi, anatomisi, mikroskopik yapısı ve işlevleri ile ilgili temel kavram ve bilgileri kavrar.
20) Deri gelişimi ve histolojisi hakkında bilgileri bilir.
21) Spesifik duysal reseptörler ile çeşitli uyaranların algılanma ve iletilme mekanizmaları ile uyaranlara uygun yanıtların oluşturulma mekanizmalarının açıklar.
22) Motor işlevler ve temel refleksleri değerlendirir, Sinir sisteminin insan davranışlarını düzenleme mekanizmalarını açıklar..
23) Duygulanım durumlarının sinir sistemi tarafından nasıl düzenlendiğini bilir.
24) Serebral lateralizasyon, baskın hemisferin önemini kavrar.
25) Öğrenme-bellek ve konuşma gibi üst düzey zihinsel fonksiyonların nasıl gerçekleştiğini anlar.
26) Tıp alanında ileri teknolojinin kullanım alanları hakkında fikir sahibi olur ve ileri teknolojinin kullanımıyla ortaya çıkan etik sorunları tanır, yorumlar ve çözüm önerileri geliştirir.
27) Çevre ve sağlık etkileşimi hakkında farkındalık kazanır.
28) Yüksek teknoloji ile ilgili konuları analiz ederek etik olarak yanıt vermek ve davranmak için eleştirel düşünme becerilerini geliştirir ve kullanır.
29) Bilimsel fikirlerini net bir şekilde iletmek için açık ve ikna edici bir şekilde yazar.
30) KBL çalışmaları ile sütür atar.
31) Güncel literatürü takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim için gerekli dil yeterliliği kazanır.
32) Kanıta dayalı tıp tanımını söyler, Kanıta dayalı tıp bileşenlerini sayar, Yanıtlanabilir klinik soru oluşturur ve Yanıtlanabilir klinik sorunun yanıtına uygun araştırma tiplerini sayar.
33) Klinik korelasyon dersleri ile temel tıp dersleri ile sinir sistemi ve duru organları ile ilgili temel refleksleri değerlendirir, insan davranışını düzenleme mekanizmalarını açıklar.
Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||
Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||
1 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
2 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
3 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
4 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
5 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
6 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
7 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
8 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
9 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Orta | ||||||
10 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
11 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
12 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
13 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
14 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
15 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
16 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
17 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
18 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
19 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
20 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
21 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
22 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
23 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||
24 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||
25 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | ||||||||
26 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
27 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Düşük | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
28 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
29 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
30 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
31 | Yüksek | ||||||||||||||||
32 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | |||
33 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek |
Yüz Yüze
Yok
Nöroloji staj dersleri.
Her bir sinir hücresinin yapısı, Nöral işlevlerin altında yatan temel mekanizma ve organizasyonlar, Sinir sisteminin ana bölümleri ve duyu organları; beyin, beyincik, beyin sapı, omurilik, ventrikül, göz ve ilgili yapılar, kulak ve ilgili yapılar yer alır. Dış çevrenin algılanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması; iletişim becerileri ve lokomosyon dahil beyinin vücudu nasıl yönettiği konusu işlenir. Bu komite duyu ve motor sistemleri, sinir sisteminin organizasyon ve işlevi, görme ile ilgili işlemler ve hafıza kavramı yeri ve oluşma mekanizmaları gibi başlıkları içerir. PDÖ eğitiminde, öğrenciler kuruldaki önemli konuları hazırlayarak küçük grup çalışmaları yaparlar. İlgili klinik branşlardan klinik korelasyon bilgilerini içerir. Laboratuvar eğitimi yoluyla laboratuvar ve pratik becerileri kazandırılır. Öğrencilere intramüsküler enjeksiyon yapmak için uygun yer, materyal ve beceri kazanmak üzere bilgi aktarılır. Ayrıca; Nöroanatomi Sinir sistem anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonunu, Görme ve işitmenin fizik ilke ve kavramlarıyla açıklanması ve görüntüleme yöntemleri ile ilgili olarak bilgi kazanılması, Merkezi ve otonom sinir sistemini oluşturan organların ince yapısı ve bu sistemlerin fonksiyonları ile olan ilişkisi, Beyin sapı, serebellum fonksiyonları, sinir sisteminin yüksek fonksiyonları, Uyku ve uyanıklık kavramlarının öğrenilmesi, Genel ve özel duyuların morfolojik ve işlevsel açıdan kavranmasını içermektedir.
1- Gray's Anatomi Öğrenciler için, Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2017; Anatomi Ders Notları
2- Marks' Essentials of Medical Biochemistry: A Clinical Approach Second Edition; Biyokimya Ders Notları
3- Histoloji ve Embriyoloji Ders Notları Histoloji ve Hücre Biyolojisi-Patolojiye Giriş. Abraham L. Kierszenbaum. Çeviri editörü: Demir Ramazan. Palme Yayıncılık, Ankara, Dördüncü baskı, 2020. Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (Ross). Michael H. ROSS Wojciech Pawlina. Çeviri editörü: Barış BAYKAL. Palme Yayınevi, 2014.
4- Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji, Ganong Tıbbi Fizyoloji Fizyoloji Ders Notları
5- Rakel Aile Hekimliği: Güneş yayınevi. Yazar: Robert Rakel, David Rakel. Çeviri Editörü: Esra Saatçi, 2019. ISBN: 9789752777408
6- Tıp Tarihi ve Etik Ders Notları
1) Anlatım
2) Tartışma
3) Laboratuvar/Çalıştay
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
60% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
40% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte