>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
Hastalıkların Biyolojik ve Psikososyal Temelleri | TIP205 | Zorunlu | Lisans | 2 | 11 |
Prof. Dr. TUNCAY MÜGE ALVUR
Prof. Dr. Fatma BUDAK
Prof. Dr. Nursu ÇAKIN MEMİK
Prof. Dr. Meltem Özlen DİLLİOĞLUGİL
Prof. Dr. Devrim DÜNDAR
Prof. Dr. Semil Selcen GÖÇMEZ
Prof. Dr. Aynur KARADENİZLİ
Prof. Dr. Fetiye KOLAYLI
Prof. Dr. Hale MARAL KIR
Prof. Dr. Deniz ŞAHİN
Prof. Dr. Tijen UTKAN
Prof. Dr. Çiğdem VURAL
Prof. Dr. Özlem YILDIZ GÜNDOĞDU
Prof. Dr. Zeki YUMUK
Doç. Dr. Aylin KANLI
Dr. Öğr. Üyesi Pınar DAYLAN KOÇKAYA
Dr. Öğr. Üyesi Seda DUMAN ÖZTÜRK
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Tuğrul ERUYAR
Dr. Öğr. Üyesi Ömer KARDAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Berrin ÖZTAŞ
1) Antijen ve reseptörlerin genel özelliklerini bilir, immünojen kavramını genel özelliklerini kavrar.
2) Doğal ve kazanılmış immun yanıtın hücrelerini, primer ve sekonder lenfoid doku ve organları bilir.
3) Doğal immun yanıtta rol oynayan hücresel ve sıvısal reseptörleri, doğal immun yanıtın hücrelerini kavrar.
4) Kazanılmış immun yanıtın hücreleri, doku ve organlarını ve işlevlerini kavrar
5) Hücreler arası iletişim moleküllerinin çeşitlerini ve etkilerini kavrar.
6) Sıvısal ve hücresel immun yanıt mekanizmalarını kavrar
7) İmmun yetmezlikler ve otoimmünitenin oluş mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur.
8) Primer ve sekonder immün sistemler ve yetmezliklerini, İmmün tolerans otoimmüniteyi bilir.
9) Enfeksiyon etkenlerinin oluşturduğu inflamasyonun doku ve organ sistemleri üzerinde yarattığı değişiklikleri tanımlar.
10) Aşırı duyarlılık reaksiyonlarının çeşitleri ve oluş mekanizmalarını bilir.
11) Aşılamanın önemini, aşıların ve serumların genel özellikleri, aşı çeşitlerini kavraması ve aşı takvimleri hakkında bilgi sahibi olur.
12) Enfeksiyon hastalıklarının tanısında kullanılan serolojik testleri sıralar, testlerin mekanizmalarını kavrar.
13) Tümör immünolojisi, kanser, kanser genleri ve büyüme faktörlerini bilir.
14) Tümör belirteçlerinin biyokimyasını bilir.
15) Patolojinin ne olduğunu, onun gelişim ve işlevlerini bilir.
16) Hücre zedelenmesi ve hücresel yaşlanmayı öğrenir. Hücre nekrozunu tanır.
17) İlaçların uygulanma yolları ve biyoyararlanımı bilir.
18) İlaç etkisini değiştiren faktörleri, ilaç etkileşimlerini, ilaçların toksik etkilerini bilir.
19) Otofarmakolojik ilaçları ve otakoidleri bilir.
20) Akılcı ilaç kullanımı ve ilkelerini bilir.
21) Klinik Biyokimyanın spesifik konuları ve klinik ile korelasyonu biliir
22) İlaçların genel özellikleri, absorbsiyonu, dağılımı, metabolizmasını ve itrahını bilir.
23) İlaçların doz konsantrasyon etkileşimi ve ilaç etki mekanizmalarını bilir.
24) Aile gelişim dönemlerini öğrenir. Aile ağacını ailede yaşam döngülerini bilir.
25) Çocuğun aile yapısına etkisini ve ilişkileri tanımlar.
26) Kişilik gelişiminin aşamalarını, kişilik gelişimini ve anne-bebek ilişkisini etkileyen faktörleri bilir.
27) Farklı anne baba tutumlarının neler olduğunu ve aile tutumlarının çocuğun gelişimine olan etkilerini açıklar.
28) Farklı aile yapılarını ve aile yapılarını etkileyen etkenleri bilir.
29) Nöropsikiyatrik hastalıkların biyokimyasal temelini bilir.
30) Yaşlılık ve sorunlarını kavrar.
31) KBL çalışmaları ile kadında meme muayenesi yapar.
32) Hasta hekim iletişim temel ilkelerini sayar.
33) Hasta hekim iletişimdeki aksaklıkları tespit eder, hasta hekim iletişimini kontrol listesine uyarak uygular.
34) Güncel literatürü takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim için gerekli dil yeterliliği kazanır.
35) Kanıta dayalı tıp tanımını söyler, Kanıta dayalı tıp bileşenlerini sayar, Yanıtlanabilir klinik soru oluşturur ve Yanıtlanabilir klinik sorunun yanıtına uygun araştırma tiplerini sayar.
Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | ||
Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||
1 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
2 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
3 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
4 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
5 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
6 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
7 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
8 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
9 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
10 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
11 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
12 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
13 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
14 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
15 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
16 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
17 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
18 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
19 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
20 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
21 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
22 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
23 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
24 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
25 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
26 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
27 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
28 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
29 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
30 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
31 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
32 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
33 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | ||
34 | Yüksek | ||||||||||||||||
35 | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Orta | Yüksek | Yüksek | Yüksek | Yüksek |
Yüz Yüze
Yok
Psikiyatri stajı psikosomatik hastalıklar dersleri.
Bu kurul; • İlaçların uygulanma yolları ve biyoyararlanımı, • İmmun sistemin elemanları, • İmmun yanıtın işleyişi, • İnfeksiyon etkenlerine karşı savunma, • Kişinin kendi hücre ve dokularına karşı immun yanıtsızlık, • Aşırı duyarlılık reaksiyonları, • Stresin hastalıklardaki rolü, • Psikoimmunoloji, biopsikososyal yaklaşım, • İmmunopatoloji, hücresel adaptasyon ve apoptoz konularının içerir.
1- Gray's Anatomi Öğrenciler için, Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2017 Anatomi Ders Notları
2- Marks' Essentials of Medical Biochemistry: A Clinical Approach Second Edition Biyokimya Ders Notları
3- Histoloji ve Embriyoloji Ders Notları Histoloji ve Hücre Biyolojisi-Patolojiye Giriş. Abraham L. Kierszenbaum. Çeviri editörü: Demir Ramazan. Palme Yayıncılık, Ankara, Dördüncü baskı, 2020. Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (Ross). Michael H. ROSS Wojciech Pawlina. Çeviri editörü: Barış BAYKAL. Palme Yayınevi, 2014.
4- Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji, Ganong Tıbbi Fizyoloji Fizyoloji Ders Notları
5- Rakel Aile Hekimliği: Güneş yayınevi. Yazar: Robert Rakel, David Rakel. Çeviri Editörü: Esra Saatçi, 2019. ISBN: 9789752777408
6- Tıp Eğitimi Ders Notları
7- Roitt immünoloji; Mikrobiyoloji Ders Notları
8- Robbins Temel Patoloji 10. Baskı Patoloji Ders Notları
9- Oğuz Kayaalp: Tıbbi Farmakoloji ( Rasyonel Tedavi Yönünden TIBBİ FARMAKOLOJİ ) Pelikan Yayınevi, 13. baskı, Ankara 2018. Hardman, Limbird, Gilman (Ed.): Goodman and Gilman's the Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw Hill, N.Y. 2022 Katzung, B.G.: Basic and Clinical Pharmacology, McGraw Hill, N.Y. 2015. Farmakoloji Ders Notları
1) Anlatım
2) Tartışma
3) Laboratuvar/Çalıştay
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
60% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
40% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte