>

Toplum Sağlığı ve Etik

Tıp

Tıp Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı AKTS Kredisi
Toplum Sağlığı ve Etik TIP307 Zorunlu Lisans 3 9

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. TUNCAY MÜGE ALVUR
Prof. Dr. Çiğdem ÇAĞLAYAN
Prof. Dr. Filiz Mine ÇİZMECİOĞLU JONES
Prof. Dr. Başar ÇOLAK
Prof. Dr. Nermin ERSOY
Prof. Dr. Semil Selcen GÖÇMEZ
Prof. Dr. Zühal GÜNDOĞDU
Prof. Dr. Bülent KARA
Prof. Dr. Ömer KURTAŞ
Prof. Dr. Selim ÖNCEL
Prof. Dr. Mine ŞEHİRALTI
Prof. Dr. Ayşen UNCUOĞLU
Prof. Dr. Özlem ÜNAL UZUN
Prof. Dr. MELDA YARDIMOĞLU YILMAZ
Doç. Dr. Aslıhan AKPINAR
Doç. Dr. Rahime AYDIN ER
Doç. Dr. Elif TATLIDİL YAYLACI
Doç. Dr. Büşra YAPRAK BAYRAK
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Alp AKER
Dr. Öğr. Üyesi Özlem GÜLER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenciler, halk sağlığında temel kavramları tanımlar.
2) Öğrenciler, sağlık sistemlerini bilir.
3) Öğrenciler, Türkiye’de birinci basamak ve ikinci basamak sağlık hizmetleri veren kurumları, işleyişlerini tanımlar.
4) Öğrenciler, sosyal hizmet ve sosyal politika kavramlarını bilir.
5) Öğrenciler, toplumdaki dezavantajlı grupları tanıma ve sağlık hizmeti gereksinimlerini tanımlar.
6) Öğrenciler, küresel sağlığı ve toplum sağlığını tehdit eden başlıca sorunları bilir.
7) Öğrenciler, sağlıkta epidemiyolojik araştırma tekniklerini bilir.
8) Öğrenciler, sağlık hizmetlerinde ayrımcılığın önlenmesi konusunda tutum sergiler.
9) Öğrenciler, sağlık hizmetlerinde ve toplumun sağlık sorunlarında savunuculuk yapar.
10) Öğrenciler, sağlık sorunlarını ve hastalıkların oluşumundaki nedenleri tanımlar.
11) Öğrenciler, sağlık sorunları ve hastalıkların oluşumundaki temel nedenin, ara ve son nedenin de belirleyicisi olduğunu bilir.
12) Öğrenciler bir bölgede öncelikli toplum sağlığı sorunlarını belirler, bu sorunların çözu?lebilmesi için gereken yaklaşımı geliştirir.
13) Öğrenciler; gu?nu?mu?z tıbbının etik sorunları anlayarak tıp etiğinin temel ilke ve kurallarını kullanarak etik sorunları analiz eder.
14) Öğrenciler, etik duyarlılık geliştirme, tıbbi araştırmaların yu?ksek etik standartlara uygunluğunu kavrama becerisi kazanır.
15) Öğrenciler, birinci basamakta adli tıp hizmetlerini bilir.
16) Öğrenciler, koruyucu hekimlik ve çocuk sağlığını bilir.
17) Öğrenciler, süreğen ruhsal hastalıklarda iyileştirim yöntemlerini bilir.
18) Öğrenciler, koruyucu hekimlik ve enfeksiyon hastalıklarını bilir.
19) Öğrenciler, birinci basamakta aile hekimliğinin rolünü bilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1     Düşük Düşük Düşük Düşük   Orta Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Orta Orta  
2       Yüksek Yüksek Yüksek   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Düşük Yüksek
3       Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4     Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5                                
6       Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta
7       Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
8       Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
9       Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta
10 Düşük Düşük Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
11       Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
12       Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
13       Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
14       Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
15                   Orta Orta Düşük Düşük Düşük Düşük Yüksek
16         Orta Yüksek Yüksek Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
17       Orta Orta Yüksek Orta Orta Orta   Orta Orta Orta Orta Orta  
18 Düşük Düşük Düşük   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Orta Orta  
19       Düşük Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Tıbbi Etik, Aile hekimliği

Dersin İçeriği

Halk sağlığında temel kavramlar; toplumdaki sağlık sorunlarının saptanması ve çözümlenmesinde halk sağlığı bakış açısı, Türkiye’de sağlık sisteminin yapısı ve işleyişi; Koruyucu ve tedavi edici sağlık hizmetlerinde etiğe uygunluğun değerlendirebilmesi, karşılaşılan etik sorunların fark edebilmesi ve çözüm üretebilmesi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Halk sağlığı – toplum tıp bilimleri; Halk sağlığında temel kavramlar Türkiye’de sağlık hizmetlerinin tarihi; Tıp etiği eğitimi, tıp etiğinin felsefi temelleri: etik kuram, etik ilke ve kurallar arasındaki ilişki; Birinci basamakta yürütülen hizmetler; Sağlık Sistemleri; Sağlık reformları; Tıp etiği ilkeleri-I: özerkliğe saygı ve adalet; Sağlık ekonomisi: tanımlar ve kavramlar; Halk Sağlığı Uygulaması-I; Yataklı tedavi kurumları; Hastane yönetimi; Aile Hekimliğinde klinik akıl yürütme ve tanısal yaklaşım; Tanı tarama testlerinin özellikleri ve birinci basamakta kullanımı; Ayrımcılık ve sağlık hizmetleri; Halk Sağlığı ve Savunuculuk; Sağlık yönetimi.
2) Bölge sağlık hizmetleri; sağlık eğitimi ve sağlık okuryazarlığı; Küreselleşme ve sağlık; Tıp etiği ilkeleri II: Zarar vermeme ve yararlılık; Bilginin değişimi ile ilgili etik konular I: aydınlatılmış onam; Bilginin değişimi ile ilgili etik konular II: Gerçeğin söylenmesi; Sosyal politika; Sağlık hukuku; Demografi; Ölüm olgularında birinci basamak adli tıp hizmetleri; Türkiye’de insan hakları ihlalleri; Halk Sağlığı Uygulaması II; Türkiye’de ve dünyada beslenme sorunları; Beslenme sağlık ilişkisi; Toplum beslenmesi; Bilginin değişimi ile ilgili etik konular III: Tıbbi gizlilik, sır tutma ve sırrı açıklama; Etik öğretiler: yapma-kaçınma, çift etki, olağandışı araçlar; PDÖ I.Oturum; Toplumsal sağlık ölçütleri ve eşitsizlikler; Çevre sağlığında kavramlar; İklim değişikliği ve sağlık; Halk sağlığı uygulaması – III. Birinci basamakta ilaç kullanımı ve akılcı antibiyotik seçimi; Sıvı ve katı atıkların zararsız hale getirilmesi; Dış ortam ve İç ortam hava kirliliği; Su hijyeni ve sağlık.
4) Epidemiyolojiye giriş ve araştırma teknikleri; Araştırma planlanması ve tanımlayıcı araştırmalar; Etik sorunu tanımlama ve çözümleme; Bilimsel yöntem ve bilim insanının sorumlulukları; Klinik etik, etik karar verme süreçleri I: Tıbbi girişimin endikasyonları,Hastanın tercihleri, Vakanın yaşam kalitesi ve Çevresel faktörleri belirleme; Çocuklarda akut ishal; Canlı olgularda birinci basamakta adli tıp hizmetleri; Kohort araştırma tekniği; Olgu kontrol araştırma tekniği; Kesitsel araştırma tekniği; Yöntemsel araştırma tekniği; Uygulama: klasik etik vaka örneği ile sorun çözümlemeye yönelik grup çalışması; Deneysel araştırma tekniği; Pandemi tarihçesi ve kontrolü; Çocuklarda Bağışıklama (aşılama); Halk sağlığı uygulaması – V; Olağan dışı durumlar (ODD); ODD’da sağlık hizmetleri; E. hekimlik ve kalp damar hastalıkları; Üreme Sağlığı; Halk sağlığı uygulaması – VI; Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığının durumu; Kadın sağlığı hizmetleri; Koruyucu hekimlik ve nefroloji; Koruyucu hekimlik ve dermatoloji; Koruyucu hekimlik ve çocuklarda endokrin sorunlar; Koruyucu Ruh sağlığı; Koruyucu hekimlik ve fiziksel tıp.
5) Sosyal hastalıklar: Sıtma epidemiyolojisi; Sosyal hastalıklar: Tüberküloz, AİDS epidemiyolojisi; Uygulama: klasik etik vaka örneği ile sorun çözümlemeye yönelik grup çalışması; Halk sağlığı açısından yaşlılık; Kronik hastalıklar epidemiyolojisi; Türkiye’de çocuk sağlığının durumu; Halk sağlığı açısından engellilik; Çocuk nörolojisinde sağlığı koruyucu yaklaşımlar; Halk sağlığı sorunu olarak şiddet; İşçi sağlığı ve iş güvenliği: kavramlar ve tarihaçe; Halk sağlığı uygulaması VII; Türkiye’de çalışma yaşamı ve İSİG mevzuatı; Çocuklarda döküntülü hastalıklar; Ergen beslenmesi; Halk sağlığı uygulaması VIII; Sağlık çalışanlarının sağlığı; Temel iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri; Çalışma yaşamında özel gruplar (çocuk işçiler, yaşlı işçiler); Çalışma yaşamında özel gruplar (kadın işçiler, özürlü işçiler).
6) Kanıta Dayalı Tıp; Anne sütü ve süt çocuğu beslenmesi; Kuduz; Tetanoz; Çocuklarda COVID-19; Meslek hastalıkları; İş kazaları; CORE SINAVI; VII Kurul Sonu Sınavı; VII. Ders Kurulu Değerlendirmesi.
7) VII Kurul Sonu Sınavı; VII. Ders Kurulu Değerlendirmesi.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Grup Çalışması
7) Benzetim
8) Beyin Fırtınası
9) Örnek Olay
10) Bireysel Çalışma
11) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

60%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte