>

Ürogenital ve Endokrin Sistem Hastalıkları

Tıp

Tıp Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı AKTS Kredisi
Ürogenital ve Endokrin Sistem Hastalıkları TIP304 Zorunlu Lisans 3 9

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Sıla AKHAN
Prof. Dr. TUNCAY MÜGE ALVUR
Prof. Dr. Yonca ANIK
Prof. Dr. Berrin ARSLAN
Prof. Dr. İlknur BAŞYİĞİT
Prof. Dr. Kenan BEK
Prof. Dr. Zeynep CANTÜRK
Prof. Dr. Nuh Zafer CANTÜRK
Prof. Dr. Filiz Mine ÇİZMECİOĞLU JONES
Prof. Dr. Aydın ÇORAKÇI
Prof. Dr. Anıl ÇUBUKÇU
Prof. Dr. Mustafa Melih ÇULHA
Prof. Dr. Erkan DERVİŞOĞLU
Prof. Dr. Özdal DİLLİOĞLUGİL
Prof. Dr. Emek DOĞER
Prof. Dr. Semil Selcen GÖÇMEZ
Prof. Dr. Fetiye KOLAYLI
Prof. Dr. Nazım MUTLU
Prof. Dr. Oğuz MUTLU
Prof. Dr. Cüneyd ÖZKÜRKCÜGİL
Prof. Dr. Tijen UTKAN
Prof. Dr. MELDA YARDIMOĞLU YILMAZ
Prof. Dr. Fürüzan YILDIZ AKAR
Prof. Dr. Zeki YUMUK
Doç. Dr. Mustafa Alper AKAY
Doç. Dr. Necmi EREN
Doç. Dr. Şener GEZER
Doç. Dr. Sibel GÖKÇAY BEK
Doç. Dr. Alev SELEK
Doç. Dr. Mesude TOSUN
Doç. Dr. Büşra YAPRAK BAYRAK
Doç. Dr. Hasan YILMAZ
Dr. Öğr. Üyesi Burcu ALPARSLAN
Dr. Öğr. Üyesi Yasemin DOĞAN
Dr. Öğr. Üyesi Seda DUMAN ÖZTÜRK
Dr. Öğr. Üyesi Seda EREN KESKİN
Dr. Öğr. Üyesi Hayal UZELLİ ŞİMŞEK
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet YALNIZ
Dr. Öğr. Üyesi Özge Senem YÜCEL ÇİÇEK
Arş. Gör. Dr. Mehmet Baha AYTAÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenciler, üriner Sisteme ait hastalıklarının oluşum mekanizmalarını açıklar.
2) Öğrenciler, üriner sistem hastalık nedenlerini, hastalıkların klinik özelliklerini, laboratuar ve göru?ntu?leme bulgularını ve kısmen tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları bilir.
3) Öğrenciler, üriner Sistemin fonksiyonel ve anatomik özelliklerini ve terminolojiyi bilir.
4) Öğrenciler, böbrek fonksiyon testlerini ve üriner sistemi göru?ntu?leme yöntemlerini tanımlar.
5) Öğrenciler, sıvı- elektrolit ve asit-baz dengesi fizyolojisini, denge bozukluklarını ve nedenlerini bilir.
6) Öğrenciler, yu?ksek kan basıncı tanımını, fizyopatolojisini ve nedenlerini açıklar.
7) Öğrenciler, akut ve kronik böbrek yetmezliği tanımını, patolojisini ve nedenlerini açıklar.
8) Öğrenciler, nefrit ve nefrotik sendrom tanımını, patolojisini ve nedenlerini bilir.
9) Öğrenciler, üriner sistem enfeksiyonlarını ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları, bakteri ve mantarların virulans mekanizmalarını bilir.
10) Öğrenciler, üriner sistem tu?mörlerini sınıflar.
11) Öğrenciler, erkek u?reme sistemi, mesane ve u?retra ile ilgili hastalıkların genel özelliklerini açıklar.
12) Öğrenciler, renin-Anjiotensin-Aldosteron sistemi ve ilişkili ilaçları, diu?retikleri öğrenecek,
13) Öğrenciler, üriner sistemin konjenital anomalileri ve enfeksiyonları ile olan ilişkisini açıklar.
14) Öğrenciler, endokrin sisteme ait fonksiyonel fizyolojiyi, ve terminolojiyi açıklar.
15) Öğrenciler, iç salgı bez hormonlarının farmakolojik özelliklerini bilir.
16) Öğrenciler, çocukluk çağında ve erişkinde hormonal fizyolojiyi, hormonların farmakolojik özelliklerini, hormon salgılayan bezlere ait hastalıklarının oluşumunu, klinik bulgularını açıklar.
17) Öğrenciler, boyun lenf du?ğu?mleri ve tiroid bezinin fizik incelemesini sistematik uygular.
18) Öğrenciler, çocuk ve erişkinde kalsiyum metabolizmasına ait hastalıkların oluşum mekanizmasını, laboratuar ve göru?ntu?leme bulgularını, klinik özelliklerini ve tedavisini tanımlayıp açıklar.
19) Öğrenciler, kortikosteroidler ve SVTH nın farmakolojik özelliklerini bilir.
20) Öğrenciler, çocukluk çağında ve erişkinde glukoz metabolizmasına ait hastalıkların oluşum mekanizmasını, klinik bulgularını ve tedavisi yöntemlerini açıklar.
21) Öğrenciler, çocukluk çağında izlenen şişmanlığın nedenlerini sıralar, oluşum mekanizmasını açıklayabilmeli ,
22) Öğrenciler, bu?yu?me fizyoloj isini açıklar ve bozukluklar ını tanımlayabilmeli,
23) Öğrenciler, pubertenin fizyolojik özelliklerini sıralar ve puberte bozukluklarını tanımlar.
24) Öğrenciler, menstru?asyon ve ovulasyon fizyolojisini açıklar.
25) Öğrenciler, üreme sisteminde rol oynayan hormonların ve antagositlerinin farmakolojik özelliklerini açıklar.
26) Öğrenciler, menstru?asyon ve ovulasyon bozukluklarına ait hastalıkları sınıflar ve tanımlar.
27) Öğrenciler, kadın u?reme sisteminde hormonal du?zensizliğe bağlı gelişen hastalıklarını sınıflar, klinik özelliklerini açıklar.
28) Öğrenciler, fetus ve plasenta fizyolojisini açıklar; bu yapılara ait hastalıkları sınıflar ve tanımlar.
29) Öğrenciler, gebelik ve laktasyon fizyolojisini, gebelik oluşumunu açıklar.
30) Öğrenciler, gebelikteki tarama testlerini ve prenatal tanı testlerini sıralar.
31) Öğrenciler, genetik danışmanlık yöntemlerini açıklar.
32) Öğrenciler, normal doğum fizyolojisi ve mekanizmasını açıklar.
33) Öğrenciler, jinekolojideki semptomları tanımlar ve klinik ile göruntuleme tanı yöntemlerini listeler.
34) Öğrenciler, üreme fizyolojisini anlatır, infertilite tanımlamasını ve sınıflamasını yapar ve tanı yöntemlerini açıklar.
35) Öğrenciler, doğum kontrolu?nde kullanılan farmakolojik ajanları sınıflayıp sayar.
36) Öğrenciler, endokrin ve üreme sistemi tümörlerinin patolojik özelliklerini bilir.
37) Öğrenciler, meme hastalıkları ve kadın üreme sistemi radyolojisini bilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1   Yüksek Yüksek Yüksek Düşük Düşük Düşük Düşük   Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük  
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Düşük             Düşük    
3   Yüksek Yüksek Yüksek                 Düşük      
4 Yüksek Düşük Yüksek Yüksek                 Düşük      
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek     Düşük     Düşük       Düşük    
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Düşük Düşük     Düşük         Düşük    
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek                        
8                                
9                                
10                                
11                                
12                                
13                                
14                                
15                                
16                                
17                                
18                                
19                                
20                                
21                                
22                                
23                                
24                                
25                                
26                                
27                                
28                                
29                                
30                                
31                                
32                                
33                                
34                                
35                                
36                                
37                                

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Tıbbi Mikrobiyoloji, İnsan Embriyolojisi, Tıbbi Patoloji, Tıbbi Farmakoloji, Jinekoloji, Endokrinoloji

Dersin İçeriği

Üriner, üreme ve endokrin sistemlere ait hastalıklarının oluşum mekanizmaları, hastalık nedenleri, hastalıkların klinik özellikleri, laboratuar ve görüntüleme bulguları ve kısmen tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramlar.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Böbrek patolojisine giriş ve böbreğin doğumsal gelişim bozuklukları ve kistler; Üriner sistem semiyoloji ve semptomatolojisi; İdrar analizi ve klinik önemi; Böbrek fonksiyonlarının değerlendirilmesi; Akut böbrek hasarı fizyopatolojisi; Kronik böbrek hastalığı fizyopatolojisi; Böbrek hastalıklarının klinik belirti ve bulguları; Glomeruler hastalıklar; Nefrotik sendrom ve ödem fizyopatolojisi; Erişkinde sıvı-elektrolit denge bozuklukları; Erişkinde asit-baz denge bozuklukları; Çocuklarda sıvı-elektrolit denge bozuklukları; Çocuklarda asit ve baz dengesi bozuklukları; HİV Enfeksiyonu; Poststreptokoksik akut glomerülonefrit; Vaskülit ve böbrek; Çocuklarda akut böbrek yetmezliği; Glomerül hastalıklarının patolojisi; Böbrek ve hipertansiyon; Böbreği etkileyen sistemik hastalıklar (hipertansiyon, diabetes mellitus, SLE ve amiloidoz); Böbreğin damar hastalıkları; Çocuklarda hipertansiyon, Renin-anjiotensin-aldosteron sistem farmakolojisi; Diüretik ilaçlar; Sıvı elektrolit denge bozukluğunda kullanılan ilaçlar; Asit- baz denge bozukluğunda kullanılan ilaçlar.
2) Çocuklarda nefrotik sendrom; Tübüler ve interstisyel hastalıkların patolojisi; Tubulointerstisyel hastalıklar; Üriner sistem radyolojisine giriş; Mikolojiye giriş ve mantarlara karşı immün yanıt; Yüzeyel mikozlar; Üriner sistemin nonspesifik ve spesifik enfeksiyonları; Çocuklarda idrar yolu enfeksiyonları; Spiroketler; Kanıta dayalı tıp oturumu; Subkütan mikozlar; Sistemik mikozlar; HIV (insan immün yetmezlik virüsü); Polyomavirus, papillomavirus; Üriner sistem taş hastalığı; Fırsatçı mikozlar; Prostat kanseri; Erkek üreme sistemi radyolojisine giriş; Prostat hastalıklarının patolojisi; Testis, penis ve skrotum hastalıkları; Olgu tartışması (üriner sistem örnekleri); İnmemiş testis ; Üriner sistemin tıkayıcı hastalıkları ve taşları; Üriner infeksiyonların tedavisinde kullanılan ilaçlar; Tıbbi Patoloji pratik 1.
3) Mesane ve üretra hastalıklarının patolojisi; Böbrek tümörlerinin patolojisi; Miksiyon fizyolojisi, inkontinans ve nörojenik mesane; Benign prostat hiperplazisi; Mesane tümörleri ve üretelyal tümörler; Endokrinolojide tanımlar, diabetes insipidus ve uygunsuz ADH sendromu; Hipofiz bozuklukları; Çocuklarda kalsiyum ve fosfor metabolizması bozuklukları; Pineal bez ve hipofiz hastalıkları patolojisi; Tiroid hormon sentezi ve tanıda kullanılan testler; Hipofiz ve hipotalamus hormonları; İyot eksikliği ve konjenital hipotiroidi; Guatr, tiroiditler, hipotiroidi ve hipertiroidi yapan nedenler; Hipotiroidizm; Eutiroid guatr ve tiroid neoplazmları; Tirotoksikoz ve hipertiroidizm; Tiroid kanserleri; Tiroid tümörleri ve MEN; Antifungal ilaçlar; Endokrin sistem farmakolojisine giriş; Mikrobiyoloji Olgu Tartışması; Tıbbi Patoloji Pratik-2.
4) Kalsiyum metabolizması ve hipokalsemi ve hiperkalsemi; Paratiroid hastalıkları; Osteoporoz; Osteomalazi ve Paget hastalığı; Normal puberte ve pubertal bozukluklara giriş; Hipogonadizm; Sürrenal bez hastalıkları; Çocuklarda adrenal korteks hastalıkları; Addison hastalığı; Cushing Sendromu; Feokromositoma; Diabetes mellitus; Çocukluk çağında diyabet; Menstrüasyon fizyolojisi ve ovulasyon; Ovulasyon bozuklukları; Premenstrüel sendrom ve dismenore; Tiroid hormonları ve antitiroid ilaçlar; Kalsiyum dengesinin düzenlenmesinde kullanılan ilaçlar; Endokrin sistem radyolojisine giriş; Tıbbi Patoloji Pratik-3.
5) Hiperandrojenizm; Diyabetin akut ve kronik komplikasyonları; ACTH ve kortikosteroidler; Hiperlipidemi; Çocukluk çağında obezite, Çocukluk çağında hipoglisemiler; Endokrin pankreas ve diyabetes mellitusun patolojisi; Meme hastalıkları; Amenore; Polikistik over hastalığı; Endometriozis; Fetus ve plasenta fizyolojisi; Gebelik oluşumu; Vulva, vajina ve serviks hastalıkları; Normal doğum fizyolojisi ve mekanizması; Korpus uteri hastalıklarının patolojisi; Plasental ve trofoblastik hastalıklar; Östrojenler, progestinler ve antagonistleri; İnsülin ve antidiyabetik İlaçlar; Androjenler ve antiandrojenik ilaçlar; Kadın üreme sistemi radyolojisine giriş; Tıbbi Mikrobiyoloji Telafi Lab.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Benzetim
6) Beyin Fırtınası
7) Örnek Olay
8) Laboratuvar/Çalıştay
9) Bireysel Çalışma
10) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

60%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte