>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Geleneksel Türk Tiyatrosu II SSB226 Seçmeli Lisans 2 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Erbil GÖKTAŞ
Öğr. Gör. Sinan TAŞKAN
Öğr. Gör. Kadir YÜKSEL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Meddahlık öğrenir.
2) Orta oyununun tarihini ve yapısını öğrenir.
3) Meddahlıkta sesi ve bedeni kullanmayı öğrenir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Türk Tiyatrosu I - II

Dersin İçeriği

Şaman, Kukla, Seyirlik Oyunlar, Taziye, Semah, Hokkabaz , Meddah, Karagöz ve Orta Oyununda teknik ve estetik özellikler; Osmanlı Şenlikleri’ndeki dramatik gösterilerin irdelenmesi. Günümüzde geleneksel türlerden nasıl yararlanılacağının araştırılarak, bu yönde yapılmış çalışmalardan örneklerin incelenmesi, seçilen türlerle ilgili uygulama çalışmaları. Ulusal Türk Tiyatrosu’nun oluşturulmasında Geleneksel Türk Tiyatrosu’nun öneminin öğrencilere kavratılması. İkinci dönemde kukla ile başlayan geleneksel dersimiz. kuklanın kökenini, tarihsel gelişimini, kuklanın yapısını, değişimini, yapılışını, tekniklerini inceler. Türk kuklası olarak İbiş'in yapısı irdelenir. Karagöze köken tartışmalarıyla giriş yapılır. Karagözün yapısı, formu, yapılış teknikleri, biçimsel özellikleri incelenir. Oyunlardan örneklerle oyunların yapısı irdelenir. Hayalinin oyuncu özellikleri ele alınır. Karagözün öz ve biçim olarak çağdaş tiyatrodaki yansımaları konuşulur. Ortaoyununun öz ve biçim özellikleri incelenir. Çağdaş tiyatrodaki yansımaları ele alınır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kuklaya giriş. Kuklanın kökenine ilişkin tartışmalar. Türklerde kuklanın gelişimi.
2) Kuklanın gelişimi, değişimi... Başka ülkelerde kukla...
3) Kuklanın biçimsel özellikleri. Türk kuklası olarak İbiş'in yapısı, özellikleri, karakterleri.
4) Kukla yapımına ilişkin çalışmalar... Gösteriler, uygulamalar...
5) Karagöze giriş. Karagözün kökenine ilişkin tartışmalar.
6) Karagözün biçimsel özellikleri incelenir. Yapım teknikleri incelenir.
7) Karagöz metinleri incelenir. Bölümlemesi irdelenir. Öz ve biçim yönünden çözümlemeler yapılır.
8) Karagözün tiplemeleri incelenir. Tipler üzerinden Karagözün toplumsal yapısı tartışılır.
9) Hayalinin oyunculuk özellikleri incelenir. Karagözün öz ve biçim olarak çağdaş tiyatroya yansımaları tartışılır.
10) Ortaoyununa giriş... köken tartışmaları. Tarihsel gelişimi, değişimleri.
11) Ortaoyununun oyun yeri... oyunların özellikleri... oyunculuk özellikleri. Ortaoyununda yabancılaştırma...
12) Ortaoyununun bölümlenmesi, metinler üzerinden biçimsel özellikleri incelenir.
13) Ortaoyununun öz ve biçim yönüyle çağdaş tiyatrodaki yansımaları değerlendirilir. Tartışılır...
14) Genel olarak geleneksel formların çağdaş tiyatrodaki yansımaları incelenir. Değişimleri konuşulur.
15) Genel değerlendirme...
16) Genel değerlendirme.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Geleneksel Türk Tiyatrosu - Metin And
2- Ortaoyunu - Cevdet Kudret
3- Karagöz - Cevdet Kudret
4- Gölge Oyunu - Metin And
5- Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik - Yavuz Pekman

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Model Yapma
7) Rol Yapma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte