>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yazılı Anlatım Teknikleri I TDY105 Zorunlu Lisans 1 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Kadir YÜKSEL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) yazarlığın anlamını ve yazının sosyolojik temellerini düşündürüp tartışmak ve kendi yazı serüvenine başlamasını sağlamak
1) yazarlığın anlamını ve yazının sosyolojik temellerini düşündürüp tartışmak ve kendi yazı serüvenine başlamasını sağlamak
2) Değişik türlerde, yazım biçimlerinde ürünler verme ve her türün kendi içindeki biçemsel özelliklerini görme. Her türde, her formda yazı yazabilme becerisi kazanma. (Mektup, gezi yazısı, günce, makale, köşe yazısı, eleştiri, öykü vb.)
2) Değişik türlerde, yazım biçimlerinde ürünler verme ve her türün kendi içindeki biçemsel özelliklerini görme. Her türde, her formda yazı yazabilme becerisi kazanma. (Mektup, gezi yazısı, günce, makale, köşe yazısı, eleştiri, öykü vb.)
3) Değişik üsluplar deneyerek kendi üsluplarını geliştirme.
3) Değişik üsluplar deneyerek kendi üsluplarını geliştirme.
4) Yazılı anlatımı, kompozisyonu gelişir, pekişir. Kompozisyonun özelliklerini kullanır, yazısını daha etkileyici kılma.
4) Yazılı anlatımı, kompozisyonu gelişir, pekişir. Kompozisyonun özelliklerini kullanır, yazısını daha etkileyici kılma.
5) Edebiyatın değişik türlerinde bilgilenme, iyi metinlere yönelip Edebi metinler okuyarak metin çözümlemeleri yapma .
5) Edebiyatın değişik türlerinde bilgilenme, iyi metinlere yönelip Edebi metinler okuyarak metin çözümlemeleri yapma .

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Öğretici ve yaratıcı yazılı anlatım türleri. Yazıda estetik duyarlık; biçim ve içerik özellikleri ve ilişkileri. Öykü, şiir, roman, deneme, anı, röportaj, inceleme gibi örnek türlerin incelenmesi ve uygulama çalışmaları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Yazıya giriş Özyaşam öyküsü
2) Neden yazı yazıyorsunuz? Yazı ve yaşam. Yazma cesareti.
3) Yazma cesareti. Nasıl yazılır? Yazmanın aşamaları. Yazının biçimleri. Yazının düzeni, sayfa düzeni.
4) Yazılı anlatım türleri. Açıklayıcı anlatım Tartışmalı anlatım Betimleyici anlatım Öyküleyici anlatım
5) Betimleyici anlatım. Türler arasında geçişler. Betimleme tür ve özellikleri.
6) Betimleme. Öyküleyici anlatım. Türler arası ilişki. Öyküleme.
7) Açıklayıcı anlatım. Tartışmacı anlatım.
8) Kompozisyonun özellikleri. Kompozisyonu güçlü kılmak için dikkat edilmesi gerekenler. Yazının mimari yapısı, bütünlüğü.
9) Kompozisyonun özellikleri. İyi bir anlatıma ulaşmak.
10) Yazınsal olmayan yazı türlerine giriş. Gazete yazıları. Haber metni. Köşe yazısı.
11) Yazınsal olmayan yazı türleri. Gezi yazısı. Anı.
12) Yazınsal olmayan türler. Günlük Mektup
13) Yazınsal olmayan türler. Röportaj İnceleme - tartışma.
14) Yazınsal olmayan türlerle yazınsal türlerin karşılaştırılması. Yazınsal türlerin özellikleri.
15) Yazınsallığın ölçütleri. Yazıyı yazınsal yapan özellikler. Yazılı anlatımda soyut somut ilişkisi.
16) Yazınsal türler.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi



Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Uygulama

2

50%

Ödev

2

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte