>

Yazılı ve Sözlü İletişim

Gazetecilik

İletişim Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yazılı ve Sözlü İletişim GZT219 Zorunlu Lisans 2 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Selma AKGÜL
Prof. Dr. Emel Şerife BAŞTÜRK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Dil ve toplumsal kültürel yapının ilişkisini açıklar. Kültürel yapının dile yansımalarını irdeler.
2) Dil ve siyasal iktidar arasındaki ilişkiyi açıklar. Siyasal iktidarın dili biçimlendirme yollarını irdeler.
3) İdeoloji kavramını tanımlar. Dil ve ideoloji arasındaki ilişkiyi analiz eder.
4) Haber metinlerinin ve tüm medya metinlerinin söylemlerini medya ve iktidar ilişkisi açısından tartışır
5) Yazılı ve sözlü anlatım türlerini tanımlar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Öğrenme Kazanımları
1           Yüksek       Yüksek                       Yüksek
2           Yüksek       Yüksek                       Yüksek
3           Yüksek       Yüksek                       Yüksek
4           Yüksek       Yüksek                       Yüksek
5           Yüksek       Yüksek                       Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

-

Dersin İçeriği

Dil nedir? Dil ve ideoloji ilişkisi. Anlam inşası, medyanın anlam inşasındaki rolü. Kodlama ve kod açımı, haber metinlerinde anlam inşası, haber söylemi ve iktidar ilişkisi.Türkçe’nin doğru kullanımına ilişkin örnek çalışmalar. Anlatım Bozuklukları: Anlatım Yanlışlarının Tanınması; Yazılı Ve Sözlü Anlatım: Yazılı Ve Sözlü Anlatım Konusunda Bilgi, Anlatım Biçimleri, Konu Ve Konu Türleri, Konu Seçimi, Konunun Sınırlandırılması, Anlatım Planı, Yazılı Anlatımda Düşünsel Düzen, Anlatımı Geliştirme Yolları, Anlatım Türleri. Metnin anafikri ve iletisi. Haber başlığı örnek çalışmaları…

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dilin tanımı yapılacaktır
2) Dil, kültür ve ideoloji arasındaki ilişki açıklanacaktır
3) Dil, kültür ve ideoloji arasındaki ilişki açıklanacak (Bir önceki dersin devamı)
4) Anlam inşası açıklanacak
5) Medyada anlam inşası irdelenecek
6) Haber metinlerinde anlam inşası, haber söylemi ve iktidar ilişkisi açıklanacak
7) Haber metinlerinde anlam inşası, haber söylemi ve iktidar ilişkisi açıklanacak (Bir önceki dersin devamı)
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Haber metinlerinde anlam inşası, haber söylemi ve iktidar ilişkisi açıklanacak (Bir önceki haftanın devamı)
10) Yazılı ve sözlü anlatım konusunda bilgi verilecek (1. Kısım)
11) Yazılı ve sözlü anlatım konusunda bilgi verilecek (2. Kısım)
12) Yazılı ve sözlü anlatım konusunda bilgi verilecek (3. Kısım)
13) Yazılı ve sözlü anlatım konusunda bilgi verilecek (4. Kısım)
14) Konu ve konu türleri açıklanacak
15) Haber metinleri incelenecek
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Barış Çoban (ed.), Söylem ve İdeoloji , İstanbul: Su, 2003
2- Süleyman İrvan, Medya, Kültür ve Siyaset, İstanbul: Alp Yayınevi, 2002
3- Michel Foucault, Bilginin Arkeolojisi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2011
4- Şerif Aktaş, Osman Gündüz; Yazılı ve Sözlü Anlatım, 15. bs., Ankara: Akçağ Yayınları, 2011
5- C. Kavcar, F. Oğuzkan ve Ö. Aksoy, Yazılı ve Sözlü Anlatım, 8. bs., Anı, 2011
6- Ayşe İnal, Haberi Okumak, İstanbul: Temuçin, 1996

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte