>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İletişim Tarihi HIT329 Zorunlu Lisans 3 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Mustafa YILMAZ
Doç. Dr. Aybike ÖZEL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İletişim tarihi konusunu açıklar.
2) Medyanın tarihsel altyapısı hakkında analiz yeteneği oluşturur.
3) Kitle iletişim araçlarının ortaya çıkış sürecini ve gelişimini açıklar.
4) Sözlü, el yazmalı, basılı ve elektronik iletişimin tarihçesini açıklar.
5) Kitle iletişim araçlarının toplumsal, siyasal ve kültürel alanlardaki etkilerini açıklar.
6) İletişimin tarihsel gelişim çizgisi içinde araçların dönüşüm ve değişimlerini tanır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Düşük Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Orta
2 Orta Orta Orta Orta Orta Orta Düşük    
3 Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük   Orta
4 Orta Orta Düşük Orta Orta Düşük      
5 Orta Orta Düşük Orta Orta Orta   Orta  
6 Orta Yüksek Orta Düşük Orta Orta     Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Sözlü kültür/yazılı kültür ayrımı, kağıt, kitap, matbaa, ilk haberleşme sistemleri (Persler, Romalılar, vd.), Çağdaş gazeteciliğin doğuşu: metelik gazeteleri, haberleşmenin kontrolü, Endüstri Devrimi ve ileti(Fabrika sistemi, yığın üretimi, vb), dünyada ve Osmanlı'da haberleşme, matbaa ve basının kısa öyküsü, Telgraftan günümüze telekomünikasyonun gelişimi (Görsel telgraf, elektrikli telgraf, telefon, vd.), internet ve sosyal medya

Haftalık Ders İzlencesi

1) İletişim tarihine genel bakış
2) İlk iletişim sistemlerine bakış
3) Sözlü ve yazılı kültürler üzerine genel bir yaklaşım
4) Basının ortaya çıkması, ilk çağda haberleşme, ortaçağda haberleşme.
5) Basını oluşturan teknik olanaklar.
6) Avrupa'da basın yayın tarihine giriş
7) Türkiye'de basın-yayın organlarının gelişimi
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Radyo ve Radyo Yayıncılığının Gelişimi
10) Televizyon ve Televizyon Yayıncılığının Gelişimi
11) Medya Kavramına Bakış
12) Medya Kavramına bakış (devam)
13) Yeni medya kavramı
14) Yeni medyanın sosyal yaşama etkileri
15) Güncel tartışmalar
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Armand Mattelart, İletişimin Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim Yayınları, 2001.
2- Peter Burke, Gutenberg’den Diderot’ya: Bilginin Toplumsal Tarihi, çev. Mete Tunçay, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2001.
3- Raymond Williams, Televizyon, Teknoloji ve Kültürel biçim, çev. A.U. Türkbağ, Ankara: Dost Yayınları, 2003.
4- Walter J. Ong, Sözlü ve yazılı kültür: Sözün teknolojileşmesi, çev. Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları, 1995.
5- Eric J. Hobsbawm, Devrim Çağı, çev. B. S. Şener, Ankara: Dost Yayınları, 2005.
6- Fernand Braudel, Maddi Uygarlık. Gündelik Hayatın Yapıları, çev. M.A. Kılıçbay, Ankara: İmge Yayınları, 2005.
7- Frederic Barbier ve Catherine Bertho Lavenir, Diderot'dan İnternete Medya Tarihi, çev. Kerem Eksen, İstanbul: Okuyanus Yayınları, 2001.
8- Haluk Geray, İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları, Ankara: Ütopya Yayınları, 2003.
9- Jean-Noel Jeanneney, Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, çev. Esra Atuk, İstanbul: YKY Yayınları, 1998.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte