>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Göstergebilim RTS222 Seçmeli Lisans 2 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mert GÜRER
Doç. Dr. Saadet Zeynep VARLI GÜRER
Arş. Gör. Dr. İremcan GÜNGÖR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İletişim bileşenlerinden biri olarak göstergebilimin olgu ve kuramlarını betimler.
2) Görsellik gereçlerini, gözden görmeye kağıttan digital görüntüye dek uzanan bir yelpazede açıklar.
3) Görsellik kapsamındaki tablo, afiş, fotoğraf gibi ürünler üzerinde çeşitli çözümlemeler yapar.
4) Karşılaştarmalı ve karşıtsal okuma çalışmalarıyla kültürlerarası görsel ürünlerin üretim biçimini irdeler.
5) Çeşitli türdeki görsel tasarımı, göstergebilim bağlamında okur.
6) Görsel algı üzerine eğilerek görselin alımlanması, yorumlanması ve değişik iletişim ortamlarında yeniden üretimini geliştirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Düşük Düşük             Düşük       Orta Düşük
2 Orta Düşük Düşük             Düşük       Orta Düşük
3 Orta Düşük Düşük             Düşük       Orta Düşük
4 Orta Düşük Düşük             Düşük       Orta Düşük
5 Orta Düşük Düşük           Düşük Düşük       Orta Düşük
6 Orta Düşük Düşük             Düşük       Orta Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında gösterge, doğal gösterge, kültür, kültürün iletişim açısından incelenmesi, dil, dilsel gösterge, simge, gösterge dizgelerinde süreç; gösterge, gösteren, gösterilen ve aralarındaki anlam ilişkisi, düz anlam, yan anlam, kod, hatalı kod açma, kodların özellikleri ve popüler kültürde kodlar gibi konular incelenecektir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Göstergebilime giriş, sözcüğün tanımı ve çıkış noktası
2) Göstergebilim terminolojisine giriş (dil model, paradigma,vb)
3) Göstergebilimin tarihçesi ve alanı, diğer bilimlerle ilişkileri
4) Gösterge biçim-içerik ilişkisi, nedensizlik ilkesi, biçim dizgesi, içerik dizgesi, gösterge-dizge ilişkisi açıklanıp örneklendirilecektir.
5) Gösterge biçim-içerik ilişkisi, nedensizlik ilkesi, biçim dizgesi, içerik dizgesi, gösterge-dizge ilişkisi konularında örneklerle alıştırmalar yapılacaktır.
6) Gösterge ve gösterge türleri gösterilen-gösteren ilişkisi açısından göstergelerin sınıflandırılması bağlamında incelenip anlatılacaktır.
7) Dizi (paradigma), dizim (syntagma) terimleri açıklanıp incelenecektir.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Yapı ve eklemlenme anlatılacaktır.
10) Anlamlama süreçleri düzanlam, yananlam ve gösterme süreci bağlamında incelenip örneklendirilecektir.
11) Charles Pierce, Ferdinand de Saussure, Umberto Eco gibi göstergebilimcilerin kuramları incelenip tartışılacaktır.
12) Öğrenci çalışmaları incelenip tartışılacaktır.
13) Paradigma, syntagma, yapı, eklemlenme, düzanlam, yananlam konularıyla ilgili örnekler verilerek alıştırma yapılacaktır.
14) Göstergebilimsel çözümleme yöntemiyle, farklı materyaller çözümlenip örneklendirilecektir.
15) Dersin genel değerlendirmesiyle birlikte dönem boyunca işlenen konularla ilgili genel alıştırmalar yapılacaktır.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Seyide Parsa ve Alev Fatoş Parsa, Göstergebilim Çözümlemeleri, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte