>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Auteur Sinema RTS331 Seçmeli Lisans 3 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Dilek ÖZHAN KOÇAK
Doç. Dr. Özgür VELİOĞLU METİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sinemada ‘yönetmenlik’ – ‘auteur’ kavram/kuramını öğrenir.
2) Sinema yönetmeninin aynı zamanda filmin yaratıcısı olduğunu, filmde kendine özgü bir dil, tarz oluşturduğunu bilir.
3) Bir sinema yönetmeninin kişilik yapısının, entelektüel birikiminin filme katkısını kavrar.
4) Auteur yönetmenleri filmlerinden tanır.
5) Auteur yönetmenlerin filmlerini yönetmenin ortak dili üzerinden çözümler.
6) Auteur kavramı ve stüdyo sistemi arasındaki ilişkiyi ve farkı bilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük   Düşük           Orta Düşük       Düşük Yüksek
2 Düşük   Düşük             Yüksek       Düşük Yüksek
3 Düşük   Düşük             Orta       Düşük Yüksek
4 Düşük   Düşük             Yüksek       Düşük Yüksek
5 Düşük   Düşük             Yüksek       Düşük Yüksek
6 Düşük   Düşük             Yüksek       Düşük Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Ders kapsamında sinemada auteur kavramı ve kuramı çerçevesinde Türk ve Dünya sinemasının önde gelen auteur yönetmenleri ve filmleri incelenmektedir. Sinema tarihindeki önemli yönetmen ve filmlerin yanı sıra, kendi ulusal sinemalarının da gelişimine önemli katkıları olan auteur yönetmenler dersin kapsamına dahil bulunmaktadır. Sinemada yönetmenliğin nasıl algılandığı, ‘yönetmen sineması’ – “auteur” kuram/kavramı örnek filmlerle anlatılmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Sinemada yönetmenlik kavramı, “Auteur” Kuramı hakkında bilgi.
2) Federico Fellini ve P. Paolo Passolini sineması ve “Amarcord” filmi. (İtalya)
3) Emir Kusturica Sineması ve “Çingeneler Zamanı” filmi. (Yugoslavya-Sırbistan)
4) Wong Kar Wai Sineması ve “Aşk Zamanı” filmi. (Hong Kong)
5) Pedro Almodovar Sineması ve “Konuş Onunla” filmi. (İspanya)
6) Stanley Kubrick Sineması ve “Otomatik Portakal” filmi. (A.B.D.)
7) Michael Haneke Sineması ve “Cache/Saklı” filmi. (Avustuya)
8) Ara Sınav / Değerlendirme
9) Lars Von Trier Sineması ve “Dogville” filmi. (Danimarka)
10) Abbas Kiarostami Sineması ve “Arkadaşımın Evi Nerede” filmi. (İran)
11) Kim Ki Duk Sineması ve “Boş Ev” filmi. (Güney Kore)
12) Fatih Akın Sineması ve “Duvara Karşı” filmi. (Almanya-Türkiye)
13) Nuri Bilge Ceylan sineması ve “Mayıs Sıkıntısı” filmi. (Türkiye)
14) Zeki Demirkubuz Sineması ve “Masumiyet” filmi. (Türkiye)
15) Reha Erdem Sineması ve “Kosmos” filmi. (Türkiye)
16) Yarıyıl Sonu Sınavı.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Büker, Seçil (1996). “Auteur Kuram Üzerine.” Film Dili: Kuramsal ve Eleştirel Yaklaşımlar. İstanbul: Kavram. 158-166.
2- Büker, S. and Topçu, G. (2008). Auteur Kurama Giriş. Sinema: Tarih, Kuram, Eleştiri (içinde). Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları. 312-316.
3- Kuyucak Esen, Şükran (2002). “Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur”. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
4- Avrupalı Yönetmenler, Kitle Yayınları, 1997, Ankara.
5- Maule, Rosanna. (2008) “Beyond auteurism new directions in authorial film practices in France, Italy and Spain since the 1980s”. Bristol, UK ; Chicago, USA : Intellect.
6- Dünya Sinema Tarihi, Geoffrey Nowell Smith , çev. Ahmet Fethi, Kabalcı Yayınları, İstanbul, 2008.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte