>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kültür Tarihi RTS302 Zorunlu Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Ögr. Gör. Dr. İren Dicle AYTAÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kültürel çalışmalarla ilgili temel terim ve kavramları açıklar.
2) Dünya tarihine ilişkin genel bir arkaplan oluşturur.
3) Kültürlerarası iletişime ilişkin temel kavram ve yaklaşımları yorumlar.
4) İnsanlık tarihinin genel gelişim çizgisine dair bilgileri tartışır.
5) Kültür kavramına ilişkin farklı tanımlama ve yaklaşımları sıralar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Orta Orta               Orta     Düşük Orta Düşük
2 Orta Yüksek               Orta     Düşük Yüksek  
3 Orta Orta               Orta     Düşük Orta Düşük
4 Düşük Yüksek               Düşük     Düşük Yüksek  
5 Düşük Yüksek               Düşük     Düşük Yüksek  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği kültür kavramına ilişkin temel teorik yaklaşımlar ile kültür ve uygarlık tarihinde önemli yere sahip olan kültürel göstergeler, eserler, olaylar ve kişilere ilişkin bilgileri kapsamaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma, derse ilişkin genel bilgilerin verilmesi, dersin amacının ve işleniş biçiminin açıklanması.
2) Kültüre ilişkin kavramsal artalanın oluşturulması: çeşitli yaklaşımlar ışığında kültür kavramının farklı tanımlamalarının açıklanması; kültürün insan, doğa, dil, iletişim, uygarlık, toplum ve üretim kavramlarıyla ilişkilerinin kurulması.
3) Biyolojik Evrimden Toplumsal Evrime İnsanın “İnsanlaşma Süreci”, İlkel Topluluklar ve Tarih Öncesi Çağlarda Kültürün Doğuşu
4) Uygar Topluma Geçiş ve İlk Uygarlıklar: Mezopotamya, Mısır, Anadolu Uygarlıkları
5) Antik Çağ Yunan Uygarlığı, Şehir Devletleri, Antik Çağda Kolonicilik
6) Eski Çağ Doğu Uygarlıkları: İran, Hint, Çin Kültürleri, Batı-Doğu Medeniyetleri Karşılaşması
7) Batı Kültürünün Kaynakları: Hellen Kültürü, Roma ve Bizans Uygarlıkları
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Ortaçağ’da Kültür: Hristiyan Avrupa ve İslam Dünyası, Haçlı Seferleri Batı-Doğu Medeniyetleri karşılaşması
10) Rönesans, Reform, Avrupa’da Özgürleşme Hareketleri
11) Sömürgecilik Hareketleri, Amerika, Afrika ve Avrupa Kültürleri Karşılaşması.
12) Yeni Dünya, Endüstri Devrimi.
13) Fransız İhtilali, Milliyetçilik, Ulus Devlet, Fransız ve Amerikan Bağımsızlık Bildirgeleri, Toplumsal Özgürleşme.
14) XX. Yüzyıl’da Kültürel Dönüşüm: Modernleşme, Büyük Savaşlar, Şehir Kültürü, Toplumsal Yapıda Değişim, Sömürgeciliğin Düşüşü ve Dünya’da Bağımsızlık Hareketleri
15) 21. Yüzyılda Kültür Tartışmaları: Küreselleşme, Kültürlerarasılık, Kitleleşme, Küresel-Yerel Kültürler, Küyerelin Doğuşu, Kitle Kültürü
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- WRIGHT, Ronald (2012). İlerlemenin Kısa Tarihi. Çev. Ebru Kılıç. istanbul: Aylak Kitap.
2- BRAUDEL, Fernand (2006). Uygarlıkların Grameri (3. Basım). Çev. Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara: İmge.
3- McNEILL, William H. (2007). Dünya Tarihi (12. Basım). Çev. Alâeddin Şenel. Ankara: İmge.
4- ŞENEL, Alâeddin (2001). İlkel Topluluktan Uygar Topluma (6. Basım). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
5- ŞENEL, Alâeddin (2006). Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi. Ankara: İmge.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte