>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Medyada Toplumsal Cinsiyet RTS406 Seçmeli Lisans 4 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Ögr. Gör. Dr. İren Dicle AYTAÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavram ve yaklaşımları sıralar.
2) Toplumsal cinsiyet kalıp yargılarını tartışır.
3) Medyada yer alan toplumsal cinsiyet temsillerini açıklar.
4) Medya metinlerinde yer alan doğrudan ya da dolaylı cinsiyet ayrımcılığına karşı farkındalık geliştirir.
5) Toplumsal cinsiyet rollerinin öğrenilmesinde medyanın etkinliğini değerlendirir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Yüksek               Orta     Düşük Orta  
2 Düşük Yüksek               Orta     Düşük Orta  
3 Orta Orta               Orta     Düşük Yüksek Orta
4 Orta Orta               Düşük     Düşük Yüksek Orta
5 Orta Orta               Düşük     Düşük Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini toplumsal cinsiyet kavramının tanımlanması; toplumsal bir inşa olarak toplumsal cinsiyete ilişkin kuramsal yaklaşımların özetlenmesi (kadın çalışmaları ve feminizm, erkeklik çalışmaları, “queer teori”); cinsiyet rollerine ilişkin kalıp yargıların tartışılması; sinema, televizyon, reklam vb. farklı medya ortamlarından örnekler üzerinden kadınlığın, erkekliğin ve marjinalleştirilmiş cinsel kimliklerin nasıl temsil edildiğinin incelenmesi oluşturmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Derse giriş: Tanışma, derse ilişkin genel bilgilerin verilmesi, dersin amacının ve işleniş biçiminin açıklanması.
2) Toplumsal cinsiyet kavramının tanımlanması. Kimlik kavramına ilişkin art alan bilgisinin verilmesi; toplumsal bir inşa olarak toplumsal cinsiyetin yapılandırılmasında etkili olan kurum ve araçların açıklanması.
3) Kimlik ve toplumsal cinsiyete ilişkin kuramsal yaklaşımlara giriş; ataerkil ideolojinin tanımlanması; toplumsal cinsiyet ve iktidar ilişkileri bağlantısının kurulması.
4) Kimlik inşasında medyanın rolü üzerine tartışmaların açımlanması; medya ve toplumsal cinsiyet ilişkisi üzerine genel tartışmaların sunumu.
5) Cinsiyet ayrımcılığına ilişkin temel kavram ve tartışmaların tanımlanması, cinsiyet ayrımcılığının doğrudan ve dolaylı görünümlerinin açıklanması, ayrımcılık ve medya ilişkisinin tartışılması.
6) Kadın çalışmaları ve toplumsal cinsiyet: kadınlık rollerinin tartışılması ve feminist teorilere giriş.
7) Feminizm içindeki farklı yaklaşımların tanıtılması: Liberal feminizm, Marksist ve sosyalist feminizm, radikal feminizm, ekolojik feminizmin temel savunuları ile ana kuramcıların görüşlerinin özetlenmesi.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Feminizm ve medya çalışmaları: Medyada kadın temsilleri ve feminist eleştiri.
10) Türk ve dünya medyasından örnek metinler üzerinden “doğru temsil” ve “yanlış temsil” biçimlerinin değerlendirilmesi.
11) Erkeklik çalışmalarına giriş. Toplumsal yaşamda “erkek olma” durumuna ve “hegemonik erkeklik idealine” kuramsal yaklaşımlar.
12) Medyada erkekliğin temsili: Örnek medya metinlerinin değerlendirilmesi.
13) Marjinal cinsel kimliklere ilişkin tartışmalar ve “queer teoriye” giriş.
14) Örnek medya metinleri üzerinden temsil biçimlerinin değerlendirilmesi.
15) Dönem boyunca verilen temel bilgiler ile tartışmaların özetlenmesi ve genel bir değerlendirme yapılması.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- CONNELL, R.W. (1998). Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
2- İMANÇER, D. (2006). Medya ve Kadın. Ankara: Babil.
3- ULUSAY, N. (2004). “Günümüz Türk Sinemasında Erkek Filmleri”. Toplum ve Bilim, 101, s. 144-161.
4- DUYAN, Y. (2011). “Türkiye Sinemasında Travesti ve Transseksüellere Yönelik Mekan Kurgusu Üzerine Bir İnceleme”. SineCine, 2 (1).
5- GAUNTLETT, D. (2008). Media, Gender and Identity: An Introduction (2nd Edition). Routledge.
6- DINES, G. (2002). Gender, Race, and Class in Media: A Critical Reader. Sage Publications.
7- AKTER, T. Medya ve iktidar ilişkileri: Dilin klişeleştirdiği cinsiyet kimlikleri PİRA, A. ve ELGÜL, A. “Toplumsal Cinsiyeti Inşaa Eden Bir Kurum Olarak Medya; Reklamlar Araciliğiyla Ataerkil Ideolojinin Yeniden Üretilmesi”.
8- Wood, J. T. "Gendered Media: The Influence of Media on Views of Gender".
9- http://cim.anadolu.edu.tr/pdf/2004/1130848482.pdf
10- http://cws.emu.edu.tr/en/conferences/2nd int/pdf/Tutku%20Akter.pdf
11- http://www.udel.edu/comm245/readings/GenderedMedia.pdf

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte