>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Bilimsel Muhakeme Becerileri FBO376 Zorunlu Lisans 3 Güz 2

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Esma BULUŞ KIRIKKAYA
Doç. Dr. Ömer ACAR
Doç. Dr. Canan DİLEK EREN
Doç. Dr. Derya KALTAKÇI GÜREL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Bilimsel muhakeme becerilerinin öğrencilerin fen başarısı açısından önemini kavrar.
2) Bilimsel düşünme bileşenlerinden olan olasılıklı düşünme, ilişkisel düşünme, orantısal düşünme, hipotetik düşünmeyi bilir ve uygular.
3) Bilimsel muhakeme hatalarını ve düzeltme yollarını bilir.
4) Bilimsel muhakeme geliştirme tekniklerini bilir ve uygular.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Öğrenme Kazanımları
1   Düşük   Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük   Düşük Düşük     Yüksek Düşük Orta Orta   Düşük  
2 Yüksek Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük   Orta Orta     Yüksek Orta Yüksek Düşük   Düşük Düşük
3 Orta Orta Düşük Düşük Orta Düşük Orta Orta   Orta Yüksek     Yüksek Yüksek Yüksek Orta Düşük Düşük Düşük
4 Düşük Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek   Yüksek Yüksek     Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Düşük Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Bilimsel muhakemenin özellikleri ve fen başarısı ile ilişkisi; bilimsel muhakeme ve kavram öğretimi; soyut işlemler dönemi özellikleri; değişkenleri belirleme ve kontrol etme (bağımlı ve bağımsız değişken, kontrol edilen değişken vb.); ilişkisel düşünme; kombinasyonel düşünme; olasılıklı düşünme; orantısal düşünme; hipotetik düşünme; tahmin-gözlem-açıklama yöntemi ile bilimsel muhakeme; fen eğitimi yoluyla bilişsel gelişimi hızlandırma etkinlikleri.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Ders konuları ve değerlendirme ölçütleri hakkında genel bilgilendirme.
2) Bilimsel muhakeme becerilerinin önemi ve fen başarısıyla olan ilişkisi.
3) İlişkisel düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
4) İlişkisel düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
5) Kombinasyonel düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
6) Olasılıklı düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
7) Orantısal düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
8) Arasınav.
9) Hipotetik düşünme becerisinin tanımı. Öğrencilerin bu beceriyi kullanırken karşılaştıkları güçlükler. Bu becerinin kullanıldığı uygulamalar.
10) Öğrencilerin bilimsel muhakemelerini geliştirme yaklaşımları ve bunların sınıf içi uygulamaları.
11) Öğrencilerin bilimsel muhakemelerini geliştirme yaklaşımları ve bunların sınıf içi uygulamaları.
12) Bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye dönük fen dersi etkinlik sunumları.
13) Bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye dönük fen dersi etkinlik sunumları.
14) Bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye dönük fen dersi etkinlik sunumları.
15) Bilimsel muhakeme becerilerini geliştirmeye dönük fen dersi etkinlik sunumları.
16) Dersin genel bir değerlendirilmesi.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Giere, R. N. (1984). Understanding scientific reasoning. New York: College Publishing.
2- Kuhn, D., Amsel, E., & O’Loughlin, M. (1988). The development of scientific thinking skills. San Diego: Academic Press.
3- Lawson, A. E. (2003). The nature and development of hypothetico-predictive argumentation with implications for science education. International Journal of Science Education, 25(11), 1387-1408.
4- Zeidler, D. L. 1997. The central role of fallacious thinking in science education. Science Education, 81: 483–496.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Grup Çalışması
6) Bireysel Çalışma
7) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

60%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

30%

Ödev

1

10%

Proje

1

30%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte