>

Rehberlik ve Psikolojik Danışmaya Giriş

Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık

Eğitim Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Rehberlik ve Psikolojik Danışmaya Giriş RPD108 Zorunlu Lisans 1 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Osman Nejat AKFIRAT
Doç. Dr. Yıldız ÖZTAN ULUSOY
Doç. Dr. Gülşah TURA

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Psikolojik danışmanın dünyadaki ve Türkiye’deki tarihsel gelişimini anlatır.
2) PDR hizmetlerinin koruyucu ve müdahale edici önemini tanır.
3) PDR’nin tanımını yapar.
4) PDR’nin amacını ve ilkelerini açıklar.
5) Geleneksel PDR türlerini ve hizmet alanlarını listeler.
6) PDR modellerini açıklar.
7) PDR hizmetlerinin örgüt yapısını açıklar.
8) Etkili psikolojik danışman özelliklerini tanımlar.
9) PDR’de etik ilke ve kuralları sıralar.
10) Psikolojik danışma ilişkisini açıklar.
11) Psikolojik danışma alanındaki farklı kuramsal yaklaşımları benzerlik ve farklarıyla birlikte tanımlar.
12) Psikolojik danışma alanındaki farklı uzmanlık alanlarını açıklar (okul danışmanlığı, ruh sağlığı danışmanlığı, rehabilitasyon danışmanlığı, evlilik, aile ve çift danışmanlığı, kariyer danışmanlığı)
13) Kriz, yas, madde bağımlılığı, travma danışmanlıklarının yerini açıklar.
14) PDR’de araştırma, ölçme ve değerlendirmenin rolünü açıklar.
15) Öğrencileri tanımada kullanılabilecek çeşitli teknik ve araçları açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1   Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek
2 Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Orta
3 Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
5 Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta
6 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
7                            
8 Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek
9 Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek
10 Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
11 Yüksek Yüksek Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
12 Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
13 Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta
14 Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek
15 Orta Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Orta Orta Yüksek Orta Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Psikolojiye Giriş

Dersin İçeriği

PDR’nin tanımı, diğer ruh sağlığı alanlarıyla benzerlik ve farklılıkları PDR’nin tarihçesi ve tarihsel süreç içinde çeşitli eğilimler PDR’nin amacı ve ilkeleri PDR’de hizmet alanları Etkili psikolojk danışman Psikolojik danışma süreci Psikolojik Danışma ilişkisini kurmak Psikolojik Danışma süreci: başlangıç, direnç, eylem ve sonlandırma Psikolojik Danışma kuramlarına genel bir bakış Psikolojik Danışma becerileri PDR’de grup ve bireysel çalışmalar Kariyer danışmanlığı Eğitim kurumlarında psikolojik danışmanlık: ilköğretim, orta öğretimde okul danışmanlığı Yüksek öğretimde psikolojik danışmanlık ve öğrenci yaşam hizmetleri Ruh sağlığı, rehabilitasyon, evlilik, aile ve çift, danışmanlıkları Bazı özelleşmiş danışmanlık alanları: Alkol ve madde kullanımı, kriz ve travma, yas danışmanlıkları Konsültasyon Araştırma ve geliştirme PDR’de bireyi tanıma: Tanılama, ölçme ve değerlendirme Bazı temel tanılama ölçme ve değerlendirme araçlarının tanıtımı PDR’de etik ilkeler

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin tanıtımı ve giriş
2) Rehberliğin Tanımı, Amacı, İlkeleri, Rehberliğin Eğitimdeki Yeri
3) Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Çalışmalarının Tarihçesi
4) Rehberlikte Hizmet Türleri
5) Eğitsel Rehberlik
6) Eğitsel Rehberlikte Bazı Çalışma Alanları (Motivasyon, Verimli Ders Çalışma, Sınav Kaygısı)
7) Kişisel Rehberlik
8) Vize haftası
9) Mesleki Rehberlik
10) Psikolojik Danışman-Öğretmen Işbirliği
12) Önleyici Rehberlik Hizmetleri
13) Rehberlikte Hizmet Alanları-Servisler
14) Rehberlikte Bireyi Tanıma Teknikleri ve Testler
15) Rehberlikte Bireyi Tanımada Kullanılan Test Dışı Teknikler
16) Özel Eğitimde Rehberlik

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Yeşilyaprak, B. (2008) Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara,

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Beyin Fırtınası
6) Örnek Olay
7) Bireysel Çalışma
8) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

70%

Quiz

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte