>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Test Dışı Teknikler RPD208 Zorunlu Lisans 2 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Osman Nejat AKFIRAT
Doç. Dr. Zeynep AYDIN SÜNBÜL
Doç. Dr. Yıldız ÖZTAN ULUSOY
Doç. Dr. Gülşah TURA
Dr. Öğr. Üyesi Ayla AKBAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Testler ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilme ve örnek test profilleri üzerinden test raporunu düzenleyebilme.
2) Psikolojik test ve test dışı teknik raporu yazım formatını kullanabilme
3) Amaca uygun testleri ve test dışı teknikleri seçebilme ve uygulayabilme, sonuçlarını yorumlayabilme
4) Psikolojik danışma sürecinde test ve test dışı teknikleri uygulama ve raporlamanın önemini açıklayabilme.
5) Psikolojik ve test dışı tekniklere bağlı değerlendirmenin (test ve test dışı teknik uygulamanın) amacını ve değerlendirme sürecini etkileyen faktörleri söyleyebilme.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1       Düşük     Düşük Düşük   Düşük Orta Yüksek   Düşük
2       Düşük     Düşük Düşük   Düşük Orta Yüksek   Düşük
3       Düşük     Düşük Düşük   Düşük Orta Yüksek   Düşük
4       Düşük     Düşük Düşük   Düşük Orta Yüksek   Düşük
5       Düşük     Düşük Düşük   Düşük Orta Yüksek   Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Psikoloji ve eğitim alanında bireyi tanımak ve bireysel farklılıkları ortaya çıkarmak adına kullanılan testler ve test dışı teknikler hakkında bilgi kazandırmak; zekâ, kişilik, tutum, ilgi testlerini ve bireyi tanımaya yönelik test dışı teknikleri tanıtmak; bunların birey ve gruplara dönük uygulamalarına ilişkin bilgi vermek; bu testlerin raporlanma sürecini açıklamak.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Bireyi tanıma teknikleri, ilkeleri ile ölçme araçları ilişkisi
2) Psikolojik testler ve test dışı tekniklerin özellikleri
3) Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb)
4) Gözleme Dayalı Teknikler (Gözlem, olay kaydı, derecelendirme ölçekleri, gözlem listesi vb)
5) Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)
6) Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler (Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi gibi)
7) Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)
8) Vize
9) Etkileşime Dayalı teknikler (Görüşme, Psikodrama, Sosyodrama, Yaratıcı Drama gibi)
10) Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi)
11) Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi)
12) Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler (Sosyometri, Kimdir Bu?, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran değerlendirme gibi)
13) Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)
14) Diğer Teknikler (Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobiterapi, Sanat Terapisi, Vaka incelemesi, Psikolojik Danışma gibi)
15) Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi )
16) Diğer Teknikler (Toplu Dosya, Portfolyo gibi )

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Cohen, R. J, Swerdlik, M. E. (2015) Psikolojik Test ve Değerleme : Testlere ve Ölçmeye Giriş. Çeviri Editörü : Prof. Dr. Ezel Tavşancıl. Nobel Akademik Yayıncılık.
2- Karataş, Z., Yavuzer, Y. (2016). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler. Nobel Yayıncılık.
3- Erözkan, A. (2015) Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Test Dışı Teknikler. Mentis Yayıncılık
4- Özer, A. ve diğerleri (2018). Bireyi Tanıma Teknikleri: Psikolojik Testler ve Test Dışı Teknikler. Editör: Cengiz Şahin. Pegem Akademi Yayıncılık.
5- Dökmen, Ü. (2017). Sosyometri ve Psikodrama. Remzi Kitabevi.
6- Koçer, D. (2005). Okullarda Uygulamalı Rehberlik: İlköğretim ve Ortaoğretim Kurumları İçin. Piramit Yayıncılık.
7- Özgüven, İ.E. (2011). Bireyi Tanıma Teknikleri. PDRREM Yayınları.
8- Halmatov, S. (2018). Oyun Terapisindeki Pratik Teknikler: Çocuklar İçin Psikoegzersiz Eğitim Programları. Pegem Akademi Yayıncılık.
9- Tagay, Ö. ve diğerleri (2016). Okulöncesi Dönemde Çocukları Değerlendirme ve Tanıma Teknikleri. Editör: Alev Önder. Pegem Akademi Yayıncılık.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Ödev

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte