>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Özel Eğitimde Aile ve Rehberlik EGT512 Seçmeli Lisans 4 Bahar 4

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Osman Nejat AKFIRAT
Doç. Dr. Zeynep AYDIN SÜNBÜL
Doç. Dr. Yıldız ÖZTAN ULUSOY
Doç. Dr. Gülşah TURA

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin özelliklerini, işlevlerini ve uyum süreçlerini açıklar.
2) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde çocuğun yetersizliğine yönelik tepkileri açıklayan modelleri tanımlar.
3) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde stres, stres faktörleri ve stresle başa çıkma modellerini açıklar.
4) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde aile dinamiklerini, ailenin ve kardeşlerin ihtiyaçlarını ve kardeşlere sunulabilecek destek türlerini açıklar.
5) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelere sunulabilecek psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerini, bu hizmetlerin kapsamı ve uygulanması bağlamında açıklar.
6) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin özel eğitim sürecine katılımı ve bu katılıma ilişkin yaklaşımları betimler.
7) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde aile-uzman iş birliğinin önemini, bu iş birliğini açıklayan yaklaşımları ve uygulamaları açıklar.
8) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde yasal dayanakları, okul-aile iş birliğini, okul yöneticileri, öğretmenler ve ailelerin sorumlulukları bağlamında açıklar.
9) Özel gereksinimli çocuğa sahip aileler için düzenlenen eğitim programlarının içeriğini, kapsamını, temel ilkelerini, uygulanma biçimini ve değerlendirilmesini açıklar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1                       Yüksek    
2                       Yüksek    
3                       Yüksek    
4                       Yüksek    
5                       Yüksek    
6                       Yüksek    
7                       Yüksek    
8                       Yüksek    
9                       Yüksek    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Dersin içeriği; özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin özellikleri, deneyimleri ve uyum süreçleri ile ailelerin çocuklarının özel eğitim sürecine katılımı, katılımının önemi ve bununla ilgili yaşadıkları zorluklar ve ülkemizde özel gereksinimli çocuğa sahip aileler için hazırlanmış program örnekleridir.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Toplum ve toplumda ailenin yeri
2) Özel gereksinimli çocuklar ve ailelerin özellikleri
3) Özel gereksinimli çocuklar ve ailelerin özellikleri
4) Özel gereksinimli çocukların ailelerinden bilgi toplama ve değerlendirme
5) Aile katılımı
6) Özel gereksinimli aileleri destekleme
7) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde eğitim, rehberlik ve psikolojik danışmanlık ihtiyaçlarının saptanması ve karşılanması.
8) Özel gereksinimli çocuğa sahip aileler ve okul sistemi
9) Özel gereksinimli çocuğa sahip aileler ile iş birliği ve etik konular
10) Özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerde kardeş katılımı
11) Aile eğitimine ilişkin modeller
12) Aile eğitim programları
13) Örnek aile eğitim programları
14) Aile eğitiminde yasal konular
15) Genel değerlendirme
16) Final

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Cavkaytar, A. (Ed.) (2018). Özel eğitimde aile eğitimi. Ankara: Vize Akademi.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

50%

Ödev

1

50%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte