>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Temel Sanat Eğitimi II ICM116 Zorunlu Lisans 1 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Emine Begüm SAVÇIN
Öğr. Gör. Samih Burak SAVÇIN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Temel görsel ilkelerini tanır.
2) Temel tasarım ilkelerini yorumlar.
3) Nokta, çizgi, renk, doku vb. kullanır.
4) 3 boyut çalışma ilkelerini geliştirir.
5) Performans çalışmalarını uygular.
6) Yaratıcılığını geliştirir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

YOK

Dersin İçeriği

Çizgi ve türlerinin anlatılması konuyla ilgili tarama çalışmaları, serbest el perspektif çizimleriyle geometrik, yapay nesne ve dokulu doğal nesne çizimleri, renk ve özellikleriyle ilgili çalışmalar, kompozisyon kuruluşu, mekan çizim çalışmaları. Doku, doku türleri, tekrar kavramı, görsel yanılsama, biçim çağrışım çalışmaları, yaratıcılığı geliştirilmesi amacıyla edebi eserlerden okuma yapma ya da işitsel duyu müzik ile kullanılarak bunu mekan içerisinde görselleştirme dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Doku nedir? Doku türleri nelerdir? Çalışma kağıdı ikiye bölünecek. Sol tarafa, avuç içi büyütülerek, alanı kaplayacak türde çizilecek karakalemle tonlama yapılacak. Sağ tarafa, birbirinden farklı türde ve teknikte, kağıdı kaplayacak şekilde serbest doku çalışması yapılacaktır. Karışık teknik kullanılacaktır.
2) TEKRAR; Bir öğenin aynen ya da yakın kıymette olarak birden fazla sayıda kullanılması TEKRAR’I meydana getirir. Birbirinin çok yakını olan öğeler, cisimler, biçimler yan yana görüldüklerinde yadırganmadıklarından dolayı aralarındaki benzerlik birleştirici bir bağ görevi yapar. Bu bakımdan tasar meydana getirmede TEKRAR çabuklaştırıcı rol oynar. Tekrarın 3 türü vardır: • Tam tekrar • Tekrar • Değişken tekrar 70x100 resim kağıdı üzerine tam tekrar kullanılarak tasarım yapılması not. Bu çalışma 5'er kişilik grup çalışması olarak yapılacaktır ve çalışma süresi dört haftadır. ilk hafta tasarım eskizleri yapılır ve seçilen eskizler ertesi hafta uygulanmaya başlar.
3) Bir önceki hafta verilen çalışmaya devam edilir.
4) Grup çalışmasına devam edilir ve tamamlanan çizim üç boyuta çıkarılır. malzeme olarak maket kartonu ve strafor kullanılır.
5) Bir önceki hafta yapılan çalışmaya devam edilir.
6) Değişken tekrar kullanılarak 40x40 resim kağıdına tasarım yapılacaktır.
7) Bir önceki hafta yapılan tasarımın üzerine çivi, tel, karton v.b malzemeler kullanılarak maket haline getirilmesi
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Bir öceki hafta yapılan tasarımın tekrar 40x40 kağıda çizilerek guaj boya kullanılarak renklendirilmesi
10) Biçim Çağrışım Çalışmaları: Tasarım çalışmalarında ikinci adım üç boyutlu araştırmadır. Buckminister Fuller’e göre “biçim, maddenin belirli bir kümelenişi, düzenlenişi, dengeye oturtulmasıdır”. Öğrenci tek bir geometrik biçimi seçerek bir birim oluşturmakta ve bu birimleri farklı düzen arayışları oluşturacak şekilde modül haline getirmektedir. Ortaya çıkan bütün bir strüktür oluşturmaktadır. Bir başka çalışma türü olarak da aynı malzeme kullanılarak farklı biçim tekrarı ile üç boyutlu strüktür oluşturulması yaptırılmaktadır. Modüllerin çoğaltılarak bir strüktür elde edilmesinde temel tasarım öğe ve ilkeleri ele alınmaktadır. Bu çalışmadaki amaç öğrenciye doğadaki geometrik formların öğretilmesidir. Bu çalışma sonucunda tasarım çalışmalarında öğrenci tasarladığı biçimin kaynağını algılama olanağı elde etmiş olmaktadır. Özellikle mobilya tasarımı konusunda bu uygulamaların yararlı olduğu gözlenmiştir.
11) Gestalt ilkeleri doğrultusunda 35x50 resim kağıda tasarım yapılması
12) MEKAN YORUMLAMASI, ANLATIM YÖNTEMLERİ ile ÜÇ BOYUTLU GEOMETRİK NESNELER; Geçen haftaki tasarımın maket kartonu kullanılarak mekan içerisinde yüzeysel ve hacimsel örgütlenmesi
13) Yaratıcılık geliştirme çalışmaları:Tasarım eğitiminin esas amacı bilinç üstü ve bilinç altı ile düşünme olayını ve görme duyusunu bir bütün haline getirmektir. Öyle ki; düşünülen her şey gözlerle algılanacak ve gözlerle iletişim yapacak bir biçimde gelişsin. Düşünme ve tasarım süreci içerisinde, bilgi ve zeka ile yaratıcı bir biçimde yoğrulmuş çalışmalar mutlaka bir yorumla sonuçlanmaktadır. Yaratıcı eğitimin en belirgin özelliği ve en önemli yönü, özgün fikirleri geliştirebilen yaratıcı sistemi içermesidir. Bu çalışma kapsamında öğrenciler Dante’nin “İlahi Komedyası” gibi klasik bir edebiyat eseri, Boris Vian’ın “Günlerin Köpüğü” isimli sürrealist eseri ya da mitolojik hikayelerden birini okuyarak bu edebi eserlerde tasvir edilen bir mekânı verilen veriler doğrultusunda kendileri tasarlayarak çizmekte ve maketini yapmaktadırlar. Bir başka uygulamada ise öğrenciye bir müzik dinletilerek müziğin ritmine göre zihinlerinde canlandırdıkları mekânı tasarlamaları istenmektedir. Müziğin ritminin ağır ya da canlı oluşu mekân ve mekân öğelerinin biçimlerinin dinamik veya statik etki taşıması bakımından etkili olmaktadır. Bu çalışmadaki amaç öğrenciye entelektüel bir tasarımcı olma özelliği kazandırarak, yaratıcılık için gerekli olan temel tasarım öğe ve temel ilkelerinin bu çalışmalarda uygulanması ile estetik özelliklerinin öğrenciye kazandırılmasının yanı sıra öğrencinin tasarım felsefesi yönünden de gelişimini sağlamaktır. Diderot’un deyişiyle “güzellik, sanatta, gerçeğin felsefede bulunduğu esaslara dayanarak yer alır”.
14) Yaratıcılık geliştirme çalışmasına devam edilir.
15) Dosya kontrolü ve eksiklerin tamamlanması
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Grup Çalışması
4) Bireysel Çalışma
5) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

50%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte