>

Yirminci Yüzyıldan Günümüze Türkiye’de Mimarlık

İç Mimarlık

Mimarlık ve Tasarım Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Yirminci Yüzyıldan Günümüze Türkiye’de Mimarlık ICM427 Seçmeli Lisans 4 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Özden Senem EROL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Cumhuriyet Dönemi’nden bugüne mimarlıktaki değişim sürecini değerlendirir.
2) Tarihsel süreç içinde Türkiye’de belirlenen devlet politikalarının modernleşmeyle ve mimarlık pratikleriyle ilişkisini kurar.
3) Toplumsal, ekonomik ve idari değişimlerin mekân pratiklerine etkisini değerlendirir.
4) İlgili makale analizleriyle ve sınıf içi tartışmalarla Türkiye’nin modernleşme deneyimini sorgular.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

çağdaş mimarlık kuramı ve eleştirisi

Dersin İçeriği

Dersin içeriğinde sunulan okuma önerileri dönemin mimarlık ortamına ait tarihi anlatı ve bilgiyi öğrencinin eleştirel biçimde değerlendirebilmesini sağlamakta ve sınıf içi tartışma ortamının zeminini oluşturmaktadır. Ders; yürütücünün vereceği seminerler ve okumalar bağlamında geliştirilecek, öğrencilere bu kapsamda tartışma konuları paylaştırılacaktır. Ders genel olarak Türkiye’nin beş mimarlık dönemini içermektedir; ikinci dünya savaşı öncesi, ikinci dünya savaşı sonrası, 1960- 1980, 1980 ve sonrası ile günümüzün güncel mimarlık tartışmaları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Modernleşme, modernizm ve diğer modernitelerin tartışılması
2) Erken cumhuriyet dönemi mimarlığının teori, biçim ve pratikleri
3) İkinci dünya savaşı öncesi Cumhuriyet dönemi mimarlığının teori, biçim ve pratikleri
4) İkinci dünya savaşı sonrası değişen dünya düzeni ve 20. yüzyılın ortalarında Türkiye’de modernist varyasyonlar
5) Erken Cumhuriyet döneminden 1950’lere modern ulusun konut ve barınma meselesi
6) Öğrenci sunumları (makale analizi ve sınıf içi tartışma)
7) Öğrenci sunumları (makale analizi ve sınıf içi tartışma)
8) ara sınav
9) 1960 yılı sonrası kentsel projeler
10) 1980 ve sonrası modernizmden postmodernizme Türkiye mimarlığı
11) 1980 ve sonrası Türkiye mimarlığına ve kentleşmesine neoliberal küreşelleşmenin etkisi
12) Türkiye’deki kentsel dönüşüm projelerinin ve neoliberal mimarilerin karşılaştırmalı analizi ve eleştirisi
13) Öğrenci sunumları (Türkiye’de güncel mimarlık tartışmaları)
14) Öğrenci sunumları (Türkiye’de güncel mimarlık tartışmaları)
15) Öğrenci sunumları (Türkiye’de güncel mimarlık tartışmaları)
16) Öğrenci sunumları (Türkiye’de güncel mimarlık tartışmaları)

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1- Bozdoğan, S. and E. Akcan, (2012). Turkey: Modern Architectures in History, Reaction Books. 2- Alsaç, Ü. (1976). Türkiye'deki Mimarlık Düşüncesinin Cumhuriyet Dönemi'ndeki Evrimi. KTÜ Baskı Atölyesi. 3- Altan Ergut, E. (2009). "Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı: Tanımlar, Sınırlar, Olanaklar", Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi. Cilt 7, Sayı 13: 121-130. 4- Altan Ergut, E. & B. İmamoğlu (2010). Cumhuriyet'in Mekanları/ Zamanları/İnsanları. ODTÜ Mimarlık Fakültesi ve Dipnot Yayınları, Ankara. 5- Aslanoğlu, İ. (2001). Erken Cumhuriyet Dönemi Mimarlığı. ODTÜ Mimarlık Fakültesi Basım İşliği, Ankara. 6- Bozdogan, S. & R. Kasaba (eds.) (1998). Türkiye’de Modernleşme ve Ulusal Kimlik. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul. 7- Cengizkan, A. (2002). Modernin Saati. Mimarlar Derneği 1927 ve Boyut Yayın, Ankara.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Model Yapma
7) Rol Yapma
8) Grup Çalışması
9) Benzetim
10) Beyin Fırtınası
11) Altı Şapka Metodu
12) Örnek Olay
13) Laboratuvar/Çalıştay
14) Bireysel Çalışma
15) Problem Çözme
16) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte