>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kişilerarasi İlişkiler EBE112 Seçmeli Lisans 1 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Belgin BABADAĞLI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kendini ve başkalarını tanıma becerilerini kullanır.
2) Yardım edici ilişkileri açıklar.
3) Etkin dinleme becerisi kullanır.
4) Kişisel ve mesleki ilişki içinde yer alan temel kavram ve ilkeleri açıklar
5) Hasta/bireyle yardım edici ilişkiyi kurmayı sağlayacak iletişim tekniklerini kullanır.
6) Etkin dinlemeyi ve önemini yorumlar
7) İlişkide güçlük yaratan hasta/birey davranışlarını, iletişim problemlerini fark edebilir hale gelir ve bunlara müdahale edebilmeyi gerçekleştirir
8) Özel durumlarda karşılaştığında (anne-bebek ölümü, ağlama, saldırganlık v.b.) uygun iletişim tekniklerini kullanır.
9) Güzel ve etkili konuşmanın gerekliliğini kavrar
10) Kişisel ve mesleki ilişki içinde yer alan temel ebelik kavram (empati, stres, anksiyete vb.) ve ilkelerini açıklar
11) Özel durumlarla karşılaştığında (anne-bebek ölümü, postpartum hüzün, saldırganlık vb.) uygun iletişim tekniklerini kullanır
12) Sözcükleri, söz öbeklerini, tümceleri doğru tonlayıp doğru vurgulayabilir.
13) İletişimde beden dilinin önemini bilir

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1   Orta Orta Yüksek Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta Düşük
2 Orta Orta Orta Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Düşük Düşük
3 Orta Orta Düşük Yüksek Düşük Orta   Yüksek Düşük Düşük Düşük
4 Yüksek Orta Düşük Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta  
5 Yüksek Orta Orta Yüksek Yüksek Orta   Yüksek Düşük Düşük  
6 Yüksek Orta Orta Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta Düşük
7 Yüksek Orta Düşük Yüksek Düşük Orta   Yüksek Düşük Düşük Düşük
8 Yüksek Orta Düşük Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta Düşük
9 Yüksek   Orta Yüksek Düşük Orta   Yüksek Düşük Düşük Düşük
10 Yüksek Orta Orta Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta  
11 Yüksek Orta Orta Yüksek Düşük Orta   Yüksek Düşük Düşük Düşük
12 Yüksek Orta Düşük Orta Düşük Orta   Yüksek Düşük Orta Düşük
13 Yüksek Orta Düşük Yüksek Düşük Orta Orta Yüksek Düşük Düşük  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Stres yönetimi (ÜDS)

Dersin İçeriği

Bu ders şunları içerir; İletişimin mesleki açıdan önemi, iletişimin tanımı ve özellikleri, sözel ve sözel olmayan iletişim, iletişimi etkileyen değişkenler, (Kültür , Algı, Duygular, Değerler) mesleki ve sosyal ilişki, kendini ve başkalarını tanıma, pasif, saldırgan ve manüplatif davranış biçimleri, atılgan iletişim becerileri (Ben dilini kullanma, İstekleri iletebilme, Hayır diyebilme), öfkeyi kontrol edebilme, yardım edici ilişki ve temel nitelikleri (Güven verme, empati, saygı, içtenlik, sıcaklık v.b.), yardımcı ilişkiyi geliştiren ve engelleyen iletişim teknikleri, etkin dinleme, hasta/sağlıklı bireylerde ortaya çıkabilen bazı davranışlara yaklaşım (ağlama, aşırı isteklerde bulunma, reddetme, korkma, yakınma), bazı özel durumlarda iletişim, anne ve bebek ölümü ve kayıp, sözel iletişim kuramayan birey ile iletişim, duyusal yoksunluk ve yalnızlık, umutsuzluk

Haftalık Ders İzlencesi

1) İletişimin mesleki açıdan önemi İletişimin tanımı ve özellikleri
2) Sözel ve sözel olmayan iletişim İletişimi etkileyen değişkenler Kültür Duygular Değerler Algı
3) Mesleki ve sosyal ilişki Kendini ve başkalarını tanıma
4) Ebelikte Kişilerarası ilişkilerde temel kavramlar Empati ve sempati Stres ve anksiyete Beden imajı Kriz
5) Duyusal yoksunluk Öfke Ağrı Ümitsizlik ve yalnızlık Ölüm
6) Pasif, saldırgan ve manüplatif davranış biçimleri Atılgan iletişim becerileri Ben dilini kullanma
7) İstekleri iletebilme Hayır diyebilme Öfkeyi kontrol edebilme
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Acı çekme Anksiyete
10) Hasta/Sağlıklı bireylerde ortaya çıkabilen bazı davranışlara yaklaşım Bilinci kapalı bireyle iletişim
11) Hasta/Sağlıklı bireylerde ortaya çıkabilen bazı davranışlara yaklaşım Ağlama Aşırı isteklerde bulunma
12) Reddetme Korkma Yakınma
13) Yardımcı ilişkiyi geliştiren ve engelleyen iletişim teknikleri Etkin Dinleme
14) Bazı özel durumlarda iletişim Anne ve bebek ölümü ve kayıp Özel iletişim kuramayan birey ile iletişim
15) Duyusal yoksunluk Yalnızlık Umutsuzluk Dersin değerlendirilmesi
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Terakye, G(1994), Hemşirelikte İletişim ve hasta hemşire ilişkileri, 2. Baskı, Ankara
2- Özcan, A(1996), Hemşire –hasta ilşkisi ve İletişim , İzmir .
3- Cüceloğlu, D(1998),Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul
4- Dinççağ, A(1999), Hastayla İletişim. Nobel Tıp Kitapevi, İstanbul.
5- Dökmen, Ü(1998), İletişim Çatışmaları ve Empati. 7. basım , Sistem Yayıncılık, İstanbul.
6- Miral, S(2001), Tıp eğitiminde iletişim becerileri: Çağdaş yöntem ve teknikler. DEU Tıp Fakültesi Dergisi Özel Sayısı cilt (1). No (1)
7- Roebuck, C(2000), Etkili İletişim. Çevirmen: Ali Cevat Akkoyunlu, 1. Baskı, Doğan Ofset, İstanbul. Sayfa:48.
8- Uyer, G(2000), Hemşire hasta iletişimi ve iletişimin hasta yönünden önemi. Türkiye Klinikleri Tıp Etiği-Hukuku-Tarihi Dergisi.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Örnek Olay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte