>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Hemşirelikte Etik SBH204 Zorunlu Lisans 2 Bahar 2

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Rahime AYDIN ER

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Etik, ahlak ve hukuk kavramlarını açıklayarak benzerliklerini ve farklılıklarını tartışabilme
2) Hemşirelik etik ilke ve kodlarının işleyişini kavrama
3) İyi bir hemşirenin sahip olması gereken mesleki değerleri kavrama
4) Etik sorunları diğer sorunlardan ayırt edebilme
5) Etik karar verme sürecini açıklayabilme
6) Etik karar verme sürecini vaka üzerinden tartışabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek             Orta      
2 Yüksek Yüksek                    
3 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek Orta   Orta    
4 Yüksek Yüksek       Yüksek Yüksek          
5 Yüksek Yüksek         Yüksek   Yüksek      
6 Yüksek Yüksek Yüksek     Orta Yüksek Orta   Orta    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Etik kavramı ve etikle ilişkili diğer (ahlak, hukuk) kavramlar Hemşirelik uygulamalarında etiğin önemi Hemşirelik etik ilkeleri Hemşirelik etik kodları (ICN, ANA ve Türk Hemşireler Derneği) Hemşirelik değerleri Etik sorun ve tipleri (ahlaki hazırlıksızlık, ahlaki körlük, etik ikilem) Etik karar verme süreçleri Yerli ve yabancı film örneklerinden yola çıkarak hemşirelik etiğini ve “iyi hemşire”yi tartışma Etik Vaka Analizi –Eğitim olgularıyla Etik Vaka Analizi- Medyaya yansıyan hemşirelik etik ihlallerine ilişkin örneklerle

Haftalık Ders İzlencesi

1) Dersin Takdimi • Dersin amaç ve içeriğinin incelenmesi • Ödev ve değerlendirme sistemi hakkında bilgi • Öğrenci sorularını yanıtlama
2) Etik kavramı ve etikle ilişkili diğer (ahlak, hukuk) kavramlar
3) Hemşirelik uygulamalarında etiğin önemi
4) Hemşirelik etik ilkeleri (bireye saygı, yararlılık ve kötü davranmama)
5) Hemşirelik etik ilkeler (doğru sözlülük, sadakat ve adalet)
6) Hemşirelik etik kodları (ICN ve ANA)
7) Türk Hemşireler Derneği'nin mesleki etik kodları
8) Sınav
9) Değer kavramı ve hemşirelik değerleri
10) Etik sorun ve tipleri (ahlaki hazırlıksızlık, ahlaki körlük, etik ikilem)
11) Etik karar verme süreçleri
12) Yerli ve yabancı film örneklerinden yola çıkarak hemşirelik etiğini ve “iyi hemşire”yi tartışma
13) Etik Vaka Analizi –Eğitim olgularıyla
14) Etik Vaka Analizi- Medyaya yansıyan hemşirelik etik ihlallerine ilişkin örneklerle
15) Dersin değerlendirmesi
16) .

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Alpar, Ş. E., Bahçecik, N., Karabacak, Ü. (2013). Çağdaş Hemşirelikte Etik. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi.
2- American Nurses Association. (2015). Code of Ethics for Nurses with Interpretive Statements. US: Nursesbooks.org. [Cited 1 June 2015]. Available from: URL: http://www.nursingworld.org/MainMenuCategories/EthicsStandards/CodeofEthicsforNurses/Code-of-Ethics-For-Nurses.html
3- Aştı, T., Acaroğlu, R. (2000). Hemşirelikte sık karşılaşılan hatalı uygulamalar. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4 (2).
4- Canadian Nurses Association. (2008). Code of Ethics for Registered Nurses. Ottawa, ON: Canadian Nurses Association. [Cited 1 June 2015]. Available from: URL: www.cna-aiic.ca/~/media/cna/page-content/pdf-fr/code-of-ethics-for-registered-nurses.pdf?la=en
5- Dinç, L. (2004). Hemşirelik etiğinin temeli ve hedefi. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1-10
6- Dinç., L. (2009). Hemşirelik hizmetlerinde etik yükümlülükler. Hacettepe Tıp Dergisi, 40:113-119.
7- Elçigil, A., Bahar, Z., Beşer, A., Mızrak, B., Bahçelioğlu, D., Demirtaş, D., Özdemir, D., Özgür, E., Yavuz, H. (2011). Hemşirelerin karşılaştıkları etik ikilemlerin incelenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(2):52-60.
8- Fry, S. T. (2000). Hemşirelik Uygulamalarında Etik. Çeviren: B Bağ, Erzurum: Aktif Yayınevi.
9- Johnstone, M. G. (2012). Ethics and professional practice. In J. Crisp, C. Taylor, C. Douglas & G. Rebeiro (Eds). Potter & Perry’s fundamentals of nursing. (pp.138-159). 4th edn. Australia: Mosby Elsevier.
10- Kuçuradi, İ. (1988). Etik. Ankara: Meteksan Anonim Şti.
11- Rich K. L. (2013). Introduction to bioethics and ethical decision making. In J. B. Butts & K. L. Rich. (Eds), Nursing across the curriculum and to practice ethics. (pp. 31-68). 3rd edn. US: Jones & Bartlett Learning.
12- Turk Hemşireler Derneği. (2009). Hemşireler İçin Etik İlke ve Sorumluluklar. URL: http://www.turkhemsirelerdernegi.org.tr/meslegi-etigi/hemsireler-icin-etik-ilke-ve-sorumluluklar.aspx
13- Ülman, I. Y. (2010). Etik, biyoetik, hukuk: temel kavramlar ve yaklaşımlar. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 1 (1).

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Örnek Olay
6) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte