>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Havacılıkta İnsan Faktörleri | UEE216 | Zorunlu | Lisans | 2 | Bahar | 3 |
Doç. Dr. Belgin GENÇ ÖZTOPRAK
Öğr. Gör. Haluk DEMİRTAŞ
1) İnsan faktörlerinin tarihçesini, havacılıkta insan faktörlerinin teorik ve bilimsel tanımlarını bilir.
2) İş ortamındaki insan hatası sonuçlarını daha iyi yönetmek için karar verme ve sosyal becerileri gösterebilir.
3) Bireysel ve örgütsel olarak insan hatasını yöneterek ve azaltarak emniyet ve verimliliğin geliştirilmesine katkıda bulunur.
4) Havacılık alanında insan faktörünün ve emniyetin önemini bilir, tehlikeli durumları algılar ve gerektiğinde rapor eder.
5) Hata modellerini bilir, hatalardan kaçınmayı öğrenir.
6) İş yerindeki tehlikeleri bilir, acil durumlar ile başa çıkabilir.
Program Yeterlilikleri | |||||||||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | ||
Öğrenme Kazanımları | |||||||||||||||||||
1 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Yüksek | Düşük | Orta | Düşük | Orta | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | |||||
2 | Yüksek | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | |||||||||
3 | Yüksek | Orta | Düşük | Orta | Yüksek | Yüksek | Orta | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | |||||
4 | Yüksek | Düşük | Orta | Yüksek | Yüksek | Düşük | Orta | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük | ||||||
5 | Yüksek | Düşük | Orta | Yüksek | Yüksek | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | Düşük | |||||||||
6 | Yüksek | Düşük | Orta | Yüksek | Yüksek | Düşük | Yüksek | Düşük | Düşük | Düşük | Düşük |
Yüz Yüze
Yok
Emniyet Yönetim Sistemi
Genel; İnsan faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı; İnsan faktörlerine/insan hatalarına atfedilebilir hadiseler; "Murphy" Yasası. İnsan Performansı ve Sınırlamalar; Görme; İşitme; Bilgi işlem; Dikkat ve algı; Hafıza; Kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim. Sosyal Psikoloji; Sorumluluk: Bireysel ve grup olarak; Motivasyon ve motivasyon kaybı; Yaş baskısı; "Kültür" sorunları; Ekip çalışması; Yönetim, gözetim (denetim) ve liderlik Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik/sağlık; Stres: Ailevi ve işe bağlı olarak; Zaman baskısı ve çalışmanın tamamlanma süresi ile ilgili baskılar; İş yükü: Aşırı yük ve az yükleme; Uyku ve aşırı yorgunluk, vardiyalı çalışma; Alkol, ilaç ve uyuşturucu madde kullanımı. Fiziksel Çevre; Gürültü ve duman; Aydınlatma; İklim ve sıcaklık; Hareket ve titreşim; Çalışma ortamı. Görevler (Task'ler); Fiziki çalışma; Tekrarlanan görevler (task'ler); Gözle muayene (kontrol); Kompleks (karmaşık) sistemler. İletişim; Ekip içi ve ekipler arasındaki iletişim; Çalışma yazımı ve kayıtlarının tutulması; Güncel ve geçerli tutma; Bilginin dağıtılması/yayılması/paylaşılması. İnsan Hatası; Hata modelleri ve teorileri; Bakım görevlerindeki (task'lerindeki) hata türleri; Hatalardan ortaya çıkan sonuçlar (yani kazalar); Kaçınma ve yönetim hataları. İşyerindeki Tehlikeler; Tehlikelerin fark edilmesi ve tehlikelerden kaçınılması; Acil durumlar ile başa çıkabilmek.
1- 1- Human Factors in Aviation, 2nd EditionHuman Factors in Aviation, 2nd Edition, ISBN: 9780123745187, 2010
2- 2- Handbook of Aviation Human Factors, Second Edition, John A. Wise, V. David Hopkin, Daniel J. Garland, SBN 9780805859065.
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Örnek Olay
6) Bireysel Çalışma
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı |
50% |
|||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
||||||||||||
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
50% |
|||||||||||
Toplam | 100% |
Türkçe
İstenmemekte