>
Dersin Adı | Dersin Kodu | Dersin Türü | Dersin Düzeyi | Dersin Yılı | Dersin Verildiği Dönem | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|---|
Kelam Tarihi | ILH212 | Zorunlu | Lisans | 2 | Bahar | 3 |
Doç. Dr. Kadir GÖMBEYAZ
Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES
1) Öğrenci, Kelâm ilminin İslâm düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.;;
1) Öğrenci, Kelâm ilminin İslâm düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.;;
2) Kelâm’ın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.;;
2) Kelâm’ın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.;;
3) Kelâm’ın temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.;;
3) Kelâm’ın temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.;;
4) Kelâm’ın önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.;;
4) Kelâm’ın önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.;;
5) Klâsik Kelâm literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.;;
5) Klâsik Kelâm literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.;;
6) Kelâm ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.;;
6) Kelâm ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.;;
7) Kelâm düşüncesinin oluşturduğu tarihî birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.;;
7) Kelâm düşüncesinin oluşturduğu tarihî birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.;;
8) Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelâm hareketi hakkında bilgi sahibi olur.;;
8) Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelâm hareketi hakkında bilgi sahibi olur.;;
9) İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştiri. ;;
9) İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştiri. ;;
10) Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.;;
10) Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.;;
Program Yeterlilikleri | ||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | ||
Öğrenme Kazanımları | ||||||||||||
1 | ||||||||||||
1 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
2 | ||||||||||||
2 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
3 | ||||||||||||
3 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
4 | ||||||||||||
4 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
5 | ||||||||||||
5 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
6 | ||||||||||||
6 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
7 | ||||||||||||
7 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
8 | ||||||||||||
8 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
9 | ||||||||||||
9 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | |
10 | ||||||||||||
10 | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta | Yüksek | Orta |
Yüz Yüze
Yok
Yok
Kelâm ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelâm ilmi denilmesinin sebepleri, kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihî sebepler, çevre din ve devletlerin dinî/felsefî düşünceleri, iç ihtilâflar; Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamber’in vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan ihtilaflar, hz. Ali devrindeki ihtilâflar, fırka tohumlarının belirginleşmesi, I. yüzyılda itikadî fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri, ilk ihtilâflarda oluşan fikirlere karşı “Tabiî Tepki”: Selefiyye, Tabiî Tepki’ye karşı “Akılcı Tepki”: Mutezile, orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelâmı, Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eş’arî-Matürîdî kelâmının mukayesesi, Osmanlı Dönemi Kelâm ilmi, Yeni İlm-i Kelâm, Kelâm metodolojisi (Delil-Hüküm =Dini oluşturan omurga) ve Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi.
1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası
Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı |
30% |
---|---|
Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı |
70% |
Toplam |
100% |
Türkçe
İstenmemekte