>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Kelam Tarihi ILH212 Zorunlu Lisans 2 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Kadir GÖMBEYAZ
Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Öğrenci, Kelâm ilminin İslâm düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.;;
1) Öğrenci, Kelâm ilminin İslâm düşünce sistematiği ve tarihi içerisindeki yeri hakkında bilgi sahibi olur.;;
2) Kelâm’ın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.;;
2) Kelâm’ın tarih içerisinde üstlendiği işlev ve ortaya koyduğu yöntem hakkında yorum yapabilir.;;
3) Kelâm’ın temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.;;
3) Kelâm’ın temel kavramlarını ve terimlerini doğru ve yerinde kullanma becerisi kazanır.;;
4) Kelâm’ın önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.;;
4) Kelâm’ın önemli şahsiyetlerini ve görüşlerini mukayeseli olarak öğrenir.;;
5) Klâsik Kelâm literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.;;
5) Klâsik Kelâm literatürünü dönemsel özellikleri bağlamında tanır ve analiz kabiliyeti kazanır.;;
6) Kelâm ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.;;
6) Kelâm ekollerini inceleme ve araştırma esnasında objektif, eleştirel ve bütüncül düşünme yeteneği kazanır.;;
7) Kelâm düşüncesinin oluşturduğu tarihî birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.;;
7) Kelâm düşüncesinin oluşturduğu tarihî birikimin günümüz açısından kritiğini yapabilme yeteneği kazanır.;;
8) Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelâm hareketi hakkında bilgi sahibi olur.;;
8) Modern Batı düşüncesinin etkisiyle gelişen yeni ilm-i kelâm hareketi hakkında bilgi sahibi olur.;;
9) İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştiri. ;;
9) İnanç değerleri açısından yaşadığı topluma uygun tutum ve davranış gösterme kabiliyetini geliştiri. ;;
10) Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.;;
10) Kelami konularda bilimsel araştırma yeteneği kazanır.;;

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1                      
1 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
2                      
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
3                      
3 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
4                      
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
5                      
5 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
6                      
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
7                      
7 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
8                      
8 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
9                      
9 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
10                      
10 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Kelâm ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelâm ilmi denilmesinin sebepleri, kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihî sebepler, çevre din ve devletlerin dinî/felsefî düşünceleri, iç ihtilâflar; Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamber’in vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan ihtilaflar, hz. Ali devrindeki ihtilâflar, fırka tohumlarının belirginleşmesi, I. yüzyılda itikadî fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri, ilk ihtilâflarda oluşan fikirlere karşı “Tabiî Tepki”: Selefiyye, Tabiî Tepki’ye karşı “Akılcı Tepki”: Mutezile, orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelâmı, Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eş’arî-Matürîdî kelâmının mukayesesi, Osmanlı Dönemi Kelâm ilmi, Yeni İlm-i Kelâm, Kelâm metodolojisi (Delil-Hüküm =Dini oluşturan omurga) ve Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kelâm ilminin tarifi, konusu, diğer ilimlerle olan ilişkisi, kelâm ilmi denilmesinin sebepleri.
2) Kelâm ilminin doğuşunu hazırlayan problemler, tarihî sebepler, çevre din ve devletlerin dinî/felsefî düşünceleri.
3) İç ihtilâflar: Dönmeler, ilk fırka tohumlarının atılışı, Hz. Peygamber’in vefatından Hz. Ömer döneminin sonuna kadar olan gelişmeler.
4) İç ihtilâflar: Hz. Ömer ve Hz. Ali devrindeki ihtilâflar, fırka tohumlarının belirginleşmesi.
5) I. yüzyılda itikadî fırkalaşmaya doğru gidişin tahlili, nedenleri.
6) İlk ihtilâflarda oluşan fikirlere karşı “Tabiî Tepki”: Selefiyye.
7) Tabiî Tepki’ye karşı “Akılcı Tepki”: Mutezile.
8) Ara sınav
9) Orta yol arayışları: Ehl-i Sünnet kelâmı.
10) Orta yolun ayrışımı, kavşak noktasında din: Eş’arî-Matürîdî kelâmının mukayesesi.
11) Osmanlı Dönemi Kelâm ilmi.
12) Yeni İlm-i Kelâm Hareketi.
13) Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
14) Kelâm metodolojisi (Delil-Hüküm =Dini oluşturan omurga). Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
15) Kelâm metodolojisi (İtikadî hükümler ve kaynakları) Ebû Hanîfe’nin el-Fıkhü’l-ekber isimli akaid metninin analizi
16) Yıl sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte