>

Günümüz Kelam Problemleri

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Günümüz Kelam Problemleri ILH223 Seçmeli Lisans 2 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur;;
1) Günümüzde İslâm itikadı açısından problem teşkil eden konular hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olur;;
2) Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.;;
2) Bu problemli konuların, fikir akımlarının ve teorilerin ortaya çıkışları ve tarihsel süreç içerisinde aldıkları şekilleri tanır.;;
3) Onların İslâm itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.;
3) Onların İslâm itikadına ters düşen yanlarını tespit ve analiz edebilir.;
4) Bu problemler karşısında İslâm dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır.;;
4) Bu problemler karşısında İslâm dininin temel kaynak ve dinamiklerinden yararlanarak bunların çözümünde doğru ve günümüz için geçerli olabilecek cevaplar geliştirebilme yetisi kazanır.;;
5) Bu problemlere İslâm dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tâbi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.;;
5) Bu problemlere İslâm dünyasında geçmişte ve günümüzde ne gibi cevaplar verildiğini öğrenir ve aynı zamanda bu cevapları bir iç-kritiğe tâbi tutarak kuvvetli ve zayıf yönlerini tespit eder.;;
6) Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır.;;
6) Ateizm, materyalizm ve pozitivizm gibi din karşıtı akımların temel tezlerini tanır, bunlara karşı dinin nasıl bir duruşa sahip olması gerektiğini tartışır.;;
7) Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslâmî tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur.;;
7) Günümüzde yaşanan sosyal hayatın temel özelliklerini kavrayarak inanç noktasında ortaya çıkardığı problemlere İslâmî tez ve öneriler üretebilme mekanizmasına sahip olur.;;
8) Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlâkı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefî, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.;;
8) Satanizm gibi toplumsal düzeni ve ahlâkı olumsuz yönde etkileyen akımların gerisindeki felsefî, psikolojik ve sosyolojik altyapının farkında olarak bunların topluma olan zararlarını önleme noktasında ne gibi öneriler sunulabileceğini tartışır.;;
9) Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.;;
9) Problemlere hissî değil, objektif, eleştirel ve bütüncül bir tarzda bakar.;;
10) İleride İslâm itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.;;
10) İleride İslâm itikadının karşısına problem olarak çıkabilecek durumlara karşı uyanık olur ve bunlara cevap ve çözüm üretme refleksi kazanır.;;

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1                      
1 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
2                      
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
3                      
3 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
4                      
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
5                      
5 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
6                      
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
7                      
7 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
8                      
8 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
9                      
9 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
10                      
10 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Kelâm ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelâmî problemlere ve çözümlerine etkisi

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kelâm ilmi açısından problem olan hususlar
2) Kelâm ilminin ontoloji ve epistemoloji anlayışının kelâmî problemlere ve çözümlerine etkisi
3) İtikadî problemlerin başı: Ateizm
4) Ateizmin bahaneleri I: Teodise (kötülük problemi)
5) Ateizmin bahaneleri II: Fonksiyonsuz din ve dinlerdeki bid’at uygulanalar
6) Fonksiyonsuz din ve bid’atlerin beslendiği kaynaklar: Tenasüh (reenkarnasyon)
7) Ruh ve ruhla ilgili hususlar; tekrar doğuşun beslendiği kaynaklar
8) Ara Sınav
9) Kelâmın reenkarnasyon karşısındaki duruşu
10) Bağları gevşetilmiş din: Sekülerizm
11) Dine alternatif arayışlar: Satanizm
12) Yeni din arayışları I: Dünya Kardeşlik Birliği
13) Yeni din arayışları II: Bahâîlik
14) Türkiye’ye has İslâmiyet: Alevîlik
15) Alevî İslâm tatbikatı: Alevî ibadet ve ayinleri
16) Yıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte