>

Klasik Dönem Osmanlı Tefsir Düşüncesi

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik Dönem Osmanlı Tefsir Düşüncesi ILH324 Seçmeli Lisans 3 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Mehmet ÇİÇEK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlı dönemi tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, kültürel ve ilmî alt yapıya vakıf olur.
2) Temel telif türü olarak “şerh” ve “Tefsir” ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
3) Osmanlı kuruluş dönemi tefsirinin iki temel ekolü olan Razi ekolü hakkında genel bir bilgiye kavuşur.
4) Osmanlı kuruluş dönemi müfessirlerinden bazı örnekleri görür.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Osmanlı kuruluş dönemi müfessirlerinden bazı örnekleri görmek.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Siyasi, kültürel ve ilmî hayata Bakış
2) Kurucu Unsur Olarak “Şerh” ve “Tefsir”
3) Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Yapıcı Unsuru olarak (Fahreddin) Razî Ekolü
4) Osmanlı Kuruluş Dönemi Tefsirinin Oluşturucusu olarak Vahdet-i Vücut
5) Osmanlı Kuruluş Dönemi Müfessirlerinden Örnekler: Cemaleddin Aksarayî ve Tefsirciliği
6) Hacı Paşa Aydînî ve Tefsirciliği
7) Molla Fenari ve Tefsirciliği
8) yarıyıl sınavı
9) Mehmet Şah Fenârî ve Tefsirciliği
10) Kafiyeci Ve Tefsirciliği
11) Musannifek Ve Tefsirciliği
12) Molla Gurânî ve Tefsirciliği
13) Şihabuddin es-Sivasî ve Tefsirciliği
14) Molla Hüsrev ve Tefsirciliği
15) Ali Kuşçu ve Tefsirciliği
16) yıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Ömer Nasuhi Bilmen, Tefsir Tarihi, Türkiye Diyanet vakfı, Ankara, 1955. 2. Ziya Demir, Osmanlı Müfessirleri, Ensar Neşriyat, 2007. 3. İshak Doğan, Osmanlı Müfessirleri, İz Yayıncılık, 2011. 4. Süleyman Mollaibrahimoğlu, Süleymaniye Kütüphanesinde Bulunan Yazma Tefsirler, Süleymaniye Vakfı, İstanbul, 2002.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Örnek Olay


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte