>

Klasik Arapça Metinleri

İlahiyat

İlahiyat Fakültesi
Lisans
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Klasik Arapça Metinleri ILH319 Seçmeli Lisans 3 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Ramazan ŞAHAN
Ögr. Gör. Dr. Salih ŞAHİN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Harflerin doğru seslendirilmesi yeteneğinin kazanılması.
2) Kelimelerin ‘sarf ilmi’ açısından yapısının, çeşitlerinin ve doğru telaffuzunun öğrenilmesi.
3) Kelimelerin cümledeki konumlarına (Nahiv ilmi) göre doğru okunması.
4) Arapça diline has tabir ve ifade biçimlerinin öğrenilmesi.
5) Arapça bir metni doğru okuma ve anlama, anladığını Arapça olarak doğru ifade etme yeteneği kazanılması.
6) Klasik Arapça kaynaklardan yararlanma becerisinin geliştirilmesi.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
2 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
3 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Orta Orta Yüksek Orta Yüksek
4 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta
5 Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek
6 Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta Yüksek Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Öğrenciye, Arapça Metinlerini okuyabilme becerisi kazandırmaya yönelik, hayatın birçok yönünü kapsayacak şekilde seçilmiş Arapça metinlerin, dilin kendine has kuralları çerçevesinde doğru okunması ve anlaşılması.

Haftalık Ders İzlencesi

1) a) El-Fe’su’s-Sağira/Küçük Balta, b) Eş’ab ve’s-Semek/Eş’ab ve Balık; c) Halidun Tilmizun Müctehidun/Halid Çalışkan Öğrencidir d) Sururu’l-Valideyn/Ebeveynin Mutluluğu adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
2) a) Leyla ve’z-Zibu/Leyla ve Kurt I-II. b) en-Nemletu’l-Müctehidetu/Çalışkan Karınca c) Muaviye ve İbnu’z-Zubeyr adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması. d) Cezau’l-İnad/İnadın Cezası, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
3) a) el-Halıku’l-Azim/Büyük Yaratıcı b) el-Me’munu’l-Halife ve İmreatun/Halife Me’mun ve Kadın c) el-Anzaetu ve’z-Zi’bu/ Oğlak ve Kurt I-II d) Letâif /Nükteler (Vecizeler) e) Ümmi’l-Hanûn/Şefkatli Annem Eğitim, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
4) a) Hadîsu Cibrîl /Cebrail Hadisi b) Ömeru’l-Adilu I-II/Adil Ömer I-II. c) el-Fe’ratu ve’l-Esedu/Fare ve Aslan d) er-Rifade/Hacılara ikram görevi e) ez-Zarîf / Anlayışlı Hassas İnsan, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
5) a) Izatun Halidetun/Ebedi Öğüt b) Kaysun Yektubu Risaleten ila Ebihi/Babasına Mektup Yazan Kays c) Farisun ve’n-Nemletu/Süvari ve Karınca d) Raculun mine’l-Ahirati I-II/ Ahiretten Gelen Adam I-II, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
6) a) Letâif I-II / Nükteler I-II b) Enesun mea’n-Nebiyyi / Enes Peygamberimiz (s.a.v.) ile Birlikte c) En-Nebiyyu ve’l-Etfâl / Peygamberimiz (s.a.v.) ve Çocuklar d) Mi Kitabi’s-Salati / Namaz Bahsi, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
7) a) ‘Âkıbetu’l-Mütekebbir /Kibirlinin Sonu b) ‘Âkıbetu’l-Vişâyeti/ Jurnalcinin Sonu c) el-Hımaru’l-Muğannî/ Şarkıcı Eşek d) Aliyyun ve’s-Sarıku/Ali ve Hırsız, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
8) Ara Sınav / Değerlendirme
9) a) Ra’fetu’n-Nebiyyi ve Sahauhu / Peygamberimizin (s.a.v.) Şefkat ve Cömertliği b) Mevtu İbrahim / İbrahim’in Vefatı c) el-Me’mûn ve’t-Tufeylî/Halife ve Me’mûn ve Uyanık Köylü d) Kıssatun Lâ Tentehî/Bitmeyen Hikaye, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
10) a) Halidun alâ Firâşi’l-Mevti / Halid Ölüm Döşeğinde b) Kitâbu Halid b. El-Velîdi ile’n-Nebiyyi / Halid b. Velidin Peygamberimize (s.a.v.) Mektubu c) Kitâbu Ebî Bekrin ilâ Ehli’r-Ridde / Hz. Ebu Bekrin Dinden Dönenlere Mektubu d) Kitâbu Ebî Ubeyde ilâ Ebî Bekrin / Ebû Ubeyde’nin Hz. Ebû Bekr’e Mektubu, e) Salatu’l-Cum’ati /Cuma Namazı, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
11) a) İslâmu Aliyyin / Hz. Alinin Müslüman Oluşu b) el-Uhuvvetu ve’l-Meveddetu /Kardeşlik ve Sevgi c) Hıfzu’l-Lisân /Dili Korumak d) Nüseybetu’l-Mâziniyyetu / Ma^zinili Kadın, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
12) a) es-Sehavetu /Cömertlik b) Min Ahbâri’l-Eshiyâi / Cömertlerin Hikayeleri c) er-Râ’î ve’l-Cerretu / Çoban ve Testi d) er-Riyâu / Gösteriş adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
13) a) İle’t-Tâifi / Tâif’e Yolculuk b) el-Huşû’u fi’s-Salâti / Namazda Huşu c) Kitâbu’n-Nebiyyi ile’n-Ncâşî / Peygamberimizin (s.a.v.) Necâşî’ye Mektubu d) Ketmu’l-Esrâr /Sır Saklamak, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
14) a) Raculun min Ehli Yesrib / Medineli Adam b) es-Sadakatu / Doğruluk c) Nevâdiru’l-Hubbi ve’t-Tefânî / Eşşsiz Sevgi ve Tutkunluk d) Sıfatu’l-İmâmi’l-‘Âdili/ Adil Liderin Nitelikleri, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması.
15) a) el-İhlâsu fi’l-Amel / Eylemde Samimiyet b) Talebu’l-İlmi / İlim Peşinde Koşmak c) Menâzilu Ehli’r-ri’âyeti li Hukûkillahi / Allah’ın Sınırlarının Gözetenlerin Dereceleri, adlı metinlerinin okunup mana ve gramer yönüyle anlaşılması. (s. 193.)
16) Yarıyıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Durûsun Fî’l- Arabiyye / -el-Arabiyye beyne Yedeyk
2- el-Kitabu’l-Esasi fi Ta‘limi’l-Luğati’l-‘Arabiyye liğayri’n-Natıkin biha, (Kurul), Tunus 1988, cilt: I.
3- Benimle Arapça Konuş (CD İlaveli) / Sabahu’l-Hayr (Arapça- Türkçe) (CD İlaveli)
4- Mustafa el-Ğelâyînî, Câmiu’d-Durûsi’l-Arabiyye, Daru’s-Selâm, el-Kâhire 2013.
5- Abdurrahman b. İbrahim el-Fevzan, el-Arabiyyetu Beyne Yedeyk, Rıyad 2012.
6- Bekir Topaloğlu, Hayreddin Karaman, Klasik Arapça Metinleri, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2013

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Arapça

Mesleki Uygulama

İstenmemekte