>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Tefsir ve Şerh ILH336 Seçmeli Lisans 3 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Mehmet ÇİÇEK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Tefsir düşüncesinin oluştuğu siyasi, kültürel ve ilmî alt yapıya vakıf olur.
2) Temel telif türü olarak “şerh” ve “Tefsir” ilişkisi hakkında bilgi sahibi olur.
3) Tefsir şerhlerinin temel metinleri olan keşşaf, beydavi, İrşad, Nesefi, celaleyn ve şerhleri arasında genel bir bilgiye kavuşur.
4) Tefsir şerhlerinden bazı örnekleri görür.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek                    
2 Yüksek                    
3 Yüksek                    
4 Yüksek                    

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Tefsir şerhlerinin temel metinleri olarak Keşşaf, Beydavi, İrşad, Nesefi, Celaleyn tefsirleri hakkında bilgi sahibi olmak. Tefsir şarihlerini öğrenmek ve şerhlerinden bazı örnekleri görmek.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma, genel giriş
2) Kavram tanıtımı: Tefsir, Şerh, Haşiye, talik
3) Tefsir şerhlerini oluşturan ilmi, siyasi, kültürel unsurlar
4) Zemahşeri’nin Keşşaf adlı eseri ve şerhleri (genel bilgilendirme)
5) Keşşaf şerhi örnekleri: 1. İbn Müneyyir
6) 2. Kutbeddin Razi ve ekolü
7) 3. Taftazani ve ekolü
8) yarıyıl sınavı
9) 4. Cürcani ve Ekolü
10) Tefsiru’l-Beydavi ve şerhleri (genel bilgilendirme)
11) Beydavi şerhi örnekleri: 1.İbn Temcid
12) 2. Şeyhzade
13) İrşad ve şerhleri: Rodosizade Örneği
14) Nesefi’nin Medarik’i ve Şerhleri: “İklil” Örneği
15) Celaleynin şerhleri: "Cemel" Örneği
16) Yıl Sonu Sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- 1. Ahmet Fethi Polat, İslam Tefsir Geleneğinde Akılcı Söyleme Yöneltilen Eleştiriler 2. Celil Kiraz, “Saçaklızade’nin Beydavi’ye yönelttiği Eleştiriler” 3. Mehmet Çiçek, “Kur’an’ın Varlığı Şeriatla mı Sağlanır? Osmanlı Şerh Geleneğinde Bir Tartışma” 4. DİA “haşiye”, “şerh”, “talika” vb. ilgili maddeler

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte