>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Sistematik Kelam ILT307 Zorunlu Lisans 1 Güz 6

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. (31.m) Fatih KURT
Doç. Dr. Kadir GÖMBEYAZ
Dr. Öğr. Üyesi Recai ÇETRES

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Kelam ilminin nasıl bir ihtiyacın ürünü olarak ortaya çıktığını ve diğer ilimlerden farklı olan metodolojik yönünü kavrar.
2) Kelam ilminin meselelerini kendi sistematiği üzerinden öğrenir.
3) Kelam ilminin meseleleri etrafında hasıl olan farklı görüş ve inanışları onları doğuran diyalektik ilişkinin farkında olarak kavrar ve öğrenir.
4) Kelam ilminin meseleleri etrafında oluşan görüşlerin ve görüşler arasındaki farklılığın arkaplanına dair bilgiler edinir.
5) Farklı görüşleri ortaya çıkaran arkaplana dair analiz önerileri sunma becerisi kazanır.
6) Kelam ilminin literatürünü tanır.
7) Kelam ilminin nasıl bir ihtiyacın ürünü olarak ortaya çıktığını ve diğer ilimlerden farklı olan metodolojik yönünü kavrar.

Program Yeterliliği İlişkisi

Bölümün/programın program yeterlilikleri sistemde olmadığından ilişkilendirme işlemi yapılamamıştır.

Eğitim Şekli

e-ders

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Kelam ilminin temel meseleleri, farklı görüş ve tartışmalar, inanç esaslarının dayandığı temeller, farklılıkların çok yönlü sebeplerine dair öneriler

Haftalık Ders İzlencesi

1) Kelam İlminin tanımı, konusu, önemi, değeri, ortaya çıkış süreci, ilk ihtilaflar, ilk kelam ekolleri
2) Kelam ilminin tarihsel süreçte geçirdiği evreler ve belli başlı eserler ve kişiler, Hükümler ve kelama konu olan hükümlerin mahiyeti, delil çeşitleri, kelama göre bilginin kaynakları
3) İmanın mahiyeti ve iman ile alakalı meseleler İmanın tanımı, mahiyeti, amelle ilişkisi
4) Taklidî-tahkikî iman, imanda artma eksilme, iman-islam farkı, küfür-şirk-irtidat-nifak, kebîre meselesi, tekfir
5) Allah’a iman: Farklı din ve düşüncelerde tanrı tasavvurları, İsbat-ı vacib’in imkanı ve delilleri,
6) Allah ismi, esma-i hüsna, Allah’ın sıfatları, Sıfatlar tartışması etrafında oluşan görüş ve mezhepler
7) Uluhiyyetle alakalı diğer meseleler: Husun-kubuh, fetret ehli ve ebeveyn-i resulün durumu, salah-aslah, teklif, ecel, rızık, istitaat vs.
8) Ara sınav / Değerlendirme
9) Özgür irade ve kader
10) Peygamberlere İman: Peygamber göndermenin hükmü, peygamberlerin sıfatları, Kur’an’da adı geçen peygamberler, peygamberlerin dereceleri
11) Mucize ve diğer olağanüstü haller, Mehdi-Mesih meselesi, imamet meselesi
12) Kitaplara iman
13) Meleklere İman
14) Ahirete iman ve kıyamet
15) Ahiret hayatının evreleri, Kabir Hayatı, şefaat
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Grup Çalışması
6) Benzetim
7) Beyin Fırtınası
8) Örnek Olay
9) Bireysel Çalışma
10) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte