>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Denizde Emniyet ve Gemi Güvenlik I DIY221 Seçmeli Lisans 2 Güz 4

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Ozan Hikmet ARICAN
Ögr. Gör. Dr. Ali Umut ÜNAL

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Acil durumlarda nasıl hareket edebileceğini tanımlar.
2) Can kurtarma araçlarını kullanır.
3) Yangın önleme ve yangınla mücadele eder.
4) Denizde kişisel canlı kalma tekniklerini tanımlar.
5) Yangınla mücadele ekipmanlarını kullanır.
6) Yangınla mücadele ekipmanlarının gemideki yerlerini bilir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3
Öğrenme Kazanımları
1      
2 Orta    
3   Düşük  
4      
5      
6   Orta  

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

İstenmemekte

Dersin İçeriği

Geminin terk edilmesi durumunda denizde hayatta kalma, Meydana gelebilecek acil durum tipleri, Çatışma, Yangın, Batma, Gemide bulunan cankurtarma araçlarının tipleri, Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan donanımlar, Kişisel can kurtarma araçlarının konumu, Hayatta kalmayla ilgili ilkeler, Eğitim ve talimlerin önemi, Kişisel koruyucu kıyafet ve donanımın kullanılması, Acil durumlara hazırlıklı olma , Can salları ve cankurtarma filikaları istasyonlarına çağrı yapıldığında hareket tarzlarının uygulanması, Gemiyi terkte hareket tarzları, Suda bulunulduğunda hareket tarzları, Cansalları ve cankurtarma filikalarında hareket tarzlarının uygulanması, Hayatta kalanlar için ana tehlikeler Denize indirme sırasında ve sonrasında can salları veya cankurtarma filikalarında sorumluluk ,Can salları ve cankurtarma filikalarının; yapısı, donanımları, teçhizatı, özellikleri ve imkânları, Can salları ve cankurtarma filikalarını denize indirmek için kullanılan sistemler, Dalgalı bir denizde can sallarını ve cankurtarma filikalarını indirme yöntemleri, Can salları ve cankurtarma filikalarının gemiye alınma metotları, Gemi terk edildikten sonra yapılacak işlemler, Yüklü halde serbest bırakma sistemlerinin kullanımına ilişkin tehlikeler, Bakım ve tutum yöntemleri, cankurtarma filikalarının motorunun çalıştırılması, Cankurtarma filikalarının motorunu ilk hareket (başlatma) ve çalıştırma yöntemleri, Gemi terk edildikten sonra hayatta kalanların (kazazedelerin), can salları ve cankurtarma filikalarının yönetilmesi, Sert havalarda can salları ve cankurtarma filikalarını kontrolü, Parima (pruva halatı), deniz demiri ve diğer ekipmanların kullanılması, Can salları ve cankurtarma filikalarında yiyecek ve su paylaşımı , Can salları ve cankurtarma filikalarının yerinin tespit edilmeleri için yapılması gereken hareketler, Helikopterle kurtarma metodu, Hipoterminin etkileri ve ondan korunma, Dalış kıyafetleri ve ısı koruyuculu yardımcı elemanlar, koruyucu örtüler ve kıyafetlerin kullanımı, Can filikalarını çekip götürmek ve denizdeki kazazede ve kişileri kurtarmak için kurtarma botları ve motorlu can sallarının kullanılması, Can salları ve cankurtarma filikalarının teknesinin karaya çıkartılması, İletişim ve işaret cihazları/fişekleri dahil olmak üzere yer tespit (konum) cihazlarının kullanılması, Uydu epırb'ler ve sart'lar, Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan telsiz araçları ve kullanılmaları, Payroteknik tehlike işaretleri ve kullanılmaları, Hayatta kalanlara (kazazedelere) ilk yardım uygulanması , İlk yardım kiti ve canlandırma (hayata döndürme) tekniklerinin kullanılması, Kanama ve şokun kontrol edilmesi , Yaralıların yönetimi, Acil durum yöntemlerine uyulması, Meydana gelebilecek acil durum tipleri, Çatışma, Yangın, Batma, Acil durumlara müdahale için gemideki ihtimaliyet planlarının (olabilirlik yedek planlarının) bilinmesi, Acil durum işaretleri, Mürettebata role çizelgesinde tahsis olan özel görevler, Toplanma istasyonları, Kişisel emniyet donanımının doğru kullanımı, Yangın, çatışma, batma ve gemiye su girmesi gibi muhtemel acil durumları keşfetmek için yapılacak işlemler, Acil durum alarm işaretleri duyulduğunda uygulanacak hareket tarzları, Eğitim ve talimlerin önemi, Kaçış yolları, dahili iletişim ve alarm sistemleri, Deniz çevresinde kirliliği önlemek için alınacak tedbirler, Deniz çevresinin, Operasyonel veya kaza ile kirletilmesinin etkileri, Temel çevresel koruma yöntemleri, Deniz çevresinin karmaşıklığı ve çeşitliliği hakkında temel bilgiler, Emniyetli uygulamalarının gözetilmesi, Emniyetli çalışma uygulamalarına bağlı kalmanın önemi, Gemilerdeki potansiyel tehlikelerden korunmak için mevcut olan emniyet ve koruma cihazları, Kapalı alanlara girmeden önce alınması gereken önlemler, Kaza önleme ve iş sağlığı ile ilgili uluslararası önlemler hakkında bilgiler, Gemide etkili iletişime katkıda bulunulması, Gemideki kişiler ve ekipler arasında etkili iletişim ilkeleri, İletişime yönelik engeller hakkında bilgiler, Etkili iletişimler kurma ve koruma becerisi, Gemide etkili insan ilişkilerine katkıda bulunulması, Gemide iyi insan ve iş ilişkileri sürdürmenin önemi, Uyuşmazlığın çözümlenmesi dahil olmak üzere temel ekip çalışması ilkeleri ve uygulamaları, Sosyal sorumluluklar; çalışma koşulları; kişisel haklar ve yükümlülükler, Uyuşturucu ve alkolün kötü maksatlı olarak kullanımının tehlikeleri, Yorgunluğu kontrol etmek ve yorgunluğun anlaşılması, Gerekli dinlemeyi sağlamanın önemi, Uyku, programlar ve günlük temponun yorgunluk üzerindeki etkileri, Fiziksel stres kaynaklarının gemiadamlarının üzerindeki etkileri, Gemi içinde ve dışında çevre streslerinin etkileri ve bunların gemiadamları üzerine tesirleri, Program değişikliklerinin gemiadamlarının yorgunluğu üzerindeki etkileri. 1) ÇATIŞMA, OTURMA VE HASAR KONTROLÜ a) Bir gemiyi bilerek kumsala oturturken alınacak önlemler b) Karaya oturma durumundan hemen önce ve sonra yapılması gerekenler c) Oturmuş gemiyi yardımlı ve yardımsız tekrar yüzdürmek d) Çatışmadan hemen önce ve çatışmadan veya herhangi bir nedenle teknenin su geçirmez bütünlüğünün yitirilmesinden sonra yapılması gerekenler e) Hasar kontrolünün uygulanması 2) EMERCENSİ DÜMEN TUTMA 3) EMERCENSİ YEDEKLEME DÜZENLEMELERİ VE YEDEKLEME PROSEDÜRLERİ 4) KURTARMA VE YARDIM OPERASYONLARININ KOORDİNASYONU 5) GEMİNİN MÜRETTEBATININ VE YOLCULARININ GÜVENLİK VE EMNİYETLERİNİN SÜRDÜRÜLMESİ VE CAN KURTARMA, YANGINLA MÜCADELE VE DİĞER GÜVENLİK SİSTEMLERİNİN ÇALIŞMA KOŞULLARI a) Can kurtarma araçlarıyla ilgili kurallar b) Yangın ve gemiyi terk role talimlerinin düzenlenmesi c) Can-kurtarma, yangınla mücadele ve diğer emniyet sistemlerinin çalışma koşullarının sürdürülmesi d) Gemideki tüm kişilerin acil durumlarda korunması ve himayesi için yapılması gereken faaliyetler e) Yangından, patlamadan, çatışmadan veya oturmadan sonra gemiyi kurtarmak ve hasarı azaltmak için faaliyetler 6) ACİL DURUM VE HASAR KONTROL PLANLARININ GELİŞTİRİLMESİ ACİL DURUMLARIN İDARESİ a) Acil durumlara karşılık olarak muhtemel durum planlarının hazırlanması b) Hasar kontrolünü de içeren gemi yapısı c) Yangından korunma, ihbar ve söndürme yöntem ve araçları d) Can kurtarma araçlarının işlevleri ve kullanımı 7) GEMİLERDE TIBBİ BAKIMIN TEMİN EDİLMESİNİN DÜZENLENMESİ VE YÖNETİMİ a) Tıbbi yayınlar b) Gemiler için uluslararası tıbbi rehber c) Uluslararası işaret kodları (tıbbi bölüm) d) Tehlikeli yüklerle ilgili kazalarda kullanmak üzere tıbbi ilkyardım1) GEMİNİN TERK EDİLMESİ DURUMUNDA DENİZDE HAYATTA KALMA a) Meydana gelebilecek acil durum tipleri i) Çatışma ii) Yangın iii) Batma b) Gemide bulunan cankurtarma araçlarının tipleri c) Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan donanımlar d) Kişisel can kurtarma araçlarının konumu e) Hayatta kalmayla ilgili ilkeler f) Eğitim ve talimlerin önemi g) Kişisel koruyucu kıyafet ve donanımın kullanılması h) Acil durumlara hazırlıklı olma i) Can salları ve cankurtarma filikaları istasyonlarına çağrı yapıldığında hareket tarzlarının uygulanması j) Gemiyi terkte hareket tarzları k) Suda bulunulduğunda hareket tarzları l) Can salları ve cankurtarma filikalarında hareket tarzlarının uygulanması m) Hayatta kalanlar için ana tehlikeler 1) DENİZE İNDİRME SIRASINDA VE SONRASINDA CAN SALLARI VEYA CANKURTARMA FİLİKALARINDA SORUMLULUK a. Can salları ve cankurtarma filikalarının; yapısı, donanımları, teçhizatı, özellikleri ve imkânları b. Can salları ve cankurtarma filikalarını denize indirmek için kullanılan sistemler c. Dalgalı bir denizde can sallarını ve cankurtarma filikalarını indirme yöntemleri d. Can salları ve cankurtarma filikalarının gemiye alınma metotları e. Gemi terk edildikten sonra yapılacak işlemler f. Yüklü halde serbest bırakma sistemlerinin kullanımına ilişkin tehlikeler g. Bakım ve tutum yöntemleri 2) CANKURTARMA FİLİKALARININ MOTORUNUN ÇALIŞTIRILMASI Cankurtarma filikalarının motorunu ilk hareket (başlatma) ve çalıştırma yöntemleri 3) GEMİ TERK EDİLDİKTEN SONRA HAYATTA KALANLARIN (KAZAZEDELERİN), CAN SALLARI VE CANKURTARMA FİLİKALARININ YÖNETİLMESİ a) Sert havalarda can salları ve cankurtarma filikalarını kontrolü b) Parima (Pruva halatı), deniz demiri ve diğer ekipmanların kullanılması c) Can salları ve cankurtarma filikalarında yiyecek ve su paylaşımı d) Can salları ve cankurtarma filikalarının yerinin tespit edilmeleri için yapılması gereken hareketler e) Helikopterle kurtarma metodu f) Hipoterminin etkileri ve ondan korunma g) Dalış kıyafetleri ve ısı koruyuculu yardımcı elemanlar, koruyucu örtüler ve kıyafetlerin kullanımı h) Can filikalarını çekip götürmek ve denizdeki kazazede ve kişileri kurtarmak için kurtarma botları ve motorlu can sallarının kullanılması i) Can salları ve cankurtarma filikalarının teknesinin karaya çıkartılması 4) İLETİŞİM VE İŞARET CİHAZLARI/FİŞEKLERİ DAHİL OLMAK ÜZERE YER TESPİT (KONUM) CİHAZLARININ KULLANILMASI a) Uydu EPIRB'ler ve SART'lar b) Can salları ve cankurtarma filikalarında bulunan telsiz araçları ve kullanılmaları c) Payroteknik tehlike işaretleri ve kullanılmaları 5) HAYATTA KALANLARA (KAZAZEDELERE) İLK YARDIM UYGULANMASI a) İlk yardım kiti ve canlandırma (hayata döndürme) tekniklerinin kullanılması b) Kanama ve şokun kontrol edilmesi c) Yaralıların yönetimi

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Grup Çalışması
4) Laboratuvar/Çalıştay
5) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte