>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Okullarda Rehberlik BES404 Zorunlu Lisans 4 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN
Doç. Dr. Tolga Kaan BAHADIR

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Sınıf içinde danışma ve rehberlik anlayışını kazanır
2) Sınıf içinde etkili iletişimi yönetir
3) Bireyi tanıma ve yönlendirmede gerekli bilimsel tutum edinir.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1
Öğrenme Kazanımları
1 Orta
2  
3 Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Eğitim Psikolojisi

Dersin İçeriği

Öğrenci Kişilik Hizmetlerinin Amaçları ve Eğitimdeki Rolü; Rehberlik Hizmet Alanları; Rehberliğin Genel İlkeleri; Öğrenciyi Tanıma; Yönlendirme; Bilgi Toplama ve Yayma; Psikolojik Danışma; Yerleştirme; İzleme; Danışmanlık; Araştırma ve Değerlendirme; Çevre ile İlişkiler; Mesleki Yönlendirme; Özel Eğitim: Özel eğitimin amacı, Özel eğitime muhtaç öğrencilerin belirlenmesi ve eğitimi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Rehberliğin tanımı, özellikleri, toplumda yapılan yardımların hangisi rehberlik hangisi değil, psikolojik danışma ile farkı, benzer ve farlı yönleri, psikolojik danışma ve psikoterapi farkı, rehberlik faaliyetlerinin amacı interaktif yaklaşımla aktarılır.
2) Rehberlik kavramının tüm dünyada ve ülkemizde gelişimi, tarihçesi hakkında bilgi aktarılır. Geçmişten günümüze olan gelişmeler örneklerle tartışılır
3) Rehberlik ve psikolojik danışmanın temel ilkeleri aktarılır. Gizlilik ve hangi durumlarda bu gizliliğin kalktığı konusunda mesleki etik ve yönetmeliklerden söz edilir. Her bir ilke örneklerle somutlaştırılır.
4) Eğitim ve öğretim içerisinde rehberliğin önemi, yeri ve okulda görevli olan kişilerin rehberlik faaliyeti içerisindeki rolleri, rehberlikte ekip olma konusunda farkındalık yaratılır.
5) Rehberlik türleri, hangi alanda ne tür rehberlik yapıldığına dair detaylı bilgi aktarılır.
6) Mesleki rehberlik, mesleki gelişim evreleri detayları ile çeşitli kuramcıların ortaya koyduğu ayırımlara göre aktarılır
7) Öğrenci kişilik hizmetleri işlevi rehberlikle ilişkisi, rehberlik çeşitleri öğretim basamakları, işlevine, problem alanlarına, yaş dönemlerine göre detaylı aktarımda bulunulur.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Rehberlik çalışmaları açısından bireyi tanıma teknikleri ve bunları kullanma konusunda etik ilkeler anlatılır. sınıf öğretmenleri tarafından uygulanabilecek bir kaç örnek gösterilir.
10) Görüşmeler ve ölçek uygulamaları sonucu elde edilen bilgilerin saklanması, dosya kullanma, her işlemin kayıt altına alınıp saklanması ve rehberlik çalışmaları ile ilgili yasal ve etik zorunluluklar, ilde ve okulda rehberlik faaliyetlerinin organizasyonu ve yürütülmesinde görevler ve sınırlılıklar paylaşılır.
11) Rehberlik ve psikolojik danışma akımları (hümanistik, davranışçı, bilişsel, varoluşçu, psikanalitik vb), terapi örnekleri aktarılır, aralarında ilişki ve farklılıklar değerlendirilir.
12) Psikolojik danışma nedir, türleri ve kimler uygulayabilir bilgileri aktarıldıktan sonra bir örnek danışma seansı simulasyonu yapılır.
13) Okulda karşılaşılabilecek problem durumları ve çözüm önerileri, sınıfta yapılacak çalışmalar, ne zaman profesyonel yardım almalı, öğretmenin destek sınırı ne olmalı, öğretmenlerin doğru ve yanlış tutumları, yapılan yanlışların sonuçlarının bireye, ailesine ve topluma getirileri değerlendirilir. önleyici, kişisel, gelişimsel ve tedavi açıdan yaklaşım örnekleri verilir. Sorun durumlarında aile-okul işbirliği nasıl sağlanmalı konusunda farkındalık geliiştirilir. Ayrıca danışma, konsültasyon, sosyal beceri vb terminoloji verilir
14) Sosyal etkileşim, akran zorbalığı, şiddet, çekingenlik, öğrenme sorunları vb problem durumları örnek olaylar anlatılarak kavratılır. Okul aile işbirliği nedir nasıl arttırılabilir. Bu işbirliğin çocuğun kişilik gelişimi ve akademik başarı açısından önemi aktarılır.
15) Okul ortamnlarında yaşanmış gerçek olayları içeren hikayeler anlatılır ve öğrencilere öğretmen olarak nasıl yaklaşmaları gerektiği konusunda interaktif bir değerlendirme yapılır. Bu yaklaşımla doğru tutum geliştirilir. Rehberlik dersi çerçevesinde anlatılan bilgilerle doğru bir yaklaşım farkındalığı oluşup oluşmadığı değerlendirilir.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Hasan Tan
2- Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Enver Sarı, Kolektif, Günseli Girgin, Anı Yayınları
3- Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik, John J. Schmidt John J. Schmidt, Nobel Yayın ve Dağıtım

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

30%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

40%

Ödev

1

30%

Proje

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte