>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Gelişim Ve Öğrenme RKR210 Zorunlu Lisans 2 Bahar 5

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN
Öğr. Gör. Enis ÇOLAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) gelişim ve öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklar
2) Öğrenmeyi etkileyen çevresel ve gelişimsel faktörleri açıklar
3) Bedensel gelişim, dil gelişimi, bilişsel gelişim, ahlak gelişimi; kişilik, sosyal ve duygusal gelişim, zeka kavramını açıklar,
4) Algılama, dikkat, ödül ve ceza, pekiştireç kavramı,Çoklu zeka sistemini ve zeka bölümlerini açıklar
5) okul ortamında karşılaşılabilecek gelişim ve öğrenme sorun durumlarını tanır ve sorunları çözmede eğitimcinin rolünü açıklar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta   Orta   Orta                
2   Orta   Orta   Orta Yüksek   Orta   Orta      
3                            
4                            
5   Orta     Orta   Orta   Orta Orta        

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

PSİKOLOJİ

Dersin İçeriği

Gelişimle ilgili temel kavram ve ilkeler, gelişim kuramları, gelişim dönemleri, çocuklukta bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi. döneminin temel özellikleri, ergenlik döneminde bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, ergenlik dönemi sorunları. Öğrenmeyle ilgili temel kavram ve ilkeler, öğrenmeyi etkileyen etkenler, öğrenme kuramları.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Psikoloji tanımı, akımları ve alt alanları kısaca anlatılır, bu alt alanlardan eğitim psikolojisine giriş yapılır genel tanım ve terminoloji aktarılır
2) Gelişim kavramı, gelişim ilkeleri, gelişimi etkileyen faktörler, bu faktörleri somut örneklerle kavrama, yaş dönemlerini isimlendirme
3) Bedensel gelişim yaşlara göre verilir. bedensel gelişimin eğitim açısındandan önemi örneklerle kavratılır. Bedensel gelişimle ilgili temel kuramlar aktarılır.
4) Bedensel gelişim gerilikleri ve eğitimcinin bu durumda yapması gerekenler, koruyucu ve destekleyici önlemler interaktif bir şekilde değerlendirilir
5) Dil gelişimi, dil gelişimi hakkında temel kuramlar, Konuşma gelişimini etkileyen faktörler. konuşma gelişimi yaşlara göre nasıldır? dil gelişiminin öğrenmeye etkisi anlatılır. Konuşma bozuklukları nedenleri, çeşitleri, tedavisinde sınıfta ne tür destek verilmesi gerektiği aktarılır.
6) Kişilik tanımı, duygusal gelişim ve kişilik gelişimi yaş dönemine göre detaylı verilir. Kişilik kuramlarına kısa bir giriş yapılır
7) Freudun kişilik (psikoseksüel) gelişim kuramı detaylarıyla sunulur. Kişilik oluşumunda rol oynayan katmanlar; id, ego, süperego detaylı verilir, ego fonksiyonları ve bu fonksiyonların ruh sağlığının korunmasında öneminden söz edilir. bilinç, bilinçaltı, bilinçdışı, bilinçötesi kavramları aktarılır.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Ahlak gelişimi yaşlara göre anlatılır, Piage ve Kohlberg'in Ahlak gelişim kuramları detaylarıyla aktarılır.
10) Biliş kavramı, bilişsel gelişim yaşlara göre özellikleri, bilişsel gelişim kuramları, Piage'nin bilşsel gelişim aşamaları detaylarıyla aktarılır.
11) Öğrenme kavramı, tanımı, öğrenmeyi etkileyen faktörler, temel öğrenme yaklaşımları, öğrenme güçlüğü olan çocukların tespiti ve yönlendirilmesinde sınıf ortamında yapılması gerekenler, öğrenme ile ilgili sorunları ayırt etme kazandırılır. zeka kavramı detaylı aktarılır. Zihinsel veya başka bir engeli olan öğrencilerin nereye yönlendirilmesi ve sınıfta neler yapılması gerektiği aktarılır. Öğrenme kuramlarına kısaca bir giriş yapılır.
12) Davranışçı ( klasik öğrenme, operant öğrenme, gözlemsel öğrenme) ve bilişsel öğrenme kuramları, ceza ve ödül konusu detaylı aktarılır.
13) Zeka kavramı, zeka gelişimi, zeka kuramları, zeka yaşı ve zeka bölümü hesaplamanın nasıl yapıldığı, zeka geriliği, zeka gelişimine etki eden faktörler aktarılır, günümüzde geçerli zeka kuramları aktarılır. Algının tanımı, çeşitleri, algılamayı geliştirmek için yapılması gerekenler. İşitsel görsel algı ve bunların öğrenmede yeri; algı bozuklukları çeşitleri tespiti ve yönlendirilmesi için sınıf ortamında yapılması gerekenler aktarılır. Bellek, uzun ve kısa süreli bellek konusu aktarılır.
14) Gardner'ın Çoklu zeka kavramı detaylı aktarılır. Çoklu zeka alanlarından olan sekiz alan içeriği detaylı verilir. Çoklu zeka durumunu değerlendiren ölçek verilir ve öğrencilerin kendi zeka alanlarının farkına varması ve konunun somut kavranması sağlanır.
15) Duygusal zeka konusu detaylı işlenir, ayrıca duygusal gelişim konusuna bir giriş yapılır.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ziya Selçuk, (2015) "Eğitim Psikolojisi", Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara
2- Doğan Cüceloğlu (2012), "İnsan ve Davranışı", Remzi Kitabevi, İstanbul
3- Binnur Yeşilyaprak (2016), "Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim)", Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
4- Ethem Özgüven (2004),"Görüşme İlke ve Teknikleri" , PDREM Yayınları, ankara.
5- Charles G. Morris (2002),"Psikolojiyi Anlamak" Çeviri Ed. H. Belgin Ayvaşık, Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Beyin Fırtınası


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte