>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Psikoloji RKR115 Zorunlu Lisans 1 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Prof. Dr. Elif KARAGÜN
Öğr. Gör. Enis ÇOLAK

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Psikolojinin tanımı, akımları, alt alanları ve konu ile ilgili temel kavramları açıklar.
2) İletişim nedir? İletişim türleri, beden dilini açıklar.
3) Bireyleri tanıma tekniklerini tanır, Test seçme ve uygulama yöntemlerini açıklar
4) Stres durumları ve stresle baş etme durumlarını açıklar.
5) Psikolojik hastalıkların önlenmesi, ruh sağlığının korunmasında yapılacak çalışmaları açıklar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Orta       Düşük               Düşük
2 Düşük   Orta   Orta Yüksek Düşük Orta Düşük Orta       Yüksek
3 Düşük Yüksek Orta   Orta Orta Düşük Orta   Orta       Yüksek
4 Düşük   Yüksek   Orta Orta Düşük Düşük Düşük Düşük       Yüksek
5 Düşük   Yüksek     Düşük Yüksek Orta           Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

YOK

Dersin İçeriği

Psikoloji, tanımı ve temel kavramlar, stres ve stresle başetme, İşletmelerde ve okullarda stres kaynakları, grup dinamizmi, kişilik gelişimi ve öz güvende rekreatif etkinliklerin yeri, zaman yönetimi, bireyi tanıma teknikleri, hastalık ve sağlık kavramları, ruh sağlığı ölçütleri, ruhsal hastalıklarda ve korunmada rekreasyonun yeri ve yapılacak rekreatif çalışmaları, iletişim becerileri, yaşlara göre doğru yaklaşım ve doğru görüşme

Haftalık Ders İzlencesi

1) Psikoloji biliminin tanımı, tarihçesi, psikoloji akımları, kuramlar, alt alanları, işbirliği yaptığı diğer bilimler hakkında bilgi aktarımı interaktif bir yöntemle yapılır.
2) İnsan ve davranış, davranışın biyolojik ve nörolojik temelleri kısaca aktarılır. duygulanım ve dengeleşim, davranışın yerleşmesinde genetik ve çevrenin etkisi interaktif bir yaklaşımla değerlendirilir.
3) Davranış ve kişilik ilişkisi, kişilik tanımı, oluşumu, kişiliğin oluşumunda önemli olan etkenler yaşlara göre özellikler örnekler üzerinden aktarılır.
4) İd- ego ve süperego oluşumu, ego fonksiyonları, savunma mekanizmaları ve bunların ruhsağlığının korunmasında önemi, toplumda karşılanan ve hoş karşılanmayan bazı davranış örnekleri üzerinde bu kavramlar değerlendirilir. Hastalık ve sağlık kavramı, ruh sağlığı ve hastalık kriterleri, ayrıca ne zaman yardım almalı veya yönlendirmeli konusunda farkındalığı sağlanır.
5) kişilik kuramlarından örnekler verilerek bu kuramlara göre yaş dönemlerine göre kişilik gelişimi aktarılır. Kişilik bozukluğu nedir. belirtileri vb kısaca kişilik bozukluklarından söz edilir.
6) Psikolojide kullanılan bireyi tanıma teknikleri, psikolojik test çeşitleri, test seçme ve değerlendirme konusunda etik kriterler bilginin saklanması ve kullanılması konuları aktarılır.
7) Başlıca ruhsal hastalıklar, davranış bozuklukları. bu bozuklukların ayırt edilmesi, ruhsal hastalıkların tedaviye yönlendirilmesinin yanısıra sosyal destek çalışmaları, sosyal çalışmaların iyileştirme etkisi çeşitli araştırma bulgularıyla sunulur.
8) Stres nedir? stresin oluşum mekanizması, stresin kısa ve uzun dönem belirtileri, stresin davranışa yansıması, stresle baş etmek için neler yapmalı ve stresle başetmede rekreatif aktivitelerin kullanımı aktarılır.
9) İşletmelerde; stres kaynakları ve çatışma, işletme içerisinde stresle baş etme ve çatışma çözümü için neler yapmalı, kalite ve verimliliğin artışında rekreasyon kullanımı.
10) Sosyalleşme ihtiyacı, yalnızlık ve yabancılaşma kavramları ve rekreasyon, sosyal davranışın güdülenmesi. sosyalleşmenin ruh sağlığına olan etkileri, sağlıklı olmak ve iyi ilişkiler için nelerin gerekli olduğu konusunda farkındalık sağlanır
11) sosyalleşme ve yalnızlık duygusuyla baş etmede iyi bir iletişimin önemi, iletişim türleri, beden dili, etkili iletişim için doğru dil kullanımı, sınıf içinde konu dramatize edilerek gösterilir.
12) sahip olduğumuz rasyonel ve irasyonel düşünce kalıpları, bu düşünce kalıplarının duygu durumumuza ve ruhsal hastalıkların ortaya çıkmasında etkisi Psikoterapi tanımı, çeşitli terapi teknikleri ve bunlar içerisinde rekreasyonun kullanımı, terapi çeşitleri, psikolojik durumlar için etik durumlar interaktif değerlendirilir.
13) Engel kavramı, bizim engellerimiz, toplumsal duyarlılık, engelli ailelerin sahip olduğu duygu durumu ve engelli birey ve ailelerine psikolojik destek konuları interaktif değerlendirilir.
14) başarılı olmada öz güven, duygusal zeka, IQ kavramlarının önemi. Başarılı olmak için neler yapmalı konusunda farkındalık artırılır.
15) Başarı için odaklanmak, dikkat, algı kavramları, algılama nedir? çeşitleri nelerdir. Algı bozuklukları için neler yapılmalı konmusunda farkındalık arttırılır.

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- ”Kişilik” Prof. Dr. Özcan Köknel,
2- Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Orhan Öztürk, Hyb Yayıncılık.
3- ”Çocuk Psikolojisi” Prof. Dr. Haluk Yavuzer. Altın Kitaplar Yayınevi.
4- “Klinik Uygulamada Psikiyatri” Prof. Dr. Ertuğrul Köroğlu, Hekimler Yayın Birliği.
5- Stres ve Başa Çıkma Yolları, Acar Baltaş, Zuhal Baltaş, Remzi Kitabevi.
6- Gençlik Çağı, Atalay Yörükoğlu, Özgür Yayın Dağıtım.
7- Stres ve Başa Çıkma, Nesrin Hisli Şahin, Psikologlar Derneği Yayınları.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Proje Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte