>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Turizmde Etik ve Sosyal Sorumluluk OMP263 Seçmeli Önlisans 2 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Tülay POLAT ÜZÜMCÜ
Dr. Öğr. Üyesi Armağan YILDIRIM

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Etiği tanımlar, işlevini ve önemini bilir. Turizmde etiğin önemini bilir.
2) Etik kuramlarını ve ilkelerini bilir.
3) Etik, görgü kuralları, hukuk, adetler, gelenek ve görenekler arasındaki ilişkiyi anlar.
4) Ulusal ve uluslararası etik kodlarını bilir.
5) Turizmde etik değerleri (dürüstlük, bütünlük, gerçeklik, sadakat, doğruluk, başkalarına saygı, liderlik, duyarlılık, mahremiyete saygı)ni bilir.
6) Hak kavramını, hak kavramı kapsamında en son insan hakkı olan 'turizm hakkını' bilir. Turizm endüstrisinde çalışan işgören ve girişimcilerin haklarını bilir.
7) Çevreye, dünya mirasına, doğal hayata ve insani değerlere saygı duymayı ve koruyucu davranmayı bilir.
8) Ara Sınav
9) Turizm endüstrisi dünyanın en büyük endüstrilerinden birisidir. Faaliyet çevresinin çok karmaşık olması nedeniyle yaşanan kimi olumsuz olaylara rağmen, endüstri büyümeye devam etmektedir. Peki, 'etik' ağırlama ve turizm endüstrisi için önemli midir? Öğrenci bu sorunun cevabını tartışır.
10) Örnek Olay (1)in İncelenmesi
11) Örnek Olay (2)nin İncelenmesi
12) Örnek Olay (3)ün İncelenmesi
13) Örnek Olay (4)ün İncelenmesi
14) Etik sorunu tanımlar, çözüm yolları ileri sürebilir. Turizmde karşılaşılan etik sorunları bilir.
15) Kendisinin yaşadığı sorunları etik değerlerin süzgecinden geçirerek değerlendirir.
16) Final Sınavı

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
2 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
3 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
4 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
6 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
7 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
8 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
9 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
10 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
11 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
12 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
13 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
14 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
15   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
16 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Gönüllülük Çalışmaları

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, Birleşmiş Milletler DÜnya Turizm Örgütü 'nün Şili-Santiago'da gerçekleştirdiği 13.Genl Kurulu'nda, ekonomik gelişmeye, uluslararası anlayışa, barış, refah, insanın temel hak ve özgürlüklerine, ırk, cinsiyet, dil ve din ayrımı yapılmaksızın herkese evrensel saygı duyularak turizmin teşvik ve geliştirilmesinin sağlanmasında, dünya turizminin sorumlu ve sürdürülebilir gelişiminin sağlanmasında esas oluşturacak olan 'Turizm İçin Küresel Etik Kuralları' adı altında 1 Ekim 1999 tarihinde kabul ve beyan ettiği ilkelerdir: 1)Turizmin insanlar ve toplumlar arasındaki karşılıklı anlayış ve saygıya katkısı, 2) Bireysel ve kollektif gelişimin aracı olarak turizm, 3) Sürdürülebilir gelişmenin bir ögesi olarak turizm,

Haftalık Ders İzlencesi

1) Turizm ve etik ilişkisi: Etiğin tanımı, işlevleri, turizmde önemi
2) Etik kuramları: Sonuççu kuramlar, yararlılık kuramı, sonuççu olmayan kuramlar, ödev bilim kuramı, adalet kuramları
3) Etik, görgü kuralları, hukuk, adetler, gelenek ve görenekler arasındaki ilişki
4) Ulusal ve uluslararası etik kodları
5) Turizmde etik değerleri (dürüstlük, bütünlük, gerçekçilik, sadakat, doğruluk, başkalarına saygı, liderlik, duyarlılık, mahremiyete saygı)
6) Hak kavramı, turizm hakkı, işgören ve girişimcilerin hakkı
7) Çevreye, dünya mirasına, doğal hayata ve insani değerlere saygı duyma ve koruma
8) Ara sınav
9) "Etik ağırlama ve turizm endüstrisi için önemli midir?" sorusunun tartışılması
10) "Turizm geleneksel ekonomileri, el sanatlarını geliştirici etkide bulunma şansını içinde barındırır" yaklaşımının tartışılması (Örnek Olay 1)
11) "Yeryüzünün kaynaklarının doğrudan ve kişisel olarak deneyimlenmesi tüm dünya insanlarına eşit olarak sunulan bir haktır" yaklaşımının tartışılması (Örnek Olay 2)
12) "Aileler, gençler, öğrenciler ve ileri yaşta bulunanlar ile engelli kişilerin turizme katılması desteklenmeli ve fiziki ortam sağlanmalıdır" yaklaşımının tartışılması (Örnek Olay 3)
13) "Tarihi ve kültürel zenginliklere ve anıtlara yapılan ziyaretlerden sağlanan gelirlerin hiç değilse bir kısmı, sözü edilen zenginliklerin varlığının sürdürülmesi, korunması, onarılması, koşullarının iyileştirilmesi için ayrılmalıdır" yaklaşımının tartışılması (Örnek Olay 4)
14) Etik sorunların tanımlanması, çözüm yollarının ileri sürülmesi , turizmde karşılaşılan etik sorunlar
15) Öğrencilerin kendi deneyimlediği etik sorunlar ve değerlendirmeleri
16) Yıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Ethik'in Kısa tarihi Homerik Çağdan Yirminci Yüzyıla Alasdair Maclntyre, Çev.Hakkı Hünler, Solmaz Zelyüt Hünler1.baskı, 2001 Şubat İstanbul22.Paradigma Kitabı, Felsefe Dizisi 14.Kitap, Engin Yayıncılık
2- Turizmde Etik Prof. Dr. Meryem Akoğlan Kozak, Yrd. Doç. Dr. Hatice Güçlü Nergiz 2.baskı, 2009, 264 sayfa ISBN: 978-975-8969-76-0http://detayyayin.com.tr
3- Media Ethics: In the Newsroom and Beyond Mc Graw Hill, New York,1988
4- Mesleğin Etik Standartları Ahmet Kalender Selçuk İletişim, Konya,1999
5- Etik Üzerine Tartışmalar John Nuttal, Çev. Abdullah Yılmaz İstanbul 1997
6- Ethica Etik Üzerine DerslerImmanuel Kant, Çev.Oğuz Özügül 1.baskı, 2003 Ağustos ISBN: 975-8460-54-4Pencere Yayınları No:169, Bayrak MatbaasıPencere-yayin@hotmail.com
7- The Theory of Beauty E.P. Carrit Methuen, London, 1962
8- http//www.ahma.com

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Rol Yapma
7) Grup Çalışması
8) Benzetim
9) Beyin Fırtınası
10) Altı Şapka Metodu
11) Örnek Olay
12) Bireysel Çalışma
13) Problem Çözme
14) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

40%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

80%

Ödev

1

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte