>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Afetler ve Zararlarının Azaltılması SSP342 Seçmeli Önlisans 2 Güz 5

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Serpil GERDAN
Öğr. Gör. Kemal KÜREKÇI

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Afetler ve türleri, Dünya’da ve Türkiye’deki deneyimlerden örnekler dünyadaki dağılımlarını tartışır.
2) Zarar görebilirlik kavramı, kentleşme ve kalkınma ile afetler arasındaki ilişkiyi yorumlar.
3) Depremlerin Önceden Belirlenmesi Araştırmaları, Erken Uyarı ve Hızlı Müdahale Sistemleri, Depreme Karşı Yapısal Bilinç, Yapısal Olmayan Tehlikelerin Azaltılması ile ilgili sorumlulukların farkına varır.
4) Zarar Azaltma Önlemler- Yangınla mücadele ve korunma önlemleri, Toplum Afet Gönüllüler kavramlarını değerlendirir.
5) Zarar azaltma önlemleri- Deprem Tehlike Avı, Aile Afete Hazırlık Planı kavramlarını tanır.
6) Kamu, Sanayi ve KOBİ lerde iş sürekliliği koşullarını uygular.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Orta Düşük Düşük Düşük Orta Orta Düşük
2 Düşük Düşük Düşük Orta Orta Orta Düşük Orta Orta Düşük Düşük Orta
3 Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Orta Orta
4 Düşük Orta Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek
5 Düşük Düşük Düşük Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta Orta
6 Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Afet Yönetimi

Dersin İçeriği

Afet nedir? Tanımı, Çeşitleri, Etkileri. Dünyada ve Türkiye’deki doğal afetler konusunda istatistiki veriler. Kentleşme ve kalkınma ile afetler arasındaki ilişki. Afet Zararlarının Azaltılması kavramı, Toplum eğitimlerinin önemi, Deprem hakkında temel bilgi, Deprem Tehlike Avı, Aile Afete Hazırlık Planı, Depremler sırasında ve sonrasında yapılması ve yapılmaması gerekenler, Yangın hakkında bilgilendirme ve yangın söndürücü kullanımı, Depremlerin Önceden Belirlenmesi Araştırmaları, Erken Uyarı ve Hızlı Müdahale Sistemleri, Diğer Afetler-Sel, Heyelan, Çığ, Sıcak Hava, NBK, Terör. Depreme Karşı Yapısal Bilinç (DKYB), Deprem Bölgelerinde Yapı İnşaatı, Zemin Verilerinin Kullanımı, Taşıyıcı Sistemleri Tanımak ve Yük Aktarma Sistemini Öğrenmek, Binaların Deprem Davranışını Etkileyen Diğer Önemli Etkenler, Doğru Malzeme Kullanımı ve Yapım Şekli, Kullanım Sırasında Binaların Bakımı, Depreme Hazırlık. Yapısal Olmayan Tehlikelerin Azaltılması (YOTA), Yota Etkinliği/ Araştırmalar, YOTA İlkeleri ve Teknik Detaylar, Sabitlemeye Başlamadan Önce Bilinmesi Gerekenler, Temel YOTA Uygulamaları / Adım Adım Sabitleme Yöntemleri, YOTA’ nın Ardından/ Neler Yapılabilir? Toplum Afet Gönüllüsü (TAG) Eğitimi hakkında özet bilgilendirme. Endüstriyel Afetler, Kamu, Sanayi ve KOBİ’lerde İş Sürekliliği

Haftalık Ders İzlencesi

1) Afetler ve türleri
2) Dünyada ve Türkiye’deki afetler konusunda istatistiki veriler.
3) Kentleşme ve kalkınma ile afetler arasındaki ilişki.
4) Zarar Azaltma nedir? Toplum eğitimlerinin önemi, Tehlike Avı, afetler öncesine yönelik önlemler ve hazırlıklar, Aile Afete Hazırlık Planı, bireysel ve kitlesel davranışlar, kişisel afet çantası, yangınla mücadele
5) Temel Afet Bilinci Programları, Afet anı ve öncesi ile ilgili davranış biçimleri, yangından korunma önlemleri
6) Erken Uyarı Sistemleri (tsunami, deprem, sel), amaç ve gerekçeleri, Hızlı Müdahale Sistemleri ve dünyadan örnekler
7) Diğer Afetler-Sel, Heyelan, Çığ, Sıcak Hava, NBK, Terör ve önlemler
8) Öğrenci sunumları
9) Yapısal önlemler, bina stoklarının değerlendirilmesi, riskin belirlenmesi ve azaltılmasına ait çalışmalar, kentsel dönüşümün afet zararlarının azaltılmasındaki yeri ve önemi, uygulamalardaki yanlışlar-doğrular
10) Depreme güvenli yapı farkındalığı, teknik ve sosyal durumlar ve Türkiye'deki afet eğitimleri
11) Yapısal Olmayan Tehlikeleri Azaltılması
12) Yapısal Olmayan Tehlikelerin Azaltılması
13) Toplum Afet Gönüllüleri- Olay Komuta Sistemleri
14) Olay Komuta Sistemi Uygulaması
15) Dönem sonu değerlendirme
16) Fina sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Eğitmen notları
2- AFAD kaynakları

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Alıştırma ve Uygulama
5) Gösteri
6) Grup Çalışması
7) Örnek Olay
8) Bireysel Çalışma


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ödev Notunun Başarıya Oranı

60%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

40%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte