>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Meyve Sebze İşleme Teknolojisi GTP202 Zorunlu Önlisans 2 Bahar 6

Öğretim Elemanı Adı

Dr. Öğr. Üyesi Nur DEDE
Dr. Öğr. Üyesi Semin Özge KESKİN
Öğr. Gör. Halit Sinan ÇETİN
Ögr. Gör. Dr. ÇIĞDEM TÜRKSÖNMEZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Meyve ve sebzelerin yapısını, bileşimini ve insan beslenmesindeki önemini açıklar.
2) Meyve, sebzelerde ve ürünlerinde meydana gelen bozulmaları ve kontrol altına alma yöntemlerini açıklar.
3) Meyve ve sebzelerin muhafaza yöntemlerini sıralar.
4) Meyve sebze ve ürünlerinin işleme tekniklerini açıklar.
5) Meyve-sebzelerin muhafaza ve işlenmesindeki temel ön işlemleri sayar.
6) Meyve ve sebzelerin ürünlerine işleme teknolojilerini (konserve üretimi, salça üretimi, berrak meyve suyu ve nektar üretimi, reçel- marmelat üretimi, kurutma teknolojisi vb.) açıklar.
7) Meyve ve sebze işleme teknolojisinde kullanılan yardımcı madde ve katkı maddelerinin özelliklerini sıralar.
8) Meyve-sebzelerin işleme teknolojisinde mevzuata uygunluğu sağlayacak koşul ve şartları sıralar.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1     Yüksek Düşük     Düşük
2 Orta Orta Orta Orta Düşük Orta Yüksek
3   Orta Orta   Yüksek Yüksek Yüksek
4 Düşük Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek
5 Orta Orta Düşük Orta Orta Orta Yüksek
6 Orta Orta Orta Orta Yüksek Yüksek Yüksek
7     Orta Düşük     Yüksek
8 Orta Orta   Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Gıda Katkı Maddeleri , Gıda Mevzuatı , Gıda Endüstrisi Makineleri

Dersin İçeriği

Meyve ve sebzelerin bileşimi, beslenmedeki önemi. Meyve, sebze ve ürünlerinde bozulma (enzimatik ve enzimatik olmayan bozulmalar,mikrobiyolojik bozulmalar). Meyve ve sebzelerin işlenmesinde genel prensipler ve uygulanan ön işlemler. Meyve ve sebzelerin konserveye işlenmesi, meyve ve sebzelerin kurutulması, salça üretimi, meyve ve sebze suları üretimi, reçel marmelat-jele üretimi.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Meyve sebzelerin yapısı ve bileşimi ve beslenmedeki önemi.
2) Meyve sebze ve ürünlerinde meydana gelen bozulmalar (enzimatik ve enzimatik olmayan (fiziksel/kimyasal) bozulmalar, mikrobiyolojik bozulmalar).
3) Meyve ve sebzelerde fiziksel ve kimyasal uygulamalar ile muhafaza yöntemleri ve ilkeleri.
4) Konserve üretim teknolojisi.
5) Konserve üretim teknolojisi.
6) Konserve üretim teknolojisi.
7) Reçel ve marmelat üretim teknolojisi.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Reçel ve marmelat üretim teknolojisi.
10) Domates ürünlerinin islenmesi ve salça üretim teknolojisi .
11) Meyve - suyu, nektar ve içeceklerin üretim teknolojileri.
12) Meyve - suyu, nektar ve içeceklerin üretim teknolojileri.
13) Meyve ve sebze sularının konsantre edilmesi.
14) Meyve ve sebzelerin kurutma teknolojisi.
15) Meyve ve sebzelerin kurutma teknolojisi.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Meyve sebze İşleme Teknolojisi. CEMEROĞLU B. ve ACAR J.. Gıda Teknolojisi Derneği Yayın No:6. Ankara, 1986.
2- Meyve Suyu Teknolojisi. Cemeroğlu, B., Karadeniz, F., Gıda Teknolojisi Derneği, 2001.
3- Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi.Cemeroğlu, B., Karadeniz, F., Özkan, M., Gıda Teknolojisi Derneği Yayınları No:28, Ankara , 2001.
4- Meyve Sebze İşleme Teknolojisi I. Kılıç, O., Başoğlu, F., Çopur, Ö.U., Uludağ Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Notları No:74, Bursa, 1997.
5- Meyve Sebze İşleme Teknolojisi II. Kılıç, O., Başoğlu, F., Çopur, Ö.U., Uludağ Üniv. Ziraat Fakültesi Ders Notları No:74, Bursa, 1997.
6- Meyve ve Sebze İşleme Teknolojisi (I. Cilt ve II. Cilt). Cemeroğlu B. Ankara Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Gıda Mühendisliği Bölümü, Ankara, 2004.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Ara Sınav

1

70%

Diğer

1

30%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte