>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Türkiye'nin Toplumsal Yapısı YYP223 Seçmeli Önlisans 2 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Deniz SARIYILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti dönemi Türk toplumsal yapısını karşılaştırır.
2) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti dönemindeki siyasal aktörleri ve gelişmeleri ilişkilendirir.
3) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti dönemindeki ekonomik gelişmeleri ve anlayışları açıklar.
4) Uluslar arası sistemin Türk toplumsal yapısı üzerindeki etkilerini analiz eder.
5) Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti döneminde; nüfus, kentleşme, sanayileşme, çevre ve aile yapısındaki dönüşümü analiz eder.
6) Etnik ve dinsel hak ve özgürlükleri tartışır.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük
2 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük
3 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük
4 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük
5 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük
6 Düşük     Düşük Orta Yüksek   Orta Orta Orta   Yüksek Düşük Yüksek   Düşük

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

Bu derste 19. yüzyıldan günümüze Osmanlı Türk Siyasal ve kültürel yapısının değişimi ele alınacaktır. Türk siyasal hayatına yön veren düşünce akımları (liberalizm, islamcılık, osmanlıcık, milliyetçilik, sosyalizm vs.), Osmanlının siyasal, askeri, ekonomik ve toplumsal yapısı, Osmanlının son döneminde batılılaşma hareketleri, Osmanlı'da Sivil Tanzimat ve Islahat Fermanı, İttihat ve Terakki dönemi, I. Dünya Savaşı, Kurtuluş Savaşı, Cumhuriyetle birlikte değişen Türkiye, Çok partili hayata geçiş denemeleri ve süreci, II. Dünya Savaşı, Soğuk Savaş ve Türkiye, Çok partili hayata geçiş, 1960 ihtilali, 1971 Muhtırası, 1980 ihtilali, 28 Şubat Krizi, Menderes ve Özal’dan günümüze liberalleşme hareketleri, Pop kültürü, 1990 sonrası değişim kültürü, Türkiye’de din-devlet ilişkileri ekseninde yaşanan sorunlar, seçimler, askeri darbeler, Türkiye’de Güneydoğu ekseninde yaşanan etnik sorunlar, Dış politika ve dış dünya ile ilişkiler.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma ve ders içeriği üzerine genel bilgilendirme
2) Türkiye’de toplumsal yapının temelleri: Osmanlı İmparatorluğu dönemi
3) Türkiye’de toplumsal yapının temelleri: Kurtuluş Savaşı dönemi, Türkiye Cumhuriyeti dönemi, Türk Devrimi ve yarattığı toplumsal dönüşüm
4) Türkiye’de değişmenin araçları olarak yapısal öğeler: Osmanlı’nın başlangıç yıllarında siyaset, Osmanlı’nın büyüme yıllarında siyaset, Osmanlı’nın zirve yıllarında siyaset, Osmanlı’nın gerileme yıllarında siyaset
5) Türkiye’de değişmenin araçları olarak yapısal öğeler: İttihat ve Terakki döneminde siyaset, Kurtuluş Savaşı döneminde siyaset, Cumhuriyetin inşa döneminde siyaset
6) Ekonomi: Osmanlı’nın başlangıç yıllarında ekonomi, Osmanlı’nın büyüme yıllarında ekonomi, Osmanlı’nın zirve yıllarında ekonomi, Osmanlı’nın gerileme yıllarında ekonomi, Osmanlı’nın çöküş yıllarında ekonomi
7) Ekonomi: Cumhuriyetin inşa döneminde ekonomi, 1950 sonrası dönemde ekonomi, 1983 Sonrası Dönemde Ekonomi
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Yakın dönem Türk siyasal hayatı: 1923’ten 1945’e Türk siyasal hayatı, 1945’ten 1960’a Türk siyasal Hayatı
10) Yakın dönem Türk siyasal hayatı: 1960’tan 1980’e Türk siyasal hayatı, 1980’den günümüze Türk siyasal hayatı
11) Uluslararası sistem ve Türk toplumsal yapısına etkileri: Dış Dünyanın Osmanlı üzerindeki etkisi, Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında dış politika
12) Uluslararası sistem ve Türk toplumsal yapısına etkileri: Olaylarla Soğuk Savaş dönemi Türk dış politikası, 1990’dan günümüze Yeni Dünya Düzeni ve Türk dış politikası
13) Osmanlı Devleti ve Türkiye’de nüfus ve nüfusun yapısal dönüşümü, kentleşme, sanayileşme ve çevre, aile yapısı
14) Serbest Tartışma: 21. Yüzyılda Dünya ve Türkiye’ye ilişkin öngörüler
15) Serbest Tartışma: Dinsel hak ve özgürlükler nelerdir? Dinsel hak ve özgürlükler neler değildir? Etnik hak ve özgürlükler nelerdir? Etnik hak ve özgürlükler neler değildir?
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kongar, Emre; 21. Yüzyılda Türkiye, Remzi Kitapevi, 2016

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Benzetim


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

20%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

80%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte