>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
İnsan Hakları YYP214 Seçmeli Önlisans 2 Bahar 3

Öğretim Elemanı Adı

Öğr. Gör. Hüner KULE
Öğr. Gör. Deniz SARIYILDIZ
Öğr. Gör. Ahmet UÇAKTÜRK
Ögr. Gör. Dr. Çağlar PEHLİVAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) İnsan haklarına ilişkin temel kavramları tanımlar
2) İlkçağlardan günümüze temel hak ve hürriyetlerin tarihsel gelişim sürecini açıklar
3) Küreselleşmenin temel hak ve hürriyetler üzerindeki etkilerini analiz eder
4) Temel hak ve hürriyetlere ilişkin ulusal ve uluslararası metinleri analiz eder
5) Dinsel ve etnik sorunları tartışır
6) Demokrasi kültürünü açıklar

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
Öğrenme Kazanımları
1 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta
2 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta
3 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta
4 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta
5 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta
6 Orta   Yüksek Orta   Yüksek   Düşük Yüksek Orta   Orta   Orta   Orta

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Yok

Dersin İçeriği

İnsan hakları, hak, özgürlük, sorumluluk kavramlarının tanımı, insan haklarının tarihsel gelişimi, insan haklarının sınıflandırılması, demokrasi kavramının ortaya çıkışı ve gelişimi, demokrasinin dayandığı temel ilkeler, hukuk devleti ve hukukun üstünlüğü, dünyada ve Türkiye’de insan haklarına ilişkin düzenlemelerin tarihsel gelişimi, Türk anayasalarında temel hak ve özgürlükler, dünyada ve Türkiye’de insan hakları konusunda son gelişmeler, insan haklarının korunmasında ulusal ve uluslararası boyut, uluslararası kurumlar ve belgeler, Birleşmiş Milletler tarafından yürütülen çalışmalar, İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa Konseyi tarafından yürütülen çalışmalar, AGİT tarafından yürütülen çalışmalar, Helsinki Nihai Senedi, Paris Şartı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi

Haftalık Ders İzlencesi

1) Tanışma ve ders içeriği üzerine genel bilgilendirme
2) İnsan hakları, hak, özgürlük, sorumluluk kavramlarının tanımı, İlk çağlardan 1900’lere insan haklarının tarihsel gelişimi
3) 1900’lerden günümüze insan haklarının tarihsel gelişimi: iki savaş arası dönem, Soğuk Savaş döneminde insan hakları
4) 1900’lerden günümüze insan haklarının tarihsel gelişimi: 1990’lı yıllardan günümüze Yeni Dünya Düzeninde insan hakları, küreselleşme ve insan haklarına etkileri
5) Demokrasi kavramının ortaya çıkışı ve gelişimi, demokrasinin dayandığı temel ilkeler, hukuk devleti kavramının ortaya çıkışı ve gelişimi
6) Temel hak ve özgürlüklerin sınırlandırılmasına ilişkin esaslar; temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırılması: Birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar
7) Dünyada ve Türkiye’de insan haklarına ilişkin düzenlemeler: İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ve uluslararası Sözleşmelerde denetim sorunu
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Dünyada ve Türkiye’de insan haklarına ilişkin düzenlemeler: Birleşmiş Milletler Medeni ve Siyasal Haklar Sözleşmesi ve Birleşmiş Milletler Ekonomik Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi, İkiz Sözleşmeler ekseninde Self-determinasyon hakkı
10) Birleşmiş Milletler Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi ve bu ekseninde dünyada ve Türkiye’de kadın hakları, Türk Ceza Kanunu’nda kadınlara yönelik açılımlar, pozitif ayrımcılık kavramının tanımı ve uygulama alanları
11) Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ve bu çerçevede dünyada ve Türkiye’de çocuk haklarının geldiği nokta
12) Avrupa Konseyi tarafından yürütülen çalışmalar, AGİT tarafından yürütülen çalışmalar, Helsinki Nihai Senedi, Paris Şartı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
13) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Türkiye’ye ilişkin örnek davalar
14) Serbest Tartışma: Dinsel hak ve özgürlükler nelerdir? Dinsel hak ve özgürlükler neler değildir? Etnik hak ve özgürlükler nelerdir? Etnik hak ve özgürlükler neler değildir?
15) Dünyada ve Türkiye’de insan haklarına ilişkin düzenlemeler: Soykırım Suçunun Önlenmesi ve Cezalandırılmasına Dair Sözleşme, Soykırım sorununa ilişkin tarihsel ve güncel tartışmalar
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Kuçuradi, Ioanna; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları, Türkiye Felsefe Kurumu, 2011.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Alıştırma ve Uygulama
4) Örnek Olay
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

30%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

70%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte