>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Çini Desen Tasarımı I SCT115 Zorunlu Önlisans 1 Güz 3

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mine CAN

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Süsleme tasarımını tanımlar.
2) Süsleme tasarımında motifin önemini açıklar.
3) Süsleme tasarımında kompozisyon kurallarını sıralar.
4) Süsleme tasarımının kaynak ve yöntemlerini söyler.
5) Desen çizerken dikkat edilmesi gereken kuralları uygular.
6) Geleneksel Türk motiflerini tekniğine uygun çizer.
7) Geleneksel Türk motifleri ile çinicilik alanına yönelik yüzey süsleme kompozisyonları oluşturur.

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1                 Yüksek          
2                 Yüksek          
3                 Yüksek          
4                 Yüksek          
5                 Yüksek          
6                 Yüksek          
7                 Yüksek          

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini; desen tasarımı yapabilme yeterliği için gerekli olan yöntem ve kurallar hakkındaki bilgiler, hatai, rumi, penç, çintemani gibi geleneksel Türk motiflerinin çizim teknikleri ve kompozisyon kuralları ile temel biçim ve formlar içinde çinicilik alanına yönelik yüzey süsleme tasarımları oluşturmaktadır.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Süsleme tasarımının amacı, desenin önemi; motif ve su deseninin tanımı.
2) Desen çizerken dikkat edilmesi gereken hususlar.
3) Süsleme tasarımının kaynakları.
4) Süsleme tasarımının yöntemleri.
5) Süsleme tasarımında kompozisyon.
6) Penç motifinin tekniğine göre çizimini yapma.
7) Hatayi motifinin tekniğine göre çizimini yapma.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Yarı üsluplaştırılmış çiçek motiflerinin tekniğine göre çizimini yapma.
10) Rumi motifinin tekniğine göre çizimini yapma.
11) Münhani motifinin tekniğine göre çizimini yapma.
12) Bulut ve çintemani motiflerinin tekniğine göre çizimini yapma.
13) Geleneksel Türk motifleri ile su tasarımları oluşturma.
14) Geleneksel Türk motifleri ile kapalı sistemde kompozisyon oluşturma.
15) Geleneksel Türk motifleri ile açık sistemde kompozisyon oluşturma.
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Birol, İ. ve Derman, Ç. (1995). Türk Tezyini Sanatlarında Motifler. (2. Baskı). İstanbul: Kubbealtı Akademisi Kültür ve Sanat Vakfı Yayınları: 26.
2- Alparslan, S. (2003). Tasarım – Mesleki Resim. İstanbul: YA-PA Yayın Pazarlama San. ve Tic. A.Ş.
3- Özkeçeci, İlhan. (2008). Türk Sanatında Kompozisyon.
4- Wilson, Eva. (2009). İslamic Design,British Museum Pattern Book.
5- Parşömen kağıdı, çizim araç ve gereçleri.
6- Parchment paper, drawing tools and supplies.
7- Ders izlencesine göre her hafta ilgili konu ile ilgili araştırma ve çizim egzersizlerinin yapılarak gelinecektir.
8- Courses by confessing every week on the subject of research and drawing exercises made.
9- Yarıyıl ortasında 1 Ara Sınav, yarıyıl sonunda 1 Final Sınavı olmak üzere iki sınav yapılacaktır.
10- In the middle of Semester 1 midterm, 1 final exam at the end of the semester will be two exams.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Alıştırma ve Uygulama
3) Model Yapma
4) Laboratuvar/Çalıştay
5) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Ara Sınav Notunun Başarıya Oranı

40%

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

60%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte