>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Bilgisayar Donanım Mimarisi MEH562 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 8

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Anıl ÇELEBİ

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) En güncel mikro işlemci yongaları üzerinden giderek modern bilgisayar organizasyonunu anlayabilme
2) Sanal bellek (sayfalanmış ve bölütlenmiş) ve çok seviyeli ön bellek organizasyonu anlayabilmek
3) Komut ardışıllaştırmayı anlayabilmek
4) Giriş çıkış organizasyonu için kullanılan yöntemleri anlayabilmek
5) Güncel bilgisayar mimarilerinde yapılabilecek olası değişikliklerin bu mimariler üzerinde meydana getireceği değişiklikler üzerine fikir yürütebilme ve bu bilgiler ışığında farklı mimari tasarımlar yapabilme

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek        
2              
3              
4              
5              

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

Sayısal Tasarım

Dersin İçeriği

Bu ders, sayısal soyutlama, ikili sayılar, bitler, bayt, yarım bayt, mantık kapıları, mantık seviyeleri, K-haritaları, sonlu durum makinaları, donanım tanımlama dilleri, Kararsızlık kavramı, bilgisayar aritmetiği; karşılaştırıcılar, ALU, sabit ve kayan noktalı sayı sistemleri ve bu sayılarla yapılan aritmetik işlemler, ardışık bloklar; sayıcı, kaydırmalı saklayıcı, bellek dizileri; RAM’lar ROM’lar, mantık dizileri, iletim hatları. MIPS komut seti ve saklayıcıları. Dallanma ve yordam çağrıları, adresleme modları, uygulamaları bağlama ve erişme, tek çevrim işlemci veri-yolu, tek çevrim işlemcinin denetimi, çok çevrim işlemciler, istisnalar, ardışık çalışma, ardışık çalışma hataları ve durma, bellek haritalanmış giriş çıkış, bellek sistem performansı ve sıra düzeni, bellek sistem en iyilemesi, sanal bellek ve ileri mimarileri kapsar.

Haftalık Ders İzlencesi

1) Giriş: Sayısal soyutlama, ikili saılar, bit, bayt ve nibıl kavramları. Mantık kapıları. Mantık seviyeleri:Transistör seviyesinde gerçekleme, doğruluk tablosu. Bool ifadeleri, Bool aritmetiği.
2) K-Haritaları, X ve Z kavramı. Çoğullayıcılar ve tekilleyiciler; öncelik kodlayıcıları. Zamanlama, hasarlar. sıralı devreler: SR tuzaklar, D tuzaklar, yaz-bozlar ve saat kavramı.
3) Sonlu durum makineleri. Donanım Tanımlama Dillerine (HDL) giriş: Verilog
4) Verilog(devam), dinamik disiplin.
5) Aritmetik: Toplayıcı, çıkarıcı, karşılaştırıcı, ALU. Sayı sistemleri: Sabit ve kayan nokta. Aritmetik: Çarpma.
6) Sıralı mantık yapıları: Sayıcı, kardırmalı saklayıcı. Bellek dizileri: RAM ve ROM, Mantık dizileri: PLA ve FPGA.
7) İletim hatları. MIPS komut seti ve kaydedicileri.
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Dallanma ve yordam çağrıları, adresleme modları. Uygulamaları bağlama ve uygulamalara erişme.
10) Tek çevrimli işlemci veriyolu ve tek çevrimli işlemci denetimi.
11) Çok çevrimli İşlemciler. İstisnalar.
12) Ardışık çalışma. Ardışık çalışma hataları ve durma.
13) Belleğe haritalanmış G/Ç
14) Bellek sisteminin performansı ve hiyerarşi: Ön bellek.
15) Bellek sistem eniyilemesi; Sanal Bellek
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Carl Hamacher, Computer Organization and Embedded Systems
2- Sarah L. Harris and David Harris, Digital Design and Computer Architecture, RISC-V Edition

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Soru-Cevap
3) Tartışma
4) Gösteri
5) Gösteri
6) Gösteri
7) Grup Çalışması
8) Grup Çalışması
9) Grup Çalışması
10) Benzetim
11) Laboratuvar/Çalıştay
12) Bireysel Çalışma
13) Bireysel Çalışma
14) Bireysel Çalışma
15) Problem Çözme
16) Proje Temelli Öğrenme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

70%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Laboratuvar

1

30%

Proje

1

50%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

30%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte