>
Dersin Adı Dersin Kodu Dersin Türü Dersin Düzeyi Dersin Yılı Dersin Verildiği Dönem AKTS Kredisi
Arkeolojide Jeofizik JFZ504 Seçmeli Yüksek lisans 1 Bahar 8

Öğretim Elemanı Adı

Doç. Dr. Mehtap Mücella CANBAY

Dersin Öğrenme Kazanımları

1) Türkiye ve dünyadaki önemli arkeolojik kalıntıları tanır
2) Arkeolojik kalıntıların aranmasında kullanılan jeofizik metotları anımsar
3) Arkeolojik aramada kullanılan jeofizik yöntemleri birbirleriyle ilişkilendirmeyi ve yorumu yapar
4) Veri toplama ,işleme ve modellenmesini yapar
5) Türkiye ve dünyada yapılmış arazi çalışmalarını tanır
6) Arkeolojik kalıntı aramadaki yeni jeofizik yöntem ve teknikleri tanır

Program Yeterliliği İlişkisi

  Program Yeterlilikleri
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Öğrenme Kazanımları
1 Yüksek Yüksek Yüksek Yüksek                    
2                            
3                            
4                            
5                            
6                            

Eğitim Şekli

Yüz Yüze

Ön Koşullar, Diğer Koşullar

Yok

Önerilen Destekleyici Dersler

yok

Dersin İçeriği

Türkiye ve dünyadaki önemli arkeolojik alanlar,Arkeolojik alanların ve kalıntıların tanımlanması, Arkeolojik aramalarda yasal yönetmelikler ve düzenlemeler,Arkeolojik kalıntıların jeofizik yorum modellerine benzetilmesi,Arkeolojik kalıntıların aranmasında kullanılan jeofizik yöntemlere genel bakış ve ölçülen fiziksel büyüklüklerin sınıflandırılması ,Arkeolojik kalıntıların aranmasında manyetik yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu,Arkeolojik kalıntıların aranmasında elektrik yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu,Arkeolojik kalıntıların aranmasında Yer Radarı (GPR) uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu,Arkeolojik kalıntıların aranmasında IP uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu,Arkeolojik kalıntıların aranmasında SP uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu, Arkeolojik kalıntıların aranmasında EM yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu ve diğer arama yöntemlerine de değinilmesi,Türkiye den uygulama örnekleri ,Türkiye’den uygulama örnekleri,Dünyadan yapılmış uygulama örnekleri

Haftalık Ders İzlencesi

1) Türkiye ve dünyadaki önemli arkeolojik alanlar
2) Arkeolojik alanların ve kalıntıların tanımlanması
3) Arkeolojik aramalarda yasal yönetmelikler ve düzenlemeler
4) Arkeolojik kalıntıların jeofizik yorum modellerine benzetilmesi
5) Arkeolojik kalıntıların aranmasında kullanılan jeofizik yöntemlere genel bakış ve ölçülen fiziksel büyüklüklerin sınıflandırılması
6) Arkeolojik kalıntıların aranmasında manyetik yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu
7) Arkeolojik kalıntıların aranmasında elektrik yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu
8) Ara sınav/Değerlendirme
9) Arkeolojik kalıntıların aranmasında Yer Radarı (GPR) uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu
10) Arkeolojik kalıntıların aranmasında IP uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu
11) Arkeolojik kalıntıların aranmasında SP uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu
12) Arkeolojik kalıntıların aranmasında EM yöntem uygulamaları, veri toplama teknikleri,verilerin işlenmesi ve yorumu ve diğer arama yöntemlerine de değinilmesi
13) Türkiye den uygulama örnekleri
14) Türkiye’den uygulama örnekleri
15) Dünyadan yapılmış uygulama örnekleri
16) Yarıyıl sonu sınavı

Önerilen/İstenen Ders Kaynakları

1- Akçığ, Z. ve Pınar, R., 1993. Arkeolojide Jeofizik Yöntemler”, VIII. Arkeometri Sonuçları Toplantısı (1992), TC Kültür Bakanlığı Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara: 13-37.
2- Basokur A.T., 1992, Magnesia Ad Meandrum (Ortaklar) Argavlı Tümülüsünde Jeofizik Arastırmalar, VIII. Arkeometri Sonuçları Toplantısı Bildiriler Kitabı, 71-80, Ankara.
3- Doll, W.E., 1994, How can Environmental Geophysics be Advanced?, Leading Edge, 1035-1039.
4- Candansayar, M.E., Ulugergerli E.U., Batmunkh,B., Tosun, S. ve Gündogdu,B. 2001, Dogru akim özdirenç verilerinin 2-B ters çözümü ve iki-yönlü gradyen dönüsümü ile Arkeolojik Yapıların Aranması: Mogolistan’ daki Türk anıtları etrafında yapılan Jeofizik çalısmalar, Jeofizik, cilt.15,sayi 2.,sayfa 105-124.
5- Ergin, K., 1981, Uygulamalı Jeofizik,İTÜ yayınları.
6- Drahor, M.G., 1998. Arkeoloji Jeofiziği: Arkeojeofizik-I, Arkeoloji ve Sanat 87: 16-25.
7- Kaya, M.A. ve Özyalın, S., 1999, Malos Antik Kentinin Manyetik Yöntemle Arastırılması, Workshop: Arkeoloji ve Jeofizik, İzmir.
8- Doneos, M., and Neubauer, W., 1998, 2D Combination of Prospection Data, Archaeological Prospection, 5, 29-56.
9- Reynolds J.M., 1997, An Introduction to Applied and Environmental Geophysics, John Wiley &Sons Publ., p. 796.
10- Robinson E.S. and Çoruh C., 1988, Basic Exploration Geophysics, John Wiley & Sons Publ., p. 562.
11- Telford W.M., Geldart L.P., Sheriff R.E. and Keys D.A., 1976, Applied Geophysics, Cambridge University Press, p.860.
12- Schoor, M. V., 2002, Dedection of Sinkholes Using 2D Electrical Resistivity Imaging, Journal of Applied Geophysics, 50, 393-399.

Planlanan Öğrenim Faaliyetleri Ve Eğitim Yöntemi

1) Anlatım
2) Tartışma
3) Gösteri
4) Grup Çalışması
5) Problem Çözme


Değerlendirme Yöntemi ve Ölçütleri

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarıya Oranı

50%

 

Sayı

Yüzde

Yarıyıl İçi Çalışmaları

Alan Çalışması

1

25%

Ara Sınav

1

30%

Ödev

2

25%

Sunum/Seminer Hazırlama

1

20%

 

Yarıyıl Sonu Sınavının Başarıya Oranı

50%

Toplam

100%

Dersin Eğitim Dili

Türkçe

Mesleki Uygulama

İstenmemekte